citron og fisk
Fra : beckski
Vist : 1381 gange
200 point
Dato : 13-03-04 11:15

hvorfor skal man putte citron på?
har det noget at gøre med aminerne i fisk??

beck

Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 11:17

Nej det er fordi det smager dejligt
Mvh Sune

Fra : beckski

Dato : 13-03-04 11:24

kom så
mere kemisk, tak

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 11:32

Der er vist ikke meget kemi i det, iøvrigt er jeg ganske uenig, fisk smager dejligt, særlig fladfisk, ingen citron her,og slet ingen kemi!
mvh. Valde.

Fra : 25

Dato : 13-03-04 11:38

Citron bruges til fisk og rejer når man spiser det, nogle mener det giver en god smag, og et lille pift, jeg ved ikke om det er for at tage fiskesmagen eller hvad, men der er ikke noget kemisk i det, det er spørgsmålet om, hvad man selv kan lide, fisk med eller uden citron. Man bruger også citron når man laver en sur sød sovs til fisk.

Ingen kemi _ kun spørgsmål om smag.

Fra : gedestalden

Dato : 13-03-04 11:57

Det har da vist heller ikke noget med kemi at gøre, at man putter krydderier på mad - ren smag - også med citron ;oD

Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 11:58

Det der med at tage noget lugt er noget helt andet siger min mor som er på besøg .Hvis man feks skal stege sild og ikke kan lide at hele køkkenet lugter af sild kan man lige dyppe sildene i en eddike/vandopløsning inden stegningen det tager lugten så der er da noget med lidt Kemi hvis det sku være Mvh sune
Hav en god dag

Fra : mp973902

Dato : 13-03-04 12:28

Det med citron på fisk. Jeg så en udsendelse i tv hvor der var lavet flere forskellige undersøgelser om hvilke ting der smager godt med hinanden og omvendt. Det har noget at gøre med de 1000-vis forskellige smagstoffer der findes i vores madvarer og hvordan de harmonerer.
Jo flere ens smagsstoffer jo bedre smager tingene sammen.
Selvfølgelig har det også noget at gøre med smag og behag, men f.eks. hvem kan ikke nikke gendkendende til varm kakao med flødeskum? eller en saltet chips med dip af syrnet mælkeprodukt.

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 12:33

Jo - vist så Sunowich, men det var jo citron, der blev spurgt om. Hvordan hænger den kemi forøvrigt sammen - fiskelugt og eddike? Jeg har stor respekt for din mors og andre voksne husmødres råd ,de skal nok være rigtig!
God lørdag og velbekomme, allesammen.
Valde.

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 12:38

mp373902, jeg synes da ikke der er nogen ens smagsstoffer i citron og fisk!
mvh. Valde.

Fra : mcloud

Dato : 13-03-04 12:44

Hej Beckski

Citroner indeholder c-vitaminer og saften er så stærk at den kan få jern til at ruste,anvendes ofte som decificerende middel.
I køkkenet bruges frugten for sin fantastiske evne til at hindre oxydering og misfarvning af frugt og grøntsager og for sin enestående syrlige smag,der løfter smagen i både krydrede og søde saucer og retter .
Citron er perfekt til at skabe balance mellem syre og fedt.
Citron erstatter ofte eddike i dressinger og på fisk er citron ultimativ ,om det er stegte ,grillede eller kogte ,bruges citron til at fremhæve fiskens delikate smag.
Citron er næsten uundværlig ved marinering af kød eller rå fisk.
Citronens smag koncentreres i skallen ,som indeholder æteriske olier ,der også kan anvendes i kafer ,drinks saft og marmelader.

mvh mcloud

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 12:57

Ja men godt gået mcloud! Kemien? hænger den sammen?
du siger citron oxiderer jern (Rust er en oxidering) og du siger den er fantastisk til at forhindre oxidering af frugt og grønsager!
mvh. Valde.

Fra : mcloud

Dato : 13-03-04 13:06

Hej Valde
Før det første er citron ikke kemi ,men natur.
Saften er så stærk at den kan oxydere jern.
Jeg siger ikke at der ikke kan ske noget kemisk,men jeg syntes du drejer tråden.
Ydermere hvis du kommer en lille skive citron eller et par dråber citronsaft i dit kartoffelvand eller skrællede æbler eksembelvis bliver disse ikke brune og kedelige,dette er naturkemi hvis det skal dreje sig om kemi.
mvh mcloud

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 13:42

Mcloud! Nej læs lige spørgsmålet en gang mere og hans efterfølgende suplerende spørgsmål + mit første svar, jeg siger netop at der ikke er kemi i det her! Det er spørgeren incisterer på at der skal være kemi i det, læs en gang hvad du svarer på tak!
mvh. Valde.

Fra : mcloud

Dato : 13-03-04 14:18

Hej Valde
Havde kun fokuceret på det med fisk.Sorry !!!!
Kan ikke svare på det efterfølgende ,så langt rækker mine ringe evner ikke .
Sidst ,men ikke mindst er der ikke grund til at hæve stemmen for at pointere noget.
mvh mcloud

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 14:27

Jo det er da rimeligt ,,når man får skæld ud for hele tiden at have sagt det samme som, du kommer ind og siger til slut!

Fra : beckski

Dato : 13-03-04 14:32

det er syren i citron der oxidere jern!!
c-vit kan ikke virke som antioxidans mod den slags syreangreb

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 14:42

Bechski Hvad er c vitamin? og hvad er askorbinsyre?

Fra : Gazi

Dato : 13-03-04 14:45

Citron er et godt modstykke til især fed fisk, på samme måde som en olie/citron eller olie/eddike dressing.
Men det mørner også fisk/kød.

Fra : skingur

Dato : 13-03-04 14:46

er ascorbinsyre ikke kemisk fremstillet c-vitamin?

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 15:09

Ascorbinsyre er c-vitamin!

Fra : mcloud

Dato : 13-03-04 15:21

Valde har ret og til Gazi det er præcis det jeg siger i mit første indlæg mht. marinering og modstykke til de fede ting !
mvh mcloud

Fra : valde.

Dato : 13-03-04 15:35

Jeg tror da vi alle er enige, bare ikke med spørgeren, han/hun vil have kemi!
Skingur: Jeg ved ikke om c-vitamin/ascorbinsyre kan fremstilles rent kemisk, i laboratoriet frmstillede vi c-vitamin/ascorbinsyre ud fra en svamp, aspergillus niger hed den vist, efterfølgende bestemte vi så mængden af fremstillet c-vitamin/ascorbinsyre ved titrering!
mvh. Valde.

Fra : vagnr

Dato : 13-03-04 17:43

Øhh. ikke så hjælpsomt måsek, men jeg læste for noget tid siden om en eller anden kemiker, der gik og hyggede sig med at finde frem til de kemiske processer i madlavning, og han havde skrevet en bog om det. Desværre kan jeg ikke finde navnet, men det kunne jo være andre kunne.

Og så kan citron- eller limesaft jo bruges til råmarinering af fisk så den bliver fast i kødet (ligesom gravad laks), det der hedder Ceviche i Syd- og Mellemamerika, men jeg har forstået at det er enzymer i saften, der gør det.

mvh Vagnr

Fra : beckski

Dato : 14-03-04 16:36

C-vitamin ER ascorbinsyre. Det kan fremstilles ganske fint i laboratorieskala og industri-skala. Og ikke kun ud fra bio-kulturer - men også rå kemisk.

titreringen er en redox-titrering

tænk på stærke C-vitamin-tabletter fra matas etc.

Fra : rosekamp

Dato : 14-03-04 16:43

Der går faktisk et program på Discovery Channel der hedder "Kemi i køkkenet" (jeg ved ikke om det går en fast ugendag eller bare engang imellem). Det skulle du tage at se - der lærer du nemlig en masse om de kemiske processer der foregår i din mad, når du behandler den på diverse måder. Det er et meget spændende og let forståeligt program, som enhver husmor/-far kan lære noget af.

Nu ved jeg ikke lige med fisk og citron. Men man marinerer jo f.eks. sit kød i citrus for at gøre det ekstra mørt. Man kan også gøre det ved at dryppe noget citrus på, når det ER blevet stegt. Lime er specielt lækkert til de formål. Man kan også forhindre at grøntsager bliver brune ved at putte citrus i. F.eks. avokadomos, som uden citrus bliver næsten helt sort. Ditto med artiskokker, blomkål m.v. Så måske det holder farven fint hvid på din fisk? Det kunne da være en mulighed.

Så der er skam masser af kemi i ens madlavning.

Rosekamp

Fra : beckski

Dato : 14-03-04 16:50

rosekamp, ingen tvivl om det, tak for tippet.
vidste du f.eks at æg og kød lettere fordøjes når det er kogt/stegt end når det er råt?? proteinerne er ødelagt efter varmebehandlingen, så de er knapt så stabile overfor tarmens enzymer?

Fra : rosekamp

Dato : 14-03-04 17:00

Nej det var jeg faktisk ikke klar over, men så vil jeg så undlade den sædvanlige tatar-søndagsmad.

Du kan købe følgende bøger hos boghandleren, hvis det har interesse. Der findes da sikkert også nogle på biblioteket.

Titel: KEMIEN BAG GASTRONOMIEN
Forfatter: PEDERSEN
ISBN Nr.: 8717069955

Titel: KEMIKEREN I KØKKENET
Forfatter: PEDERSEN
ISBN Nr.: 8789782135

Rosekamp

Fra : Sunowich

Dato : 26-03-04 16:01

Hva så har du fået kemi nok ?
Mvh sune

Fra : valde.

Dato : 26-03-04 17:32

Beckski, Du må da ikke ødelægge proteinerne, det er dem du skal bruge til at opbygge dine muskler, At kødet bliver lettere at fordøje ved at blive kogt, det vidste allerede stenaldermennesket!

Fra : Sunowich

Dato : 12-04-04 20:55

Husk at lukke og god Påske
Mvh Sune