hjemmelavet forankringsgrunder
Fra : jhyden
Vist : 8577 gange
500 point
Dato : 24-11-03 22:38

Hej malerkyndige.
Hvad er der egentlig i forankringsgrunder? Jeg læser på www.linoilie.dk, at man kan lave en grunder af vand og brun sæbe til grunding før emulsionsmaling. Kan den mon bruges som forankringsgrunder? Hvis det er tilfældet er der rigtig mange penge at spare på det tynde sjask, jeg plejer at købe i byggemarkedet til grundingen før glasvæv.

Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 22:45

ØHHHHHHH....
Forankringsgrunder indeholder: det er normalt en forretningshemmelighed.
Forankringsgrunder, afhængig hvad man skal anvende den til (forskellige primere), laver et lag som, afhængig af den videre behandling, skal lave bunden. Eksempelvis på gibsplader, forankrer det støv o.a., og laver en overflade, som senere behandling kan vedhæfte på (tapet, gipsvæv, keramiske fliser o.s.v.). På fuldspartlede vægge, laver det en hinde, så tapetet for det føste kan hænge fast, og dernæst er lidt nemmere at få af igen med en afdamper.
Jeg kunne fortsætte.
Jeg ville ALDRIG anvende selvfabrikeret produkter, især ikke ved arbejde for andre. Der er jo slet ingen garanti. Sæt nu glasvævet slår fra i badeværelset???
Håber mit råd kan bruges.
MVH
JMS

Fra : pallebhansen

Dato : 24-11-03 23:35

Linolie, kræver en sugende bund. Emulisionsmalinger til træ bruges efter et ikke for tyk lag grundingsolier.
Til baderum er der kun få godkendte grundere, som jo selvfølgelig skal være vandtætte, ligeledes kræves der vandfast behandling hvor der kan opstå sprøjt mm.
Vand og brun sæbe bruges som malingsfjerner, og kan da aldrig bruges som grunder? Så det kan jeg godt nok ikke forstå?
VH Palle Hansen

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-11-03 08:38

Jeg har også meget svært ved at se linolie -sæbe som grunder. Linolie hærder med ilt ,og fylder ca.130%, og er herefter uopløseligt i næsten alt, da det er blevet ti "linolium". Sæben vil gøre det vandopløseligt, eller som minimun vandsugende. Jeg tror ikke på den!

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-11-03 08:44

der kan iøvrigt være mere ide i at bruge acrylbinder som forankringsgrund, evt. fortyndet med vand

Fra : poolmasn

Dato : 25-11-03 09:09

Helt ærligt: forankringsgrunder koster 169,- for 5 liter i Jem & Fix, og til tapet/glasvæv skal det fortyndes med halv vand. Jeg tror det er nogle trælse penge at spare, hvis man får "hjemmebrændt" noget der ikke dur.

Fra : ingole

Dato : 25-11-03 11:47

Hej Jhyden.
Dit spørgsmål er lidt tvetydigt men lad mig prøve på at nærme mig.Prøv at beskrive hvad det er du vil behandle med emulitionsmaling. f.eks. er det ud eller indvendig er det træværk ,minetalske overflader og har det været behandlet før (eller er det nyt) og hvordan er bunden, er den fast el. løs el. afsallet.
Og nu her et par eksembler:En grunder eller en grundmaling er et prudukt der bruges til at foranker bunden inden viderbehandling og som trænger ind i overfladen der skal behandles, "vand/sæbe er ikke en grunder fordi den ligger sig på overflade og spærrer".
Før plastmalingen blev opfundet blev f.eks. lofter hvidtet,mosfarvede=kridt+mos, (islandsk mos er et bindemiddel som sikkert nok ikke kan fås mere) .
Som ung malersvend lavede jeg selv mine farver, har også malet barakker i kødbyen.KBH. med emulitionsmaling som vi lavede selv af Limfarve,fernis og en spids salmiak så den ku´ emulgere. ! Altså det er slet ikke sikkert at du skal grunde! .
Prøv at tænke over dette og er der noget du godt vil have uddybet er du velkommen tilbage. Med venlig hilsen, *Malersvend siden 1961*

Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 11:55

Er helt enig med det brune sæbe er bedst til andre ting, end at lave forankringsgrunder af.
Glemte lige at kommentere dette.
Men hvorfor selv lave som poolmasn skriver, og løbe den risiko..

MVH
JMS

Fra : jhyden

Dato : 25-11-03 15:07

Forankringsgrunderen skal bruges til at grunde en pudset væg, inden der kommes glasvæv på. Den skal altså forhindre voldsom sugning og løst støv.

Fra : ingole

Dato : 26-11-03 01:24

Hej hjyden.
ok.så nærmer vi os.
Du vil ikke gå på kompromis med kvaliteten, brug følgende behandling;
Vægge slibes til plan overflade enten med caborondum sten eller groft sandpapir, alle ujævnheder og huller udgipses og udspartles,herefter grundes med forankringsgrunder eller microdisperseret grunder fortyndet i flg. beskrivelsen på ettiketten, lad tørre inden du sætter glasvæv eller glasfilt op. Opsæt glasvæv,lad tørre,grund glasvæven med en vævfyller. Nu er bunden klar og bæredygtig til videre behandling og kan holde de næste mange år.
Når jeg er på arbejde bruger jeg for det meste materialer fra Flugger eller Beck & Jørgensen der er malerfagets levandør men de ligger i den dyre ende, hos mig selv bruger jeg Bechmann Farvehandel som er billigere.
med venlig hilsen.
Maleren.

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-11-03 06:35

hej ingole.
kan du se/mærke forskel på det de dyrere ting du bruger på arbejde, og de lidt billigere ting du bruger hjemme?

Fra : jhyden

Dato : 26-11-03 07:04

Jamen, jeg ved jo godt hvad jeg skal bruge, hvis jeg skal følge malernes anvisninger. Spørgsmålet handler om, at jeg har en mistanke om, at det tynde sjask, der sælges som forankringsgrunder er meget simpelt og ikke mange kroner værd. Når jeg så læser om en grunder, der består af brun sæbe og vand, bliver jeg nysgerrig for at vide, om det er det samme (evt. tilsat blå farve for at se mere 'kemisk' ud).

Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-11-03 07:59

Det føles som om det er acrtylbinder fortyndet med vand, det er i hvertfald min mistanke. jeg har prøvet at få begge ting på fingrene.

Accepteret svar
Fra : ingole

Modtaget 500 point
Dato : 27-11-03 00:06

svar til jHyden
der er ikke nogen grunder der består af brun sæbe og vand,se oven for, gl.maleteknik. Den blå farve er et røbestof så man kan se hvor langt man kommer og hvad der er gundet og som polman siger ! Hvorfor spare på kronen og lade daleren rulle og så til aller sidst.
Du grunder for at opnå størst mulig vedheftning. En vandig maling tørre ved fordampning jo mindre monokylestørelsen er i produktet jo bedre trænger det ind, husk at tynde efter beskrivelsen.
Vil du gå mere i dybden bør du læse i malerfagets behandlingskatalog eller kontakte Teknologisk Institut,Malerforsøgsstationen.

Med venlig hilsen*maleren*

Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 05:44

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Fra : ingole

Dato : 29-11-03 06:17

Jeg er enig med JMS.

Godkendelse af svar
Fra : jhyden

Dato : 29-11-03 09:14

Fra : jhyden

Dato : 29-11-03 09:21

Jeg HAR accepteret et svar! Der var ikke rigtigt noget, som jeg for alvor kunne bruge - derfor ventede jeg med at acceptere et svar. Det kunne jo være der var flere end 3, som havde forstand på maling.

Du har følgende muligheder