væsker
Fra : beckski
Vist : 1792 gange
400 point
Dato : 02-10-03 15:11

hvilke væsker bruges til fremkaldelse af film og billeder ??
altså til at lave negativer og til at lave billederne ?

fremkalder, fikser og mere ....

men jeg vil gerne have kemien i det !! hvilke stoffer er i de vandige opløsninger ?

og hvordan foregår selve fremkaldelses processen - og for den sags skyld fikseringen ....
hvordan påvirkes sølvpartiklerne af lys ?
hvordan kommer farverne på farve billeder/det sorte på sort hvid billeder.

tak -

BECK

Fra : 3773

Dato : 02-10-03 15:32

http://www.geocities.com/kambydk/ kan give dig en del

Fra : pan2

Dato : 02-10-03 15:58

jo allerførst kemien er på vandig basis,

fremkalder til papir og negativer er ikke det samme men 2 forskellige sammensætninger
hvad stoffer der lige er ved jeg ikke helt konkret.

du bruger 3 forskellige kemikalier til filmfremkaldesen
fremkalder, stopbad, fixer.
som stopbad kan bruges eddike i stedet ca 1 dl til 1 ltr vand
aller først kommes filmen over i en daglystank. fremkalder blandes og puttes i beholderen efter endt tid puttes stopbadet i i ca 30 sek det kan bruges flere gange. derefter puttes fixer over i og billederne kan efter endt fixering skylles og efter endt skyldning puttes afspændingsmiddel ned i og negativerne hænges til tørre.
det er vigtigt at temperatueren overholdes

når negativerne er ferdige kommer mørkekammerdelen:
der laves 3 baljer 1 med billedefremkalder 1 med stopbad lavet som før nævnt og en med fixer.
negativet ligges i fremkalderapperatet og der stilles skarpt (en focusfinder er uundværlig) billedet belyses og puttes i fremkalderen derfra i stopbad og derfra i fixer.

sølvpartikler påvirkes af lys hvis du har en sølvske og ligger den i vinduet bliver den sort hvis noget bliver dækket til så forbliver det sølvfarvet.
det samme sker i fremkaldesen af billeder som er en legering af sølv
spørg endelig hvis du har flere spørgsmål
vhg
per

Fra : beckski

Dato : 02-10-03 16:02

hvad består fremkalderen og fixeren af

Fra : pbp_et

Dato : 02-10-03 17:38

Fr: Hydrokinon + en stabilisator, Fi: Natrium- eller ammoniumthiosulfat. Men egentlig tror jeg, du udmærket ved det!

Fra : beckski

Dato : 03-10-03 10:48

pbp jeg bliver konstant sur på dig over at du svarer på mine spørgsmål med en spydig kommentar i enden

hvorfor helvede skulle jeg bruge tid på at stille spørgsmål hvis jeg havde alle svarene ??????????????

Fra : beckski

Dato : 03-10-03 10:51

altså ført et oxiderende stof - hvordan fremkalder det så billedet ?
og det reducerende stof thiosulfat må da være i stopperen ? for at fjerne fremkalderen ???

Fra : pbp_et

Dato : 05-10-03 23:31

Okay - I emulsionen er der sølvbromid (når det er film, vi snakker om). Når den exponeres, bliver NOGET af den til sølv - eller i hvert fald løsere hægtet til sin bromidion. De der benzenderivater, man bruger som fremkalderstof, reducerer (ikke oxiderer). dvs. binder/deaktiverer bromidionen. For på sin side at holde fremkaldervirkningen stabil, bruger man en tilsætning af natriumsulfit eller natriumbisulfit, så det dyre fremkalderstof ikke bruger sit krudt på luftens oxygen. De fleste fremkalderstoffer er kun aktive ved højt pH, så de fleste fremkaldere har også en base fra soda til kaustisk do.. Og endelig - mærkværdigt nok ofte en tilsætning af kaliumbromid - for at holde benzenderivatet til kun at angribe det exponerede og delvist spaltede sølvbromid. Efter fremkaldelsen bruger man et stopbad - oftest en ret tynd eddikesyre - for at tage pippet fra fremkalderen og skylle det meste af den væk inden turen går til fixerbadet, som opløser sølvbromidet, men ikke det eksponerede sølv. Det er ekstremt vigtigt at fjerne bromidet, for ellers blir det osse omdannet til sølv i samme øjeblik, det kommer ud i lyset.Af fremkalderstoffer er der foruden hydroquinon osse diamidofenol, diethylparaphenylendiaminsulfit, orthodihydroxybenzen og en del flere. I klassisk fotopapir er der sølviodid og i sjældne tilfælde sølvklorid. Derimod er jeg ikke stødt på forslag om sølvfluorid. Det ville ellers være en "naturlig" fortsættelse, men sikkert alt for svært og giftigt at styre (hvis saltet overhovedet elsisterer). Og mine spydigheder: Jeg mener at have givet dig dækkende svar både til mikrobølgeovnen og til ledningsevnen uden rigtig at have fået respons, så jeg troede egentlig, at du kendte svarene på forhånd, men UNDSKYLD!
mvh
pbp

Fra : pbp_et

Dato : 06-10-03 10:12

En lille rettelse: Papirbilledemulsionen indeholder sølvbromid og/eller sølvklorid. Iodid og fluorid må vi holde på det teoretiske. Det sorte i S/H-negativer og -billeder er sølv som små fine krystalaggregater. Ved én af farveprocesserne (som for næsten alles vedkommende foregår i tre emulsionslag) sker der det, at det løsnede bromid under fremkaldelsen aktiverer netop det farvestof, som det pågældende emulsionslag er følsomt for. Alt sølv og sølvbromid bliver herefter vasket ud. Det er desværre bare efter hukommelsen. De nærmere processer kræver større tekster at udrede

Fra : pbp_et

Dato : 25-11-03 09:22

Der er jo osse den mulighed, at du prøver at skaffe "Jeg Fotograferer", Politikens Forlag, en gang i tresserne. Spørg din antikvar, spørg dit bibliotek. Der er en masse flere svar på dine spørgsmål.
mvh.

Du har følgende muligheder