Symaskine ude af synk!
Fra : Felix
Vist : 2974 gange
100 point
Dato : 17-09-03 16:18

Min symaskine er ude af synk, - den griber ikke undertråden, og det er jo noget hø. Men efter at have ringet rundt til diverse københavnske symaskine-forretninger/forhandlere/værksteder har jeg fundet ud af, at det lille problem koster min. 500 kr. at få fikset. Det er en EVA og ret ny maskine.
Er der nogen, der kender en billigere symaskine-mand/dame eller ved, hvordan jeg selv kan stille på maskinen?

Fra : niss45

Dato : 17-09-03 17:38

Det skulle vel ike være sådan at nålen ikke vender rigtig i forhold til underspolen, jeg har selv dummet mig med en gammel maskine jeg lånte og der havde samme problem. Prødv at se i manualen om der ikke er vist hvordan den skal vende, men jeg mener at den lange rille i nålen, skal vende væk fra underspolen..

Fra : niss45

Dato : 17-09-03 17:38

Det skulle vel ikke være sådan at nålen ikke vender rigtig i forhold til underspolen, jeg har selv dummet mig med en gammel maskine jeg lånte og der havde samme problem. Prødv at se i manualen om der ikke er vist hvordan den skal vende, men jeg mener at den lange rille i nålen, skal vende væk fra underspolen..

Fra : Felix

Dato : 17-09-03 18:42

Det er ikke nålen, - har tjekket! men tak, alligevel

Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 17-09-03 21:06

Dine oplysninger er lidt sparsomme, men der er to ting du selv kan påvirke / ændre på. Den ene er nålen, den anden er tråden.
Nålen kan være dårlig / skæv eller vende forkert. Da det er en nyere mask. formoder jeg den er flad på kolben ( den øverste del af nålen ), og dermed skal du være dygtig for at vende den forkert. Men ellers er det korrekt forklaret af niss45, at den lange rille på nålen skal vende væk fra spolehuset.
Maskinen kan være trådet forkert. Det er vigtigt du følger trådanvisningen for at få maskinen til at sy, og har du ikke trådanvisningen skal du bl.a. være opmærksom på følgende.
Foran på maskinen sidder en stang som går op og ned. Tråden skal først ned i et øje nederst på maskinen - derefter op i stangen for derefter at føres ned til nålen.
Foran på maskinen sidder der 2 plader som holder tråden stram i den korrekte trådspænding. Kontrollér at tråden sidder inde mellem de 2 plader.
Foran på maskinen sidder en "hemfjeder" ( en lille fjeder som ved berøring af tråden bevæger sig få mm. op og ned hvergang nålen kører en runde. )
Spolen skal dreje med uret når du trækker i tråden.
På ydersiden af spolehuset er en lille plade som styrer trådspændingen - den skal tråden ind under. vær opmærksom på om der er et øje ( typisk på ydersiden ) på spolehuset som tråden skal ind i - det forefindes på nogle modeller.
Kontrollér at tråden ikke er for stram i spolen. Den skal være sådan at du kan løfte spolehuset med spoletråden - men ved et lille ryk i tråden skal spolehuset løbe ned ad tråden.
Håber at forklaringerne er forståelige - det er ikke muligt at give nærmere forklaring på hvor de forskellige dele er placeret på maskinen, da det er meget afhængig af modeltype.
Det er også muligt at ovenstående råd er ting du allerede har kontrolleret - er du vant til at sy er det noget som man automatisk gennemgår, og som du sandsynligvis allerede har undersøgt - er det sjældent du rører maskinen kan nogle af ovennævnte ting måske hjælpe dig. Fejl på symaskiner skyldes typisk forkert trådning / indstilling, så du kan være heldig.
Hjælper intet af ovenstående er mit bedste råd at finde en billig reparatør til maskinen.

Held og lykke med projektet.

Mvh

Eva

Fra : estherkristian

Dato : 22-09-03 12:06

Prøv at ringe til Flemming Teglkamp, der er autoriseret symaskinereperatør. Han har mange års erfaring, giver en fed service og en fair pris.
Firmaet hedder Effektiv symaskineservice og ligger i Ølstykke. Telefonnummeret er 20300625.

Du har følgende muligheder