Motorolie - holdbarhed??
Fra : beckski
Vist : 4175 gange
20 point
Dato : 20-08-03 13:34

en semi-syntetisk (part synthetic) 10W/40 motorolie ... hvor længe kan den holde sig ? skal den stå koldt ??

beck

Fra : 3773

Dato : 20-08-03 14:20

Hvis olien har en begrænset holdbarhed bør (skal) den være mærekt med: Anvendes inden......

Jeg ved det faktisk ikke. Men hvad skulle gå galt? Hvor længe vil du lade den stå. Jeg tror man må antage at holdbarheden er temmelig lang tid - altså flere år.

Fra : beckski

Dato : 20-08-03 14:30

altså olie kan som fedt (hvilket må betragtes som ens stoffer) vel harskne... desuden står de normalt i plasticbeholdere... plastic kan opløses af olie.

men vi snakker vel opbevaring i 4-5 år...

Fra : CLAN

Dato : 20-08-03 14:45

3773 -> Du har ret i din antagelse om, at det kan stå i temmelig lang tid... i op til flere år. Det vigtigste er, at det står tillukket, så fugt ikke kan trænge ind (olie er god til at absorbere fugt, men brænder hurtigt ud igen - dog ikke i kølekompressore o.l.). En olie er nedbrudt / ødelagt når viskositeten kommer under det foreskrevne til det udstyr hvor det benyttes. Samtidigt er der nedbrydning af additiver i olien f.eks målt som TBN (Total Base Number) i olier til en diesel motor... det er derfor at olie på store skibs-diesler, sendes til analyse før olieskift eller tilsætning af nye additiver (hvilket jeg har været med til mange gange), da vi kan snakke om en olie sump / tank på op til flere tusinde liter.
Her spørger beckski om en blandings olie "semi-syntetisk", men det er i og for sig lige gyldigt... og hvem køber olie til at stå på hylden i op til flere år?
Altså luk dunken hermetisk tæt og lad den stå et sted hvor temperaturen er forholdsvis ens året rundt (tænker på kondens ved en 1/2 tom dunk).
Hygge...
Søren

Fra : CLAN

Dato : 20-08-03 14:48

En semisyntetisk olie blive "harsk"? Det kommer du ikke til at opleve i dit liv, den kan holde sig længere end det.

Fra : beckski

Dato : 20-08-03 14:48

tjek bilka-avisen, Clan .... meget billig motorolie.
derfor overvejer jeg køb til nogle år

Fra : 3773

Dato : 20-08-03 14:50

Den med beholderen tror jeg ikke på Beckski. Emballagen må nødvendigvis du til at opbevare olie i, ellers var der nok "nogen" der fik problemer.

Jeg ved folkevogn stiller krav til hvor længe olien må opbevares.

Står der ikke noget på dunken?

Fra : beckski

Dato : 20-08-03 14:57

nej, nemlig ikke
derfor spørger jeg

Fra : 3773

Dato : 20-08-03 14:58

>Hej Clan, vidste at du vidste det. Selvfølgelig skulle vi bare have gang i maskinisten.

Køleolier kender jeg lidt til. Ved at vores esterolier (syntetiske) er største problem et de er helvedes gode til at suge vand, og det er som du skriver døden for en kølekreds. De mineralske er knap så slemme. I en forbrændingsmotor koger du lynhurtigt vandet ud, så der har du ikke samme problemer.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 20-08-03 14:59

Jeg ville ikke bekymre mig for 4 - 5 år.

Fra : 3773

Dato : 20-08-03 15:07

Noget helst andet Beckski (ikke at det rager mig), men hvorfor køber du ikke en god helsyntetisk? Hvad vil du hælde den på? Ved du hvad du kører i/på om fem år?

En bare rimelig moderne bilmotor fortjener en ordentlig motorolie. At den er dyrere har egentlig ingen betydning, idet de gode syntetiske har bedre holdbarhed og kan derfor køre længere. Kører du gammel dieselbil, sviner sådan en karl olien til lynhurtigt og du kan derfor ikke strække holdbarheden - der ville jeg bruge billigere olier.

Fra : beckski

Dato : 20-08-03 15:11

toyota '96,
aner intet om olie, bare at den æder lidt en gang i mellem

Fra : CLAN

Dato : 20-08-03 15:12

Slet ikke, jeg vil enda sige "no problem" til de 4-5 år
Måske ikke lige så aktuelt, men her står en del omkring olie osv. http://www.ahi.dk/lubcon/
Beckski... køb du bare olien hjem, men stil den frostfrit og det kun p.g.a. kondens. Hvis du ønsker en direkte pipe line, så kan du låne en fra os herude på Cecilie, en brønd skulle vel ku' klare det? Den producere kun 6.000 tønder om dagen (1 tønde = 159 liter)... men det er råolie

Fra : beckski

Dato : 20-08-03 15:15

el's tak

Fra : 3773

Dato : 20-08-03 15:16

Okay. Men lad nu være med at købe en hel trailer-fuld olie. Sæt du fik en anden bil inden for det næste års tid, og den skulle bruge en anden kvalitet. SÅ er jeg bange for at fidusen røg. Iøvrigt er olie tit på bud forskellige steder som Bilka, Kvickly osv.

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 20-08-03 15:18

Tak for svaret 3773.