/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet job
#NavnPoint
Nordsted1 1932
refi 940
HelleBirg.. 680
svendgive.. 666
CLAN 660
ans 630
granner01 605
Kortoverv.. 540
3773 460
10  jakjoe 380
kan han få dagpenge fra fagforening
Fra : jensviggo
Vist : 278 gange
50 point
Dato : 13-09-16 05:52

X er udeblevet fra sit job og agter ikke at møde op igen. Han gider ikke siger han. Hans arbejdsgiver har flere gange ringet til ham, men han vil ikke snakke med ham. Åbenbart ingen uoverensstemmelser.
Ved godt det lyder lidt meget en asocial tankegang, men kan han uden bøvl få dagpenge fra sin fagforening?

 
 
Kommentar
Fra : alimak


Dato : 13-09-16 06:46

Ja, men han får 5 ugers karantæne,

Kommentar
Fra : modersvilje


Dato : 13-09-16 08:21

Lige for at gøre det klart! Fagforeningen har intet med udbetaling af penge at gøre - det er derimod A- Kassen som kan ligge i samme regi! eksempelvis fagforening 3F har fået lov til at have én A - kasse som de selvfølgelig kalder 3F´s A - Kasse!
Jeg tror nu at det hedder arbejdsvægring og betragtes som en alvorlig sag, der giver mindst 6 ugers karantæne! I en karantæneperiode kan man ingen penge få ej heller med tilbagebetalingspligt - derefter går der 14 dage til en udbetalingsdato hvis man har betalt til a - kassen før man kan få for 14 dage og så går der en måned før den første regulære udbetaling.
HUSK NU AT DE 6 UGER STARTER FØRST NÅR DU HAR MELDT DIG LEDIG PÅ AF. Så for mig at se kan der godt gå 3 måneder før X er på fuld understøttelse og venligheden på AF er ikke stor for selvforskyldt arbejdsløshed!
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 13-09-16 09:37

Sikke da en klovn

Udover karantæne kan han risikere en erstatningssag fra arbejdsgiveren, og et job der figurerer uden refererencer på et CV er ikke smart, kommende arbejdsgivere har lov til at kontakte tidligere.


Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 13-09-16 10:01

Hvis det er pludseligt opstået, er vedkommende måske ikke rask og burde måske kontakte en læge.



Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 13-09-16 11:42


Det er forhåbentlig en tænkt eksempel.....

Ellers kan jeg godt forstå, den mindre og mindre sympati, for dem der er på Sociale ydelser.

Det er jo sådanne personer, der ødelægger det for de værdigt trængende.

M.

Kommentar
Fra : omahexen


Dato : 13-09-16 19:45

Ja,der findes jo mange måder hvor folk forsøger at blive væk fra arbejdsmarkedet,og hellere vil forsørges af det offentlige.Jeg har en nabo,som har gået hjemme i 7 år,fordi han påstår at han er for syg til at arbejde (rygproblemer)men når man ser,hvordan han kan reparere det ene og det andet,og samtdig holde en stor have synes jeg,at der er noget galt med systemet,som jensviggo skriver,han gider ikke.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 13-09-16 23:37

Citat
Det er forhåbentlig en tænkt eksempel.....

Ellers kan jeg godt forstå, den mindre og mindre sympati, for dem der er på Sociale ydelser.

Det er jo sådanne personer, der ødelægger det for de værdigt trængende.

M.


Synes ikke du skal dømme fyren, fordi vi ikke ved grunden til at han ikke vil være der mere.Fyren er måske psykisks syg,og klarer ikke mere.Måske har han dårlig erfaring med det psykiske helseværn der ikke fungerer optimalt.

Kommentar
Fra : McBobo


Dato : 14-09-16 00:43

X går en meget bøvlede tid i møde de næste 2-3 mdr før han/hun får en stabil økonomi igen.

Er man selvforskyldt ledig (som X er i dette tilfælde), vil man få en karantæne i 111 timer som fuldtidsforsikret og tre gange den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid som deltidsforsikret.

Meget VIGTIGT!
--------------------
1) Karantænen skal være afviklet, før der kan udbetales dagpenge igen.

2) Hertil skal det siges, at karantæne først træder i kraft, den dag man melder sig ledig på jobnet.

3) Bliver man inden for et år vurderet til at være selvforskyldt ledig to gange, mister man helt retten til dagpenge. Det betyder, at man først kan modtage dagpenge igen, når man som fuldtidsforsikret har haft mindst 300 timers ustøttet arbejde inden for en periode på 3 måneder. Som deltidsforsikret skal man have mindst 150 timers ustøttet arbejde.

McBobo


Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 14-09-16 09:42


Citat
Synes ikke du skal dømme fyren, fordi vi ikke ved grunden til at han ikke vil være der mere.

Begrundelsen giver han jo her:
Citat
Han gider ikke siger han.

Mener ikke jeg dømmer nogen, antyder jo netop, at det er en fiktiv person

M.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407776
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste