Rense ambolt for rust
Fra : mjanneh
Vist : 1090 gange
50 point
Dato : 18-09-11 10:45

Jeg har fundet min bedstefars gamle ambolt i kælderen. Den vil jeg gerne rense og bruge - hvordan gør jeg bedst det? Den er støvet (det kan jeg godt finde ud af, hvad jeg gør ved), småfedtet nogle steder og smårusten på overfladen andre steder.

Jeg tænker at starte med en stålbørste - men havd ellers?

Fra : EA_HS

Dato : 18-09-11 10:54

det afhænger jo af hvad du vil bruge den til,. !

men er det til arb. brug, og du vil friske den op,
så giv den engang af stålbørsten og smør den ind i syrefri olie. så forsvinder rustfarven.

alternativ,.. brug en højtryksrenser / damprenser. evt meget varmt sulfo / opvaskevand.

Fra : trimare46

Dato : 18-09-11 10:56

hvis du skal bruge den til pynt, skal du få den sandblæst og så give den klar lak umiddelbart efter sandblæsningen

Fra : pifo

Dato : 18-09-11 11:11
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-09-11 11:57

Hvis du sandlæser den bliver den mat.

Sæt en roterende stålbørste på en boremaskine så bliver den pæn.

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-11 12:07

Hvis det er slagfladen, så hæld petroleum/lampeolie/tændvæske/tynd olie på og giv den en større omgang med slibepapir korn 240 eller finere på en rystepudser. Er rusten for dyb til det, så slæb dyret ud i fri luft, tag støvposen af båndsliberen og slib mens naboerne er på arbejde og ingen har vasketøj hængende ude. Husk høreværnet. Start med korn 60 og gå gradvis op i nummer. Slut så af med vådslibning som nævnt ovenfor.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : mjanneh

Dato : 18-09-11 12:59

Tak for svarene allesammen. Meget brugbare - jeg går i gang med at slibe. Jeg kan ikke finde ud af at dele pointene, men I ser også ud til at have rigeligt

Fra : pifo

Dato : 18-09-11 13:10

Cola er altså en god løsning, men fair nok hvis du hellere vil slibe...

Fra : mjanneh

Dato : 18-09-11 15:25

Cola lyder altså for underligt .... men hvis Cola duer, så duer ketchup vel også? (Har ketchup i skabet, men ikke Cola)

Fra : pifo

Dato : 18-09-11 16:23

Jeg har kun prøvet med cola, men jeg ved, at min mor pudser kobber med ketchup, så hvorfor ikke? Nu skal ambolten ligge i cola i nogen tid, så det er nok billigere med cola end med ketchup - trods alt

Du har følgende muligheder