Ekstern harddisk(Iomega eGo) formatering
Fra : Tjarki
Vist : 1708 gange
500 point
Dato : 22-12-10 21:16

Hejsa Kloge hoveder... =)

Min bror har lige fået en Iomega Ego usb 2.0, ekstern harddisk, som er formateret til mac - men den skulle gerne formateres til FAT32 - så den kan fungere på windows også..

jeg har kigget lidt på guiden på iomegas side - men jeg har stadig ikke kunne finde ud af det...

vil i hjælpe mig ? .. =) det ville være helt fantastisk...

Tjarki

Fra : Eyvind

Dato : 22-12-10 21:35

Har du prøvet at kigge på den i windows her:
Start > højreklik på computer > vælg "administrer" > og så vælge diskhåndtering

Den vil sikkert hedde DISK 1 (den indbyggede hedder DISK 0)

Fra : Tjarki

Dato : 22-12-10 23:08

det kan jeg godt finde... men jeg skal da ikke konvertere den til en dynamisk disk, vel ?

Fra : nielsjs

Dato : 23-12-10 11:54

hvis du højreklikker på disken under diskhåndtering tror jeg du vil kunne formatere den på normal vis.
ellers vil du skulle "slette diskenhed" og derefter oprette diskenhed osv....

Fra : Tjarki

Dato : 24-12-10 00:15

Halløjsa...

ja det kan jeg på de diske der ligger i min computer... men hvis jeg højreklikker på Iomega'en, så kan jeg kun vælge: "Ny simpel diskenhed" og "Egenskaber" og "hjælp"...

og så er den anderledes i forhold til de andre i navnet - der står står på mine diske i min computer at det er NTFS og sådan noget ... men på Iomega'en står der bare "ikke-allokeret".

men det med at slette og oprette - det forstår jeg altså ikke rigtigt ?

Med Venlige Hilsner

Tjarki

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-12-10 00:47

Citat
"Ny simpel diskenhed"

Er det rigtige valg. så opretter den en partition og du kan formatere den som du ønsker

Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-10 01:02

Det ser ud som om Windows ikke kan håndtere fil formatet på din harddisk, men du burde kunne slette partionen, er der slet ikke en Slet mulighed i højreklik? hos mig er der Slet og Hjælp som de 2 eneste muligheder når jeg højreklikker på Linux partioner.
Hvad sker der hvis du vælger Ny simpel diskenhed? Det kan vel ikke gå værre end galt?
Nå spøg til side du bliver nødt til at prøve dig frem for at finde ud af hvad sker når du vælger de forskellige muligheder.
Hvis jeg havde en genstridig harddisk så ville jeg bruge Gparted som er et gratis partions værktøj som Linux folkene har udviklet, jeg vil tro at den kan slette og formatere din harddisk, men det er et gæt jeg har aldrig oplevet ikke at kunne slette en partion eller disk ved at højre klikke i Disk håndtering.
Hvis du vil prøve den så hent her: http://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/0.7.1-1/gparted-live-0.7.1-1.iso/download
Filen du henter skal brændes på en CD og du skal brænde som ISO eller Image fil.
Computeren du bruger skal starte fra CD drevet med den ny brændte Gparted CD i drevet, Windows starter slet ikke det er Gparted som er styresystem mens du ordner din harddisk

Du kan se nogle skærm billeder her, så du kan danne dig et indtryk af hvad Gparted kan:
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

Hvis det er noget du vil prøve så spørg efter detaljer, vi er nogle stykker som bruger det værktøj, hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt, det er et avanceret værktøj som kan gøre en helt masse uønsket på den computer du bruger hvis du klikker på noget forkert

Fra : transor

Dato : 24-12-10 01:08

En rå disk kan ikke bare formatteres. Den skal partitioneres først. Derved får man bootsektor med oplysninger om hvilken opdeling(er) der er på den fysiske disk, og hvordan de skal tolkes. Hver del bliver et logisk drev, som kan formatteres hvert for sig og få eget diskbogstav og navn. Selv om man kun vil have en stor disk uden synlig opdeling, skal den også partitioneres før formattering.

Hvis den er indrettet til en symaskine, en tv optager eller noget andet med et specielt format, som windows ikke kender er den uden genkendelig boot sektor og "rå" set fra windows side . Den vil stå som "ikke allokeret" i oversigten. Det betyder uden partition.
Microsoft har det desværre med stadig at finde på nye navne til de grundliggende databegreber, især de danske. Det kan gøre det ret svært at forstå.

Partitionering kan hedde lidt forskelligt efter hvilket program, man har fat i til at gøre det med.
Jeg tror du bare skal vælge "ny simpel diskenhed" og en stor partition. Hvis den skal køre under xp eller noget nyere skal du ikke partitionere i mindre logiske drev, men som et stort drev og derefter formattere med Ntfs. Det kan bedre håndtere især store diske.
Fat32 er ikke lige så smart. Hvis du absolut vil bruge det skal du ikke have for store partitioner , Ca 100 GB er passende. Det hænger sammen med at den mindske enhed på disken som kan skrives ad gangen er et kloster, og da fat ikke kan styre så mange klostere, bliver hvet af dem stort på et stort logisk drev. Så vil selv den mindste fil, fylde ret meget. Fat filer fylder derfor mere end ntfs filer.

Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-12-10 01:56

Citat
Microsoft har det desværre med stadig at finde på nye navne til de grundliggende databegreber, især de danske. Det kan gøre det ret svært at forstå.

og transor opfinder da også begreber, "kloster" mon ikke du mente cluster eller på dansk klynge

Eller mener du at vi gemmer nonner og munke istedet for data

Citat
ikke allokeret
tjae, nyt og nyt. selv i win95 hed det unallocated såeh.....

Citat
som et stort drev og derefter formattere med Ntfs.

Forkert, den skal formateres som Fat32, Ellers får du problemer på på Mac

Fra : edison

Dato : 24-12-10 07:18
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 24-12-10 11:23

Måske kan dette lille gratis program hjælpe dig med at ordne din eksterne harddisk:
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,64963-order,4-c,peripherals/description.html

For at du kan læse og skrive på den eksterne harddisk, i både windows og MAC miljø - så skal partitionen være formateret med filsystemet FAT 32

Ualokeret betyder ingen tabel til at holde orden på filerne og mapperne................synes tom

Harddiske og andre lagermedier skal indeholde en eller flere partitioner som skal være formateret med et filsystem.

En computer med filsystemet NTFS (Ny Teknisk Fil System) kan læse ældre filsystemer som eks. FAT 32 og FAT 16

Men en computer med filsystemet FAT 32 kan ikke læse det nyet filsystem NTFS

MAC og Linux kan uden videre læse filsystemet FAT 32

Og ja - ny simpel diskenhed kan du vælge, og du skal evt. formatere når du har oprettet partitionen.

EXTERMINATOR > Jo da - i klostre gemmes de gamle pergamenter rundt omkring i små celler.
Det var munkene som opfandt filsystemet.

Fra : transor

Dato : 24-12-10 13:01

Kloster kommer fra latin. På dansk skriver vi det med k. På fransk med C. se bare på vinetiketten med clos. Det betyder noget i retning af indelukke eller gruppe. Markstykke når det gælder vin.

Disken skal netop ikke bruges til MAC , sådan som jeg forstod spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : Tjarki

Dato : 25-12-10 14:57

Hvor er det lækkert ! ... det virkede ! i har alle sammen været til god hjælp, men det der program gjorde udslaget =) tusind tak - hele bundet =)

Tjarki

Fra : Eyvind

Dato : 25-12-10 19:21

Du har følgende muligheder