Udvidelse af døråbning
Fra : SisseB
Vist : 2697 gange
100 point
Dato : 29-09-10 13:14

Kære frænder, så er det tid til at lave lidt mere på huset. Egentligt et simpelt spørgsmål meeeen:

Jeg skal udvide en døråbning fra 70 til 130 cm. Væggen er indendørs, halvstensvæg (er det ikke det det hedder: ½ mursten tyk). Jeg vil tro at væggen er bærende i forhold til husets konstruktion, men den bærer ikke vægge på 1. sal (det er der nogle der er i vores hus). Huset er fra 1899, murmestervilla, solidt bygget, skiffer på taget (tuuungt tag). Væggen deler huset i 2 lige store halvdele på tværs, ligesom en bærende væg deler huset i lige store halvdele på langs...

Nu er det jo ikke rocket-science at fjerne (dele af) en bærende væg, men tingene skal gøres i den rigtige rækkefølge. Jeg mener at have læst et sted at man "altid" kan fjerne ½ mursten på hver side uden at der sker noget. Jeg skal fjerne 1½ mursten på hver side... Der skal naturligvis en overlægger op, men hvilket materiale? Træ? Jern?

Er der nogen der kan give mig en ide om, hvor meget materiale jeg kan tillade mig at fjerne (når jeg naturligvis lægger en overlægger op) + hvilken type overlægger + gerne en detaljeret arbejdsgang (det er jo de små detaljer der tæller)?

På forhånd tak!

Fra : SisseB

Dato : 29-09-10 13:17

- hov: Glemte at skrive at spærerne desværre ligger parallelt med døråbningen.. :(

Fra : Eyvind

Dato : 29-09-10 14:17

½ stensmur er mursten på fladen i forlængelse af hinanden.
Et ståltegl vil kunne bære muren ovenover, men hviler der et spær oven på den åbning, skal der beregnes en bjælke til at bære.
Det kan laves med med træ som hviler på en jernplade / jern (pakket ind så den mod vridning under brand) / eller armeret betonbjælke.
Husk at jern skal mures op i grus og cement. (ej mørtel)

Fra : pifo

Dato : 30-09-10 18:49
Du har følgende muligheder