Bosch KGV 36390/05 Køleskabs Mysteriet!
Fra : kjepp
Vist : 4940 gange
100 point
Dato : 17-04-10 12:59

Hej,

Dette er mit første spørgsmål herinde, så jeg er spændt på om I kan hjælpe...?

Jeg har fået et 5 år gammelt Bosch KGV 36390/05 foræret, og det ser fint ud, men det har nogle problemer.
Jeg har her til formiddag prøvet at observere, hvad der sker, mens jeg alligevel sad i køkkenet og arbejdede.

1010: Temperatur: +13(køl)/ -3(frys) (efter at have stået natten over)
1011: Når man tænder det på kontakten brummer kompressoren lidt, der lyder et klik, og den slår fra.
Så går der et par minutter så brummer det lidt igen og der lyder et klik.
1030: Det går i gang efter ca 20 minutter, kompressoren kører i 3 minutter og så stopper den igen. Så lyder det somom det "bobler" forneden, bagpå.
1045: Kompressoren starter igen, og det lyder som om der er et eller andet, der bliver fyldt op. Kører i 2 minutter og stopper igen.
1048-1058: Det starter og klikker, klikker i en periode, men går ikke i gang
1058: Temperatur +13 / -1 (efter åbning af skab)
1059: Starter igen, kører et par minutter og slukker
1110: Det starter igen, kører et minut, slukker.
1132: Det prøvede at starte igen, men slukker
1133: Det starter, kører et par minutter og stopper igen
1145: Det prøver at starte, men uden held.
1147: Det prøver at starte, men uden held.
1149: Det starter. Det lyder som om noget bliver fyldt op (tager ca 30 sek). Kører videre i 2 minutter.
1156: Det prøver at starte, men uden held. Det klikker lidt efterfølgende
1157: Det starter. Det lyder som om noget bliver fyldt op (tager ca 30 sek). Kører videre i 1 minutt.
1200: Det lyder som om det "bobler" i 30 sekunder.
1209: Det starter. Noget bliver fyldt op. i 20 sek, slukker efter 1 minut.
1210: Det lyder som om det "bobler" i 30 sekunder.
1222: Det prøver at starte, men uden held. Det lyder som om nogen ryster kompressor delen i 20 sek efterfølgende.
1223: Det prøver at starte, men uden held.
1224: Det starter, noget bliver fyldt op. i 20 sek, slukker efter 1 minut.
1227: Det "bobler" i et minut.
1236: Det prøver at starte, men uden held, slutter med et klik.
1236: Temp: +13 (køl)/ -3 (frys)
1236: Slukker ved kontakten.
1251: Tænder igen.
Det samme som ovenfor gentager sig (fra kl 1011)

Spørgsmålet er hvad der er galt?
Kan det repareres?
Pris?

Fra : Eyvind

Dato : 17-04-10 13:12

1011: Når man tænder det på kontakten brummer kompressoren lidt, der lyder et klik, og den slår fra.
Så går der et par minutter så brummer det lidt igen og der lyder et klik.

Start met at lade skabet stå uden strøm en times tid.

Inde i skabet må det gerne risle (udvidelse af kølemiddel inde i røret) det risle og kan godt lave boblelyde bag på skabet.

Fra : kjepp

Dato : 17-04-10 13:48

Tak for hurtigt svar.
Jeg prøver lige at slukke det en times tid, og vender tilbage senere i eftermiddag.

Fra : kjepp

Dato : 17-04-10 13:59

Forresten, så HAR det kørt kontinuerligt i mere end et par minutter (op til en time+/-) - der kom temperaturen ned på -17 grader i fryseren og ca +9 grader i køleren.
(og det var efter at jeg havde haft det slukket et stykke tid)
Nu prøver jeg lige at tænde igen om en times tid og så melder jeg lige tilbage.

Fra : Eyvind

Dato : 17-04-10 14:47

Hmm - så hjælper det nok ikke med at slukke.

Fra : kjepp

Dato : 17-04-10 16:40

Så har det været slukket i 1 1/2 time:
1355: slukket
1520: Temperatur 15/0
1520: Startet, men slukker igen med det samme x 10
1543: Starter og kører
1545: Temperatur +15/-2
1615: Temp +15/-15
1615: Åbnet dør til fryser.
1636: Temp +15/-5. Kører stadig, har åbnet døren da fryseren var på -15, for at se om den slukker ved -17.
1636: Dør lukket
1641: Temp +15/-8. Har kørt siden 1543

Så det kører, men går nok ud om lidt (måske når temperaturen når -17 i fryseren...

Nogle ideer ?

Fra : kjepp

Dato : 17-04-10 17:32

ja, så slukkede den.
1650: Temp +15/-10. Kører stadig
1730: Temp +15/-16. Slukket.

Fra : Eyvind

Dato : 18-04-10 07:42

Et lille gæt - defekt kompressor eller startrelæ eller thermostat/styring.

Fra : kjepp

Dato : 18-04-10 08:03

Jeg har ikke megen forstand på dette, men vil køleskabet kunne køre i en time og få temperaturen ned på -20 grader (det kom det senere i aftes) hvis kompressoren er defekt?

Det ser ud til at køre, når det får en pause på ca en halv time ind i mellem - så går fryseren helt i bund (-17 til -20), og køleren følger langsomt med.

Jeg vil nu prøve at sætte en timer på, og lade det have en pause på en halv time, og så lade det stå tændt i en time og så fremdeles.

Fra : Eyvind

Dato : 18-04-10 09:07

Ok - jeg er lidt i tvivl om hvad det er skabet laver af unoder. Skabet er vel ikke pakket så meget ind at der ikke er luft omkring.

Fra : kjepp

Dato : 18-04-10 09:23

Nej det står frit til alle sider.

Fra : Eyvind

Dato : 18-04-10 09:57

Ok - Jeg melder pas, og har ikke flere bud.

Fra : kjepp

Dato : 18-04-10 15:52

Nu prøvede jeg så at åbne døren til frysedelen, mens kompressoren kørte og temperaturen var -10 grader.
Så blev det ved med at køre, mens temperaturen på frysedelen holdte sig på -10.
Derefter blev døren lukket igen, og frysedels temperaruren faldt til -22 grader, mens køledelen var helt oppe på 19 grader. Og så slukkede det, uden at starte igen.

Efter således at have kørt konstant i 2 timer har jeg nu konstateret at det ene rør (til ribberne nederst - bag på frysedelen) bliver brændende varm. Det andet (til ribberne øverst - bag på køledelen) er til gengæld ikke så varmt - kun lidt i toppen og i røret i den anden side (længst væk fra kompressoren.
Kan det være det tynde rør der kommer fra kompressoren, forbi en større aflang kobberdims, og op til ribberne bag på køledelen, der kan være tilstoppet, eller har været bøjet så meget at det er helt stoppet?

Det har faktisk en skarp bøjning på ca 100 grader og en anden på ca 70 grader, dog uden "knæk" - kan man forsøge sig med forsigtigt at rette det ud?
Hvad sker der hvis det brækker?

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-04-10 16:22

Nu er der jo lidt svært at sige om det er med en eller 2 kompressorer...

Hvis det er med en kompressor, kan det tyde på at det mangler kølemiddel.... Da temperaturen i fryser bestemmes som den føreste køling i et system, der stopper ved ca, minus 12 grader på kølefladen i selve køleskabet.

Det slider på en kompressor at køre med forlidt kølemiddel og derfor bliver den overbelastet. Når den er overbelastet stopper den hele tiden og kan køre igen når motor er kølet ned.

I mine øre lyder det til at du både skal have en ny kompressor og dermed også nyt kølemiddel...

Du er nok medst tjent med at skifte det hele ud.

vh Ben

Fra : kjepp

Dato : 18-04-10 16:27

Hvordan finder jeg ud af om den har een eller to kompressorer?

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-04-10 16:50

Det finder du ud af hvis det har to termostater en for køl og en for frys...

Fra : kjepp

Dato : 18-04-10 17:01

Hvordan ser termostaterne ud? (Ja, jeg er noob
)

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-04-10 17:16

Det er den du drejer på for at stille temperatur...

Fra : kjepp

Dato : 18-04-10 17:17

Den har en

Fra : Eyvind

Dato : 18-04-10 21:03

Det meget varme rør kommer fra en kompressor. du kan tydeligt se om der er to af dem da kompressoren er ret stor og sort.
Det ene rør der kommer fra kompressoren skal være varmt.

Det er det hele går ud på i et køleskab.

Varme søger mod kulde.
Kølemiddel bliver koldt ved lavt tryk.
Kompressoren suger og danner lavt tryk i kølefladen inde i skabet.
Kød og mælk osv. er varmt og vamen søger mod den kolde køleflade.
Kølemiddel bliver varmt ved højt tryk
Kompressoren trykker og laver højt tryk
Nu søger varmen væk mod omgivelserne som er koldere end kølemidlet.

På denne måde er varmen fra kød og mælk osv transporteret ud af skabet.

Men det er en balance mellem passende mængde kølemiddel og kompressor.

Fra : transor

Dato : 18-04-10 22:23

Det er morsomt at læse Eyvinds beskrivelse. Det er ikke tryk men faseændring fra væske til gas og omvendt, som giver køle og varmeeffekten.

Fra : DISKEN_revised

Dato : 18-04-10 23:39

Prøv at vend køleskabet på hovedet.
Fik det råd for mange år siden.

Ved ikke hvorfor, men det virkede faktisk.
Måske en luftbobbel i kølevæsken??

Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 11:23

Ja ja Transor - beskrivelsen er ikke forkert, men heller ikke så uddybende og kedelig.
Hvad er det dog for en faseændring du snakker om.
Jeg har da aldrig hørt om nogen faseændring forkølemidler på maskinmesterskolen ude på Jagtvej.
Det er bl.a. der kølemontører bliver uddannet.

Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-04-10 17:48

Fordi man ikke har hørt om noget behøver der jo ikke at være forkert.

Når vand koger ved 100 grader, er det kun ved normalt atmosfærisk tryk. Vand kan koge / boble ved en højere temeratur hvis under tryk.

Amniak koger ved - 30 grader, derfor er dette ofte anvent til industri køling.

De andre CFC gasser har andre temperatur områder. Hvor dette skifter fra flydende form til gas.

Kan man uden at såre sige at årsagen til du ikke hørte om dette nok skyltes at du gik på en anden linje på maskinmesterskolen...

Du har vel nok oplevet at Gasflasker bliver kolde når man bruger af gassen...

vh Ben

Fra : alka

Dato : 19-04-10 18:14

Vend ALDRIG et kompressorskab på hovedet!! Tørfiltret - en fortykkelse der er tilsluttet på henholdsvis et tynt rør (kapilærrør) og afslutningen af den sorte "støvsamler bag på ned ved kompressoren, kan være defekt hvilket kan give sig udslag i "mærkelige" temp. Det kunne også tyde på et defekt startrelæ. Når det lyder som om komp. kører, skyldes det klixonrelæet slår fra. Klixonrelæet er et relæ, som har en "slags" varmefjeder" der "springer" når komp. ikke starter. Dette for at skåne komp. så den ikke "står af". Det kan også være komp. der har en defekt. Det kan kunkomme an på en måling for, at konstatere problemet. Da du ikke ved noget om køleskabe, vil du ikke kunne lave det selv.

Fra : Eyvind

Dato : 19-04-10 20:01

Benjamin.Hansen - du behøver ikke at understrege ved at tale nedladende.

Det var jo netop en let forklaring på virkemåden for et alm. husholdningskøleskab jeg ville give, for ikke at komme ud i de indviklede forklaringer med entalpidiagrammer osv.

Både dit og transors indlæg hjælper ikke spørgeren, men gør det bare mere forvirret.

Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-04-10 19:39

Citat
[...]

Går ud fra man ikke gør det med STRØM på..?
Kan dog sige, det virkede på mit, MEN, når skidtet alligevel ikke
virkede, var det også en metode at afprøve det på.
Ellers skulle jeg jo bare købe et nyt alligevel...men blev reddet.

Og i den forbindelse, hvem påstår, at alle køleskabe*/frysere kommer til DK med HOVEDET OP.
Så måske kan der være lidt om snakken = MÅSKE

Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-04-10 19:41

Ikke første gang jeg får en kasse, med omvendt ind/ udpakning

Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-04-10 19:51

NB:
Kan så lige nævne, at mit klima-anlæg har det på nøjagtig samme måde.
Presseren kører, men ingen varme.
Den kan ikke varme ? hvis tempen er under 5* idag, kørte den bare i tomgang
kompresseren altså, men uden at give mere end max: 15 sek: varme fra sig.
Har haft kølemontør, som ikke kunne konstatere noget galt.

Den ´brusen´ er helt sikkert overtryk i selve anlægget ´ihvert tilfælde på mit´
som bare skal afgive varme/ kulde, fra anlægget, hos mig starter den indvendige blæser med et ordentlig brag, som-om den lukke en PRUT ud_ =
og før termostaten sætter igang igen = uden varm/ køl O.S.V

Selv har jeg opgivet at fixe mit problem..

Fra : transor

Dato : 25-04-10 20:11

Det er et spørgsmål om sprogbrug.

Man taler om stoffets væskefase og gassfase derfor er en faseovergang fordamopmpning eller kondensering. Der er også andre faseovergange. F. eks sublemering eller ændring af krystallinsk til amorft fast stof.

Det kan værre at ordet aldrig nåde maskinmesterskolen eller du sov i den time.

Fra : 3773

Dato : 25-04-10 20:14

Istedet for al flueknepperiet:

Noget tyder på udfald klixxon. Enten er denne defekt, eller kompressoren er fortid. Transor's søforklaringer skal man godt nok være et ret specielt menneske for at kunne bruge til noget. Under alle omstændigheder rummer det absolut ikke noget der er brugbart i denne henseende.

Eyvind's forklaring på kølekredsens virkemåde er tæt på en god populær forklaring på dette, omend der sniger sig lidt vrøvl ind.

Medicinmisbrugerens forslag med at vende skabet på hovedet er da ok. Det resulterer formentlig i totalhaveri. Så er man fri for at spekulere på hvad der er galt. Den med at vende, er til OR noget man gjorde med de gamle gasfyrede gas-skabe. Dem kunne man få liv i ved vendingen. Et kompressorskab vil muligvis dø af øvelsen. At sammenligne samme misbrugers kinesiske varmepumpes mærkværdige drift, med et køleskab er ikke relevant. Opbygningerne er ikke ens, og styringsmæssigt langtfra.

Fornuftigt ville man vælge at måle kompressorens strømforbrug. Ved udfald uden for stort strømforbrug skiftes startrelæ'et . Hopper den stadig, hedder det ny kompressor. OG - enhver seriøs kølemontør starter med at sætte sit manometer på (så er man nemlig sikker på det ikke er kølemiddelmangel, eller andet der driller.

Øvelsen, som beskrevet er ikke umiddelbart GDS arbejde.

Fra : Eyvind

Dato : 25-04-10 21:17

Ja netop - for jeg forsøger ikke at forsvare køleteknikkens virkemåde for en "ingeniør". men bare at give et fingerpeg om virkemåden, for alm. mennesker.
transor - du skulle hellere bruge din køleviden til at hjælpe spørgeren.

Ps. Undervisningen på maskinmesterskolen gjalt ikke om at strikke de fine ord frem, men bare om at forsøge med lidt praktisk indsigt i køleteknik, sammen med noget teori.

Fra : 3773

Dato : 25-04-10 21:24

Eyvind....Din køleviden er noget større end Transor's. Det har han fremvist ved flere lejligheder. Han har af og til rodet sig ud i forklaringer der har været det rene ævl. Desuden har han INGEN praktisk viden om samme!

NB Din forklaring var ikke så dum endda!

Fra : Eyvind

Dato : 25-04-10 21:40

Tak 3773 -

Fra : 3773

Dato : 25-04-10 21:54

Lige over

Æres den, som æres bør!

Fra : kjepp

Dato : 26-04-10 07:19

Tak for diskussionerne - meget interessant, men jeg fatter hat!
Kan det betale at få en kølemontør ud for at måle og undersøge hvad der er galt, inden man beslutter sig for reparation, eller er det bare spildte kroner?
(Jeg fik jo skabet foræret i håb om at det kunne fikses, så det har ikke kostet noget - endnu)

Fra : 3773

Dato : 26-04-10 07:22

Nej normalt ikke. Men har i et hæderligt firma i omegnen, kan du ringe og spørge dem. Det fornuftigste plejer at være at bære den hen til vedkommende, og få ham til at checke det på eget værksted.

Fra : 3773

Dato : 26-04-10 07:24

Med de lønninger der er idag, kan kørsel efter sådan et skab, særdeles dårligt betale sig. Men check lige den lokale kølemand.

Du har følgende muligheder