Genvekst og varmepumper
Fra : antu
Vist : 1509 gange
20 point
Dato : 13-10-09 11:07

Hej

Jeg har et par spørgsmål til kombinationen af varmepumper og genvekstanlæg. Vi har et hus i to plan med genvekst i form af et Nilan VP 18 (ca. 30 år gammelt). Kort sagt jeg forventer ikke at det nødvendigvis virker længe endnu. Vi har talt meget om at få sat to varmepumper op med en meters afstand således at den ene blæser ind på 1. Salen og den anden lige nedenunder i stueplan. Jeg har set på denne her: MITSUBISHI - KIRIGAMINE - MSZ-FD25VABH, jeg kan dog ikke se om der kan sætte to indedele af den type på en udedel.
Vi har elvarme i hele huset + brændeovn, sidstnævnte vil vi dog ikke hænge på i den daglige opvarmning, da den ikke passer ind i vores hverdag.

Mine spørgsmål er så:
1)   Med to varmepumper og den luftcirkulation de har, er det så værd at kombinere det med et genvekstanlæg som Nilan VP 18? – mine betragtninger kredser jo også om den udgift på ca. 45.000 for en ny VP 18.
2)   Har I et godt bud på to varmepumper med en udedel? Det er vigtigt for os at det støjer så lidt som muligt.
3)   Er det smartere at investere i en ny VP 18 og blot supplere den med hvad der skal til af elvarme? I øvrigt har jeg lidt svært med at ”forstå” hvorledes termostaten som styrer genveksten skal behandles (jo jeg kan godt skrue op og ned ) inde i stuen sidder der en Danfoss termostat til vores VP 18 den kan jeg jo skrue op til 30 grader uden at vi i øvrigt kommer til at svede over det eftersom at der ikke bliver 30 grader af den grund. Er det billigere at have VP 18 stående for fuld skrue end det er at have den på 20 grader og supplere med gulvvarmen (el)?
4)   Nogen der kender fagfolk som kommer ud og kan forholde sig til den kombination af varmepumper og genvekst eller har bedre idéer? Vi bor i Holbæk (sjælland)

Jeg ved godt jeg spørger om en masse, svar endelig selvom I ikke har svaret på det hele, som I sikkert kan regne ud har jeg ikke været den lykkelige ejer af huset så lang tid og har derfor ikke den store erfaring med genvekstanlæg.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 13-10-09 11:37

1) Med to varmepumper og den luftcirkulation de har, er det så værd at kombinere det med et genvekstanlæg som Nilan VP 18? – mine betragtninger kredser jo også om den udgift på ca. 45.000 for en ny VP 18. LAD OS LIGE SLÅ FAST. DU HAR ET VARMEGENVINDINGSANLÆG FABRIKAT NILAN, TYPE VP 18. GENVEX ER ET KONKURRERENDE FIRMA BELIGGENDE I HADERSLEV (DER IØVRIGT BYGGER ALDELES FREMRAGENDE ANLÆG). SKAL DU HAVE FOLK TIL AT INSTALLERE OG INDREGULERE, SÅ REGN HELLERE MED 54 000,-. HVIS DU ALTERNATIVT REGNER MED GENVEX'es FREMRAGENDE COMBIUNIT, SKAL DU LÆGGE YDERLIGERE 7000 KR TIL. ER NILAN'en INSTALLERET KORREKT, CIRKULERER DENNE IKKE LUFTEN, MEN UDSKIFTER DEN. DEN FUNKTION VIL DU KOMME TIL AT MANGLE BRAVT HVIS DU NEDLÆGGER ANLÆGGET.

2) Har I et godt bud på to varmepumper med en udedel? Det er vigtigt for os at det støjer så lidt som muligt. NEJ, DET ER SOM UDGANGSPUNKT FOR DYRT OG YDER FOR LIDT MED MULTIANLÆG. LANGT BEDRE YDELSE OPNÅS VED TO EEN TIL EEN ANLÆG. DYRT OG FRYGTELIG GODT ER IVT's NYESTE OG PANASONIC HE9 ELLER NE9 (NOGET BILLIGERE) (PANASONIC SKAL HEDDE DANMARKSPUMPEN, ELLERS ER DET PARALLELIMPORT FRA ØSTLANDENDE ELLER SYDEUROPA). SOM UDGANGSPUNKT PLEJER MITSUBISHI, TOSHIBA, DAIKIN AT VÆRE OK. MEN PAS VILDT MEGET PÅ PARALLELIMPORT. SELVMONTAGE ER I DAG IKKE TILLADT. OG HVIS IKKE DEN SLAGS INSTALLERES ORDENTLIGT, ER CHANCEN FOR AT YDELSE OG VIRKNINGSGRAD IKKE ER I ORDEN GANSKE OVERVÆLDENDE. DE TO FØRSTNÆVNTE (IVT OG DANMARKSPUMPEN) GIVER 5 ÅRS FULD GARANTI.

3) Er det smartere at investere i en ny VP 18 og blot supplere den med hvad der skal til af elvarme? I øvrigt har jeg lidt svært med at ”forstå” hvorledes termostaten som styrer genveksten skal behandles (jo jeg kan godt skrue op og ned ) inde i stuen sidder der en Danfoss termostat til vores VP 18 den kan jeg jo skrue op til 30 grader uden at vi i øvrigt kommer til at svede over det eftersom at der ikke bliver 30 grader af den grund. Er det billigere at have VP 18 stående for fuld skrue end det er at have den på 20 grader og supplere med gulvvarmen (el)? STYRINGSFILOSOFIEN I VP18 HAR ALDRIG VÆRE SPECIELT GENIAL. MEN ER ANLÆGGET ORDENTLG ISOLERET, ER DET EN FORDEL AT LADE VARMEPUMPEN TAGE SÅ STOR EN DEL AF LÆSSET SOM DEN KAN. GENVEX COMBI BØR DOG KUNNE BYDE PÅ EN BEDRE DRIFTØKONOMI END VP18, IDET DENS OPBYGNING SYNES BETYDELIG KLOGERE.

GODE ANBEFALINGER AF GENVEX COMBI KAN FINDES HER PÅ SITET VED AT FINDE BRUGEREN FUTZE.

4) Nogen der kender fagfolk som kommer ud og kan forholde sig til den kombination af varmepumper og genvekst eller har bedre idéer? Vi bor i Holbæk (sjælland)

Godkendelse af svar
Fra : antu

Dato : 15-10-09 23:12

Tak for svaret 3773.