risser
Fra : viskinge_junior
Vist : 1630 gange
100 point
Dato : 15-04-03 18:24

Kære ..........................
Jeg har fået nogle slemme risser i min bil.
I sidder imellem højre bag dør og bagage smækken.
Kan jeg få den væk og hvad skal jeg gøre.

Hilsen Viskinge_junior

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 110 point
Dato : 15-04-03 18:50

hvor slemt er det..? der var engang en der bakkede ind i min bil og det så virkelig slemt ud..! men viste sig at være overfladiske ridser da jeg gik i gang med noget lakrens.. så var det næsten væk man kunne ikke se det hvis man ikke vidste det.!

Mvh

Solgaard

Fra : beckski

Dato : 15-04-03 18:59

hvis solgaard's udmærkede råd ikke virker, så kan du købe (vist for 100 kr) et lak-reparations-sæt hos din bilforhandler. Den har den farve du beder om.
den indeholder normalt en grund-lak og en top-lak. - det kræver lidt træning, at få ridserne rettet pænt. --
men du har måske nok ridser at lege med

beck

Fra : Franksp

Dato : 15-04-03 19:56

Hvis ikke ridserne er for dybe, kan du prøve at bruge slipol. Du skal dog være opmærksom på, at der findes 2 typer slipol. En til biler med metallak og en til biler med alm. maling.
Den jeg selv bruger engang imellem er til metallak og hedder "Slipoline"

Slipoline indeholder silikone og er et let slibende poleremiddel til biler, lakerede møbler m.v. Inden du begynder, skal overfladen være ren og tør. Du påfører slipolinen med en blød klud og gnider til poleremidlet er næsten tørt. Derefter polerer du efter med en ren blød klud eller endnu bedre, gammeldags twist.

Held og lykke. Håber det hjælper dig, da ridser er æregerlige at se på.
Samtidig vil jeg ønske dig en god Påske.

Med venlig hilsen
Frank

Fra : CLAN

Dato : 16-04-03 10:52

Hej

Et udklip fra Biltorvets Bildoktor:
Jeg har opdaget en ganske tynd, men lang (25 cm) ridse i den sorte metallak på bagklappen ca. 3 cm under ruden. Den går tilsyneladende ikke igennem den hvide grundlak. Jeg vil spørge, om det kan lade sig gøre, at reparere skaden uden synlig overgang til den øvrige lak - eller om det er bedre med en hellakering af bagklappen. Kan I oplyse en nogenlunde vejledende pris på udbedring af skaden henholdsvis omlakering af hele bagklappen?

Fakta om bilen:
Ford Fiesta

Årgang: 2001
Kørte kilometer: 5000

Svar

Ridse i bagklap, det er sådan at såfremt du kan se den hvide grundmaling er ridsen igennem lakken,såfremt du ikke kan se den hvide grundlak kan du formentlig polerer ridsen væk.

Du kan købe en reperationslak ved din Ford forhandler, men reparationen vil formentlig kunnes ses bagefter, omlakering af bagklap koster ca 2000 til 2500 + moms

==== END ====

Alle bilforhandlere ligger inde med reperationslak til deres modeller, så er du også sikker på at farven er den samme.

Et par enkelte nyttige bil-link:
http://www.netrep.dk/
http://www.123bil.dk
http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=2045&categoryID=19