hvordan fungere Halogen Pærer?
Fra : white usher
Vist : 1926 gange
150 point
Dato : 29-05-09 08:19

Er det rigtig at man nedsætter et halogens levetid, hvis man regulere lyset med den, altså bruge det som et lysdæmper?

Hvis der nogen der der kan hjælp med det, så vil jeg gerne vide, hvorfor den gør det!

Fra : sp4nker

Dato : 29-05-09 08:35
Fra : white usher

Dato : 29-05-09 08:56

ikke helt, det der står er hvordan den fungere, men der står ikke, hvad der sker, hvis man bruger til et lysdæmper(altså regulere belysning)!

Fra : transor

Dato : 29-05-09 09:20

en almindelig glødelampe er i dag med en spiral af wlolfram som tråd og med argon omkring.

jo høere temperatur glødetråden kan få des mere effektiv bliver lampen. Strålingen tiltager med fjerde potens af temperaturen, så det er noget der batter noget med bare en lille temperarurøgning,

Wolfram bruges, som metallet med det meget høje smeltepunkt. 3422° C.

Men allerede ved lidt lavere temperatur begynder metallet at fordampe, og slå sig ned som sort belægning på glassets inderside. tråden bliver tyndere, dermed ekstra varm på et tyndt sted og brænder til sidst over. Det modvirkes i nogen grad af argonfyldningen.

Hvis man i stedet kommer iod ( og/eller andre halongerner) med i gassen vil den reagere med wolframdampen, så den ikke slår sig ned på glassiden. tilmed er det sådan at iod-wolfram forbindelsen i stedet spaltes og afgiver wolfram når den rammer den warme tråd, og effekten er størst hvor tråden er varmest. Sådan sker der en løbende regenerering, så man kan sætte temperaturen op og alligel få lampen til at holde en rimelig tid.

Hvis man dæmper lampen , er det hele spildt, Regeneregingen sker heller ikke så godt. Man kunne bedre have brugt en almindelig lampe.

Fra : transor

Dato : 29-05-09 09:21

Undskyld slåfejlene De kan ikke rettes nu.

Fra : white usher

Dato : 29-05-09 10:05

det var næsten det, men hvorfor er det spildt, hvis man dæmper det.
grundet til at jeg spørger er, at jeg er en HTX elev fra HANSENBERG I kolding, vi har et Teknologi eksamens projekt, og vi har noget om at formindske el forbruget ved belysning.

Fra : rotw

Dato : 29-05-09 10:12

du forlænger levetiden på lyskilden med en lysdæmper dog ville jeg aldrig anbefale det på lyskilder under 20W

Fra : white usher

Dato : 29-05-09 10:47

kan du siger hvorfor man forlænger dens levetid

Fra : JRST

Dato : 29-05-09 13:35

Levetiden på glødepærer og halogenpærer afgøres af fordampningsprocessen på glødetråden, der ikke sker ensartet.

Små svingninger i gløde-trådens tværsnit under fremstillingsprocessen kan danne grundlag for uregelmæssigheder på glødetråden.
Fordampning under drift resulterer i at glødetråden nogle steder er tyndere og således kan brænde over.

At pæren oftest brænder ud, når den tændes, hænger sammen med, at der i den kolde glødetråd - før tænding - er en meget lav modstand, hvilket resulterer i en høj startstrøm, som får et svagt punkt i glødetråden til at brænde over

En lysdæmper slipper mindre energi igennem ved dæmpning - derfor mindre fordampning
De fleste lysdæmpere har en rampetid på opstart (Softstart) - Derfor stiger strømmen ikke i tændingsøjeblikket.

VH. Jesper

Fra : JRST

Dato : 29-05-09 16:32

rotw> En stjernehimmel med lyskilder på 10 W vil man skulle bruge lysdæmper til for at få den rigtige effekt.
Selv om man ikke dæmper dem vil levetiden stadig forlænges markant p.g.a. rampetiden når man tænder lyset.

Fra : rotw

Dato : 29-05-09 19:19

så ville jeg hellere montere den "rigtige" tranformer med det samme eks en 240v model
en 10w lyskilde koster fra 10 - 30 kr. og nogle gang enda billiger en lysdæmper koster min. 300 kr. regner man prisen ud på normal levetid mm. kontra lysdæmper så er det mange gange en dårlig foretning at indvistere i en lysdæmper på den baggrund når vi snakker de små lyskilder da de somregl. ikke giver meget lys i sig selv.

Fra : rotw

Dato : 29-05-09 19:23

har på det lille badeværelset 20w halogenlamper uden lysdæmper på 12 år er der kun gået en lyskilde

Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-09 20:27

Jeg har 2 ens rum med indbygningsspot. Bruger Osram halostar 10 w 230 v 4000h lamp life
Der er 12 halogenpærer i loftet i hvert rum.
I rum 1 som næsten aldrig bliver brugt, har jeg skiftet næsten alle pærer et par gange på 7 år, men der er heller ikke lysdæmper.
I rum 2 som bliver brugt meget er der lysdæmper, og der er kun skiftet 2 pærer.
Historien fortæller vel sig selv !

Med til historien hører at soklerne også bliver forbrændt i rum 1
VH Palle Hansen

Fra : JRST

Dato : 01-06-09 19:01

Jeg elsker historier fra det virkelige liv. Ifølge rotws tal kan man installere en lysdæmper med en tilbagebetalingstid på ca. 3 år

Du har følgende muligheder