Bærende væg
Fra : Hjorth82
Vist : 723 gange
220 point
Dato : 11-02-09 01:46

Hej

Jeg har købt en lejlighed på Frederiksberg den er bygget i 1881 og dengang byggede de åbenbart bygninger ligesom man bygger et bindingsværkshus det vil sige at stort set alle skillevægge er lavet af 100x100 tømmer som en ramme og er derefter blevet fyldt ud med mursten-

Mit problem er at jeg skal have flyttet en af disse vægge og det er en væg som står samme vej som bjælkelaget men ikke på en bjælke men på mursten efter som jeg bor i stuen så er der meget vægt på denne væg da der er mursten hele vejen op gennem bygningen.

Hvordan får jeg flyttet væggen og lagt mit jern ind uden at det styrter sammen .?

Jeg får beregninger på jernet iden for et par dage fra en ingeniør.

Fra : rotw

Dato : 11-02-09 06:09

lad er mure eller entrapernør gøre det ( få et tilbud) der skal soldater ind og sker der nået er de forsikret

Fra : janik

Dato : 11-02-09 11:15

som retw så rigtig skriver er det ikke noget man bare gør.
Her er en måde at gøre det på viman lægger en joker ind
højre oppe end jernbjælken og spænder den op.
http://www.mur-tag.dk/index.php?id=132
jokeren skal stå for hver meter og spændes op på sværs at den
jernbjælke du skal lagt op.
En joker et 2 soldater med en he profil op ca. en meter.
Man skal være sikker på at den jernbjælke er spændt nedaf så den ikke kan give sig merë
når der kommer vægt på den.
Det er noget vi har lært som murer og syntes du skal overveje at få
en murer til at kikke på det.
held og lykke..

Fra : transor

Dato : 11-02-09 16:16

når nu ingeniøren er igang skal han også lige bergne hvor meget pilhøjde du skal give bjælpen inden der lægges last på.

Fra : janik

Dato : 11-02-09 16:45

transor
som jeg har strevet skal jernbjælken trækkes ned så den ikke kan give sig mere.

Fra : rotw

Dato : 12-02-09 06:28

indhent nogle tilbud der finder adskillige eks. på hvad der kan ske når man selv begynder på sådan nået hus styrtet sammen i jylland , sætning skader som følge af nedrivning af væg der findes mange mere og forsikringen DÆKKE IKKE sådane skade når man selv går igang og det kan blive meget dyrt, så igen lad proff om det

Du har følgende muligheder