Underlige plader...?
Fra : ida_mie
Vist : 1005 gange
50 point
Dato : 10-02-09 00:29

Hejsa!

Jeg er ved at sætte en gammel lejlighed istand. I det ene rum er der 3 murede vægge som er pudsede fint op. Den sidste væg er lavet af et underlig materiale. Det er dækket af et enkelt lag tapet -og under det minder det mest om en blød masonit-plade -men det er det alligevel ikke.

Lejligheden er vist nok fra 1920 og da den kun har haft få beboere før mig er den vist stort set som da den blev bygget. Jeg tror ikke at det materiale væggene er lavet af bruges idag -jeg har ihvertfald ikke set det brugt før.

Mit spørgsmål er; -er der nogen der ved hvad det er for en slags væg? -og hvordan gør jeg den jævn? Den er ikke meget ødelagt -men det sidder et enkelt lag tapet på den som nogle steder er faldet af -det har givet nogle ujævnheder i pladen.

Kan jeg spartle den op? Og hvis jeg kan hvilken type spartel skal jeg bruge?

Fra : bennymanden

Dato : 10-02-09 00:48

Umiddelbart synes jeg det lyder som det der hed " Cellotex" - der fås stadig noget som ligner det, pladerne er ca. 12 - 15 mm tykke og lidt bløde i det - hvis man trykker et hårdt mærke i det med et stykke værktøj har det svært ved at rette sig ud igen.
Hvis det er sådan noget plade, og du er i gang med en mere gennemgribende renovering af din lejlighed, så vil jeg råde dig til at rive disse plader ned, og så evt. erstatte med noget gipsplade.
----------------------------------
Problemet med disse plader er, at de afgiver meget, meget giftige dampe ved brand, af denne grund blev de totalt forbudt for nogle år siden. Nu er det ikke sådan at de kan forlanges nedtaget efter at have siddet der i mange år, men det ville være en rigtig god ide.
Hvis du så i stedet sætter gipsplader op, kan dette jo gøres på et skelet af enten forskallingsbrædder eller lægter, så bliver det rettet op og du får mulighed for en yderligere isolering med det samme - husk dampspærre.
Jeg kan godt se det medfører lidt ekstra arbejde, men det vil være en rigtig god investering i både tid og penge, desuden er disse plader ikke velegnet at spartle på - det har tendens til at skalle af på grund af den lidt bløde struktur pladerne har.
hilsen
Bennymanden

Fra : dova

Dato : 10-02-09 01:17

De blev bare kaldt "bløde plader" og er ikke lovlige at bruge mre, grundet de er farlige i tilfælde af brand....de er letantændelige og "eksploderer"

Så væk med det....og enten pudse væggen op eller beklæde med andet materiale

http://www.teknologiportalen.dk/Teknologi/ByggeogAnlaeg/Byggeri+og+Byggematerialer/V%C3%A6k+med+de+sidste+bl%C3%B8de+plader.htm

Fra : Højris

Dato : 10-02-09 06:29

Hej !
Nu nævner du ikke noget om, om det er en ydervæg men lur mig om det ikke er.
Det er et gammelt byggemateriale der blev brugt til at isolere med og til hurtigt at komme til et flot resultat fordi det er hurtigt og nemt materiale at arbejde med.
Men det har det med at suge fugt og gi en god grobund for skimmelsvamp.
Så ja ned med det.
Højris

Fra : trimare46

Dato : 10-02-09 10:48

du bør fjerne pladerne og sætte en gipsplade på i stedet for.

Fra : ida_mie

Dato : 10-02-09 11:20

Ohh my ...

Jamen hvis jeg bare sætter en ny væg op der er lavet af gips så forsvinder stuk-kanten i loftet -så jeg skal altså først rive de gamle Cellotex-plader af og erstatte med gips -men hvad mon der er under cellotex-pladerne? Jeg mener, -er der mon en ordenlig væg at montere gipsen på?

Er der nogen der har prøvet dette arbejde før, som ved hvor svært det er at rive Cellotex pladerne af?

Fra : transor

Dato : 10-02-09 11:25

Det er nok bløde træfiberplader.
De er så bløde at man kan sætte nåle i med håndkraft.

De har aldrig været lovlige i boliger, og er noget af det enneste man kan kræve fjernet , selv om det er sat op i en lovløs tid. De brænder som død og helvede og kan lave en lejlighed til et inferno på meget kort tid. Pressen kalder sådan noget eksplosion, men det er det naturligvis ikke.
Isoleringsevnen er ikke meget bevendt. Folk brugte dem i stor stil fordi de var billig, kunne dække grimme vægrevner og så troede man på isoleringsevnen.
Fjern skidtet på tidligere ejers regning,og få regler, mineraluld, dampmembram og gipsplader hvis det er en ydervæg.

Fra : transor

Dato : 10-02-09 11:30

Cellotex er meget nemt at rive ned. Hvis væggen bagved er fra 1920, og ikke lejlighedsskel vil jeg gætte på krydslagte brædder, påsømmet stråmåtter og pudset med kalkpuds.

Du kan reparere gammel puds med andet kalkmørtel eller sandspartel. Det sidste har farvehandleren. Revner kradses op så det er til at fylde noget nyt i . Brug en meget bred spartel. Ca 35 cm.

Fra : ida_mie

Dato : 10-02-09 13:20

Hmmm..... Jeg må jo bare igang!

Forresten er væggen 'lejlighedsskel' -hvis der med det menes en væg der støder op til en nabo-lejlighed. Jeg er spændt på hvilken væg der dukker frem bag ved...

Kan desværre først arbejde på det igen imorgen.

Du har følgende muligheder