Blåt lysstofrør med armatur?
Fra : hbasm
Vist : 2797 gange
20 point
Dato : 16-01-09 22:48

Jeg er interesseret i et blåt lysstofrør (helst med en dyb blå farve) til entréen i mit hus. Det skal hænge ned af væggen som sekundær belysning og derfor ikke lyse så kraftigt at det blænder folk. Længden på røret skal være mellem 50 og 60 cm. Tykkelsen på røret gør ikke så meget (16 eller 29 millimeter?) for jeg har nok alligevel ikke noget armatur der passer.

Det kan vist ikke købes samlet så jeg må anskaffe delene hver for sig? Eller hvad vil i foreslå? Armaturet skal være noget i den her stil: http://www.nordlux.dk/ViewItem?itemNo=27466101

Jeg har nogle armaturer til 13 watt T5 lysstofrør incl. rør i farven kold hvid, men de lyser kraftigt og jeg spekulerer på om et tilsvarende 13 watt BLÅT rør overhovedet kan fås, og om det vil lyse lige så kraftigt? Måske vil det kun afgive 1/3 lys eftersom rød og grøn fjernes i farvespektret? Vil røret blive betydelig varmere?

Fra : granner01

Dato : 16-01-09 23:52

Hvorfor ikke købe radiatormaling og så male et linesterrør. De er meget blødere i farven. Og de kan købes billigt i både Føtex, Bilka, Silvan og andre.

Fra : hbasm

Dato : 17-01-09 00:04

Jeg forstår din idé med at male et rør blåt. Men bliver røret ikke for varmt? Ordet "linesterrør" gav kun 3 resultater på google, så jeg er nok ikke den eneste der ikke ved, hvad det er. Jeg tvivler lidt på at det kommer til at se rigtig godt ud hvis jeg "lakerer det". Jeg har også tænkt på at anskaffe noget gennemsigtigt folie. Men det smelter vel.

Fra : scootergrisen

Dato : 17-01-09 00:13

Hvis du bor i kbh så ligger der en elektronik butik ved mellem nørrebrogade og metroen.
Det står godt nok de har fået ny ejer så jeg ved ikke om de har lavet noget om det er et stykke tid siden jeg har været der men de har virkelig mange ting i elektronik.
http://www.brinck.dk/
hvis du bor i nærheden kan du jo kigge forbi eller ringe til dem.

ultraviolet lys har jo den der dybeblå farve men det jo vist nok skadeligt for øjenene.

Fra : hbasm

Dato : 17-01-09 00:53

Jeg bor i Odense området, scootergris. Jeg har godt nok spurgt en elektriker forretning, om de kunne skaffe et blåt rør, og det var da muligt, men ikke noget på 13 watt som passer i mit armatur, og hvis de skal finde en løsning for mig bliver det nok for dyrt. Jeg vil max give 300 kr ialt.

Fra : LuffeA

Dato : 17-01-09 01:35

Den fætter her ?
http://www.audio-tech.dk/produkt.asp?id=572&pk=43

Du skal så have en trafo også.

Fra : rotw

Dato : 17-01-09 02:24
Fra : piratfizken86

Dato : 17-01-09 09:15

Et lysstofrør bliver IKKE varmt:)

Da jeg var diskoteks-bestyrer brugte vi selv lysstofrør indrullet i rød folie fra boghandlen ti at lave et lækkert blødt rødt lys der kom ud under baren..

Så din ide er slet ikke dårlig

Vi købte folien i Bog & Ide og kunne selv rulle det pænt på og fik det sat fast med et lille stykke tape..

Vores rør var skjulte, så de betød ikke så meget om det var pænt sat på eller ej - Du skal nok gøre dig mere umage hvis røret skal være synligt

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 20 point
Dato : 17-01-09 11:40

Du kan bruge farvefilter, til at rulle rundt om røret. Jeg vil ikke anbefale at bruge alm. farvet cellofan.
Det proffesionelle er tykkere, forholdvis nemt at lime på et lysrør, og kan holde i lang tid, selv ved varme forhold. (kan holde til at sidde foran en 500 W spot)
Du kan vælge mellem 100 vis af farver, og det koster ikke en formue.
Fåes hos lys & lyd firmaer feks her: http://www.disconetto.dk/shop/valgfri-lee-farve-8454p.html

God fornøjelse

MVH

Fra : hbasm

Dato : 17-01-09 13:21

Tak for jeres svar! Et farvefilter lyder som den bedste og billigste løsning - og det svarer vel til at købe et rør der i forvejen er malet på fabrikken. Det sidste spørgsmål er så, om røret & armaturet bliver betydelig varmere når kun det blå lys slippes igennem og resten lukkes inde? Det er jo et billigt plastik armatur jeg bruger og der må ik' være nogen brandfare.

Fra : JRST

Dato : 17-01-09 13:32
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 13:38

Linesterrør købes under 100 kr. og de fås i forskellige længder. Jeg bruger dem under køkkenskabene og de fungerer som små neonrør. Hvis du går i Silvan og spørger efter linesterrør, så finder de dem til dig, og du kan få flere for 300 kr. De giver et meget blødere lys end neonrør og du kan kigge direkte på dem uden at blive blændet.

Fra : JRST

Dato : 17-01-09 13:54

Kunne det tænkes at granner01 mener linestrarør

Fra : JRST

Dato : 17-01-09 13:57

http://www.elvvs.dk/category.2205.article.17764

LYSRØR 18W/18 BLÅ (590MM)

Anden beskrivelse:
Enhedsbetegnelse:
Min køb:
STK
1,00

Pris ved køb af 1 STK
Pris excl. moms Pris incl. moms
Netto pris 79,00 98,75
Statsafgift: 8,90 11,13
Din pris: 87,90 109,88

Godkendelse af svar
Fra : hbasm

Dato : 17-01-09 13:57

Tak for svaret viskinge. Det var lige netop dét jeg skulle bruge. Har bestilt et farvefilter.

Fra : hbasm

Dato : 17-01-09 13:59

Alle jeres svar er gode men den billigste, letteste, og bedste løsning synes indtil videre at være et farvefilter, så det har jeg bestilt. Håber det funger'.

Fra : LuffeA

Dato : 17-01-09 15:44

Længe siden jeg har brugt Linestra rør, de springer for hurtigt.

Fra : rotw

Dato : 18-01-09 05:36

ville gå i metro de lige pt et armatur med rør i blå 125 incl moms det er godt nok 1 meters penge langt

Du har følgende muligheder