Max 1 kjöp per hushåll i SE
Fra : diet
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 04-12-08 20:27

Kan en forretning godt sætte begrænsning på køb af vare i Sverige og i Danmark?

Jeg har netop været ud at handle og i Sverige og blev konfontreret med at jeg Max kunne foretage 1 kjöp per hushåll.

Kan en butik gøre det i Sverige og i Danmark?

Jeg har googlet på google.se men intet held...... Kan nogen hjælpe??

Fra : Teil

Dato : 04-12-08 20:27

ja

Fra : droslerne

Dato : 04-12-08 20:35

Det sker tit, der er mange forretninger der kun kan få et hvis antal vare og så er de nød til at sætte en begrænsning.
Men der er også forretninger der laver det som et reklame og det er alt sammen lovligt.

Fra : bentjuul

Dato : 04-12-08 21:31

Det er for at sikre at så mange kunder som muligt får glæde af et givent tilbud. Det ville jo være ærgeligt for dig, at de ti første kunder havde tømt butikken for tilbuddet....................

Fra : Teil

Dato : 04-12-08 21:38

Citat
første kunder havde tømt butikken for tilbuddet....................

Hvilket sker hos vores lokale købmand, møgirriterende.

Fra : ans

Dato : 04-12-08 21:51

Nej bentjuul

Citat
Det ville jo være ærgeligt for dig, at de ti første kunder havde tømt butikken for tilbuddet....................

det ville være ærgerligt for de kunder, der kom efter diet

Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 21:52

ganske almindeligt i sverige med de billige tilbud - men de kan til gengæld ikke lige se om man er i familie og fra samme hushold

Fra : granner01

Dato : 04-12-08 22:19

Det er rigtigt at forretninger bruger det. Det er fordi visse mennesker forsøger at købe mega stort ind for så bag efter at sælge det i deres kiosk eller pizzaria. Jeg prøvede til påske at købe to påskeharer i chokolade i Bilka til mine børnebørn. Det var komplet umuligt, nydanske kvinder blokerede med deres vogne hele reolen med påskeharer mens de skovlede alle harerne ned i deres vogne. Der var mindst 15-20 vogne. Vi kunne intet gøre, de var så agressive at vi opgav, og det gjorde Bilkas ansatte også.
Derfor sætter forretningerne begrænsninger.

Fra : bentjuul

Dato : 04-12-08 22:39

ja ja ans hvem ved..............

Fra : transor

Dato : 05-12-08 00:22

Jeg tror ikke man må sætte begrænsning på antallet i danmark, men man må gerne gøre prisen pr stk afhængig af antallet.

Derfor ser man reklamer med
1 kasse øl 50 kr

2 kasser øl 500 kr

Fra : granner01

Dato : 05-12-08 00:24

Forretningerne sætter begrænsninger, især Bilka, 8 1½ l sodavand 100 kr. Max 16 pr. kunde.

Og hvor jeg dog forstår dem godt.

Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-08 10:05

Så går jeg imod strømme - og får nok en over nakken -

Men det er ikke lovligt, at begrænse til max en person eller max en pr husstand i Dk

Man kan godt gøre som Tansor nævner

Om reglerne er anderledes i Sverige ved jeg ikke.

Her er et link, som gerne skulle betyde det samme som jeg skriver

Citat
Derimod vedtog Folketinget i december 1991 som § 6a et forbud mod at begrænse det antal enheder, den enkelte kunde må købe af en vare, ligesom salg ikke må nægtes til bestemte aftagere

http://search.oem.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=4&page_id=5832448&query=kap&hiword=kap+

Fra : bentjuul

Dato : 05-12-08 10:26

Citat
og får nok en over nakken
selvfølgelig får du ikke det, men i DK klares det ved at 1. kasse øl koster 7 kr. de efterfølgende koster 117.
Jeg kender ikke reglerne i Sverige, men de gør det måske på samme måde, og det er i mine øjne OK - så tilbuddet ikke er væk efter de ti første kunder.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-08 14:35

Herfra http://www.markedsforingsretten.dk/bogen/5.html

Citat
I forbindelse med 2005-revisionen af markedsføringsloven blev specialbestemmelserne om tilgift og mængdebegrænsning ophævet. Til gengæld blev der indført en ny § 9 om salgsfremmende foranstaltninger, som er omtalt nedenfor. Ophævelsen af disse specialbestemmelser og ind­førelsen af § 9 trådte i kraft den 1. januar 2007.

Af lovforslaget til 2005-loven fremgår det, at erhvervslivet principielt bør være frit stillet med hensyn til valg af reklamemidler, og at special­forbudene indebærer økonomiske byrder for de erhvervsdrivende, ligesom de kan medvirke til at hæmme konkurrencen. Herudover var det anført, at specialforbud har en tendens til at blive statiske, og at markedsførings­metoder ofte er forbigående fænomener. Hertil kommer, at specialbestem­melserne kan udgøre en hindring for konkurrencen i forhold til erhvervs­drivende etableret i andre lande, og at specialforbudenes detaljeringsgrad og komplekse struktur har bevirket, at det har været vanskeligt at tage højde for ny teknologi og samfundsudviklingen.

I det oprindelige forslag til 2005-loven var der lagt op til en ophævelse af specialforbudene vedrørende rabatkuponer og -mærker samt købs­betingede salgsfremmende konkurrencer. Disse bestemmelser blev dog opretholdt i det vedtagne lovforslag. Man vurderede i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget, at en ophævelse af specialforbudene ville gøre det lettere for virksomhederne at markedsføre sig, idet virksom­hederne ville få mulighed for at benytte nye markedsføringsmetoder, som vil kunne øge konkurrencen og medvirke til at skabe et øget udbud af varer og tjenesteydelser.6

Andre former for markedsføringsmetoder har været reguleret i lovgivningen i form af forbud (f.eks. forbud mod tilgift, sneboldsystemer og enhedsprisforretninger) eller restriktioner (f.eks. regler om mængde­begrænsning, sæsonudsalg og ophørsudsalg). Disse forbud eller restrik­tioner er imidlertid blevet ophævet, og de pågældende markedsførings­metoder reguleres i dag primært gennem generalklausulen og vildlednings­bestemmelsen.

Sådan er reglerne i DK...de følges ikke altid, men man kan gøre krav gældende og så følger de reglerne....

Ziggy

Fra : diet

Dato : 11-12-08 13:22

Tak Ziggy

Ifølge ovenstående må man i DK ikke sætte begrænsninger men butikker gøre det stadig???

Men jeg vil gerne vide om der findes en lov i Sverige eller om det er butikkerne der bryder loven ved at sætte max antal på??

Godkendelse af svar
Fra : diet

Dato : 22-01-09 17:42

Tak for svaret ziggy99.