Multisession ? genskriv DVD
Fra : ingelein
Vist : 642 gange
60 point
Dato : 30-11-08 20:55

Hej
Tiden er inde, hvor vi der har alt, er nødt til at vride hjernen for at finde på nogle juleønsker, som børn og børnebørnene kan opfylde, for noget skal der jo stå på ønskesedlen.

Jeg kunne tænke mig nogle genskrivbare CD' er eller DVD'er, men hvad hedder de præcis - og hvordan fungerer de?

Jeg går ud fra at man ikke kan rette i det der allerede er på skiven, men kan udfylde den tomme plads med nye "brænderier".

Tak for et svar - på forhånd
Mange hilsner Ingelein

Fra : granner01

Dato : 30-11-08 21:00

CD RW (RW betyder at der kan indlæses og slettes ca. 1000 gange) DVD RW Her betyder RW det samme som CD

Jeg har selv lige købt DVD RW og jeg gav 25 kr. stykket. De CD og DVD der er WR er noget dyrere end de alm. skiver. Så det er et godt julegaveønske.

Fra : SinDecade

Dato : 30-11-08 21:03

Hej der :)

De hedder cd+rw eller dvd+rw (rw står for re-writeable) :)

Du kan købe dem billigt på denne side Wesellcd.com

og de fungere sådan at du kan vælge mellem at brænde noget på dem, og derefter overføre mere date uden at skulle slette det hele igen, simpel træk og slip filerne over på cd/dvd'en, eller du kan vælge at slette alt du har derpå og brænde på ny. Jeg bruger heller aldrig andet end re-writeable discs, så slipper man for at have hundredevis af cd'er liggende og flyde :)

Håber at det hjalp dig lidt. God jul herfra :)

Fra : ferik

Dato : 30-11-08 21:06
Fra : SinDecade

Dato : 30-11-08 21:10

Man kan goså få en pakke Medion dvd+rw discs med 5 skiver i for omkring 60kr i Aldi, dem har de liggende som standard vare, så de er nemme at få fat i, men skal man have dem billige, så må man som oftest ty til bestilling via internettet, men i dette tilfælde hvor de jo kan bruges igen og igen og... så er små 60-70kr måske ikke det værste at blive udsat for ;)

Fra : ingelein

Dato : 30-11-08 21:26

Hej og tak for svarene
Er det alle brænderprogrammer der kan klare det? - Jeg har endnu aldrig brugt denne funktion, men er dog stødt på ordet MULTISESSION, så mon ikke mit program kan klare det.
Kan alle CD og DVD drev behandle disse re-writeable skiver?.

Jeg fotograferer meget og kan bedst li' at downloade og bearbejde mine billeder på min stationære pc, som har en fin stor skærm. Men jeg overfører som regel billeder på en USB pen, fordi jeg gerne skriver og uploader billeder til mine blogge fra den bærbare pc. (Stuehygge). Med en re-writeable skive vil jeg kunne brænde mine billeder måned for måned og ende med at have en DVD med billeder årgangsvis.

Mange venlige hilsener Ingelein

Fra : ferik

Dato : 30-11-08 21:34

http://www.nierle1.com/dk/forside.html
vi er nogle venner der går sammen og engand imellem køber skiver, opbevarings mapper og meget andet fra Nierle, de er meget reelle
fragt for en meget stor pakke er vist omkring 75- KR

Accepteret svar
Fra : SinDecade

Modtaget 70 point
Dato : 30-11-08 21:34

Ja så synes jeg bestemt at du har gang i det rigtige med re-writeable discs :)

Jeg har kun været ude for at et enkelt af mine drev ikke har kunnet håndtere dvd+rw, men det er vist nærmere en fejl i min bærbare, da den heller ikke gider afspille ganske almindelige original dvd'er. Men jeg kan sige så meget at min 300 kroners, ikke noget at råbe hurra for, samsung eksterne dvd brænder kan klare dem, og selv min 300krs dvd afspiller ;)

Og du behøver faktisk ikke engang et brænder program for at benytte de discs, nu nævnte du selv at du bruger usb pen, og præcis sådan kan du vælge at din disk skal fungere, så nemmere bliver det ikke :)

Fra : severino

Dato : 30-11-08 21:39

Hvis du har en jævnlig chance for at tage en tur til Tyskland, så kan det betale sig, at købe dem der,her er prisen tilpas lav, så du kun behøver at bruge RW skiver når det er påkrævet.
Sidst jeg købte CD og DVD i Tyskland, kostede en DVD med 50 stk +R, ca 150 kr, og CD med 100 stk, knap 100 kr.
Skal man alligevel ned og hente "velfærd til juledagene", så er det en god anledning.

Hvis du har mulighed for både at køre med - og + DVD, så er - DVD'erne lidt nemmere at bruge, da jeg har opdaget, at de ikke skal formateres som de skal når det er + DVD.

Har du særlige store filer/mængder af data, så kan du benytte DL typen, der har ca. dobbelt så stor kapasitet (DL = Dual Layer)

Små mængder af data kan lagres på miniskiver, men økonomisk set, koster de desværre ca det samme som standardstørrelsen.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-11-08 21:41

Tak for svaret SinDecade.

Her fik du svaret på alt, som jeg gerne ville vide.
Også tak til Jer, som kom med links til indkøb, men i denne omgang var det børn og børnebørn, som ville have julegaveønsker.
Mange venlige hilsner
Ingelein

Fra : ferik

Dato : 30-11-08 21:42

du skal bestemt snarest igang med at brænde skiver
jeg har 2 børnebørn på 9 og 10 år, dem har jeg for længe siden, lært at de, skal brænde deres billeder og andet på en CD/DVD
du har sikkert et brændeprogram på din computer, i Windows

Fra : SinDecade

Dato : 30-11-08 21:42

Det var såmænd så lidt :) Håber at du får glæde af skiverne

Mvh

Bryan

Fra : ingelein

Dato : 30-11-08 21:46

Hej Severino
Tak for dit svar. Vi kommer jo jævnligt til Tyskland, så der vil jeg huske dit tip, hvis ikke "julemanden" har bragt dem.
Mange venlige hilsner
Ingelein

Fra : severino

Dato : 30-11-08 21:50

Jamen det som julemanden bringer, får da også en ende. Men OK, hvis du så kan vente igen til næste jul, så er det i orden, ellers må man ned og krydse grænsen efter behov!

Fra : leif0149

Dato : 30-11-08 23:50

Hej Ingelein
Du behæver så absolut til dit behov IKKE købe rewritable, hvorfor dog, når du vil gemme fotografier år for år. Du vil aldrig have brug for at slette, vel?.

Noget helt andet er så kvaliteten af skiverne.
For det første skal du aldrig brænde med den maksimale hastighed. Det forøger risikoen for fejl under brændingen, els om den ikke er stor.
For det andet skal du IKKE købe hvad som helst i grænsekioskerne.
Køb mærkevarer - og check lige www.azomedia.dk, hvor jeg køber mine. Jeg har købt hos andre leverandører, men siden Azomedia har jeg ikke haft en eneste fejl.
No name=risiko for fejl.
God fornøjelse.
VH
Leif
PS. Hvis du ikke har f.eks Nero på din PC har Ashampoo et rigtig godt brænderporgram til rimelige penge. De har endda en side, hvor du byder en pris for det program, du ønsker dig.

Du har følgende muligheder