pc kan ikke tænde
Fra : cirkeline
Vist : 953 gange
300 point
Dato : 26-11-08 08:16

bruger min pc alt ok ,lukker ned.
3 timer sener kan den ikke tænde ,der kommer ikke lys i den røde og grønne som sidder sammen med startknappen.
når jeg hiver strømkablet fra pcen(220v) og venter lidt sætter den i igen og trykker på startknappen
gir den røde og grønne lampe lige et glimt,og pcen er stadigt død
nogle forslag
mvh jens

Fra : Brommi

Dato : 26-11-08 08:19

Det lyder som en defekt strømforsyning. Har set det flere gange. Det er heldigvis en af de billigste ting at skifte i en computer (300-700kr)

->Brommi

Fra : skt_Thomas

Dato : 26-11-08 11:30

Det kunne også være dit kabel som er brændt af (eller noget i den retning)

prøv med et kabel fra en anden computer, eller køb et nyt hos din nærmeste vellassorterede computerbutik

Det kan jo selvfølgelig også, som Brommi siger, være hele din strømforsyning som er røget sig en tur, de er heldigvis billige, ja, og rimelig nemme at skifte ud

Fra : Eyvind

Dato : 26-11-08 14:34

Det kan også være en af dine enheder (harddisk osv) som er defekt og derfor lukker strømforsyningen straks af.

Fra : edison

Dato : 26-11-08 17:33

Den nemmeste fejl finding er at demontere ram, Hardiske, cd/dvd drev, Floppy drev, Hvis du har det. så kun bund kort og grafikk kort er tilbage.
Kan den stadig ikke starte op. så lån et grafikkort og en strøm forsyning af en ven. og prøv en af gangen. vil den stadig ikke er det måske prosesor. eller bundkort.
Hvis den starter så monter en ting af gangen indtil den ikke vil starte igen. og vupti du har fundet fejlen.
God arbejdslyst.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 300 point
Dato : 26-11-08 18:24

Som de andre siger kan det være at din PSU bliver kortsluttet/overbelastet på grund af en fejl i et komponent.
Så vi hiver mit Kandustandartsystematiskfejlfindingsproceduredokument frem :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen 20/24 polet strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejlmelding men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
(Den smukkeste lyd i verden med undtagelse af en Alfa Romeo boxermotors brøl)
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : Skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

PS : Evt. tilføjelser / rettelser til denne fejlfindingsprocedure modtages med glæde.

Fra : kolibri2o3

Dato : 28-11-08 19:19

jeg vil bare lige fortælle, at da min bærbare hp havde samme symtom, var det bundkortet som var itu, et lysglimt,derefter sort skærm, men om der kan være andet som giver samme symtom ved jeg ikke, forhåbentlig får du den snart igang igen.

Fra : cirkeline

Dato : 28-11-08 19:47

nu kan den tænde igen fejlen kommer ca hver 4 gang den skal tændes men ur og dato passer ikke og kommer med en fejl når den står og tæller op (cmos checksum error) er det til nogen hjælp

Fra : kolibri2o3

Dato : 28-11-08 20:03

ja, jeg kan kun sige, at så kan det da ikke være bundkortet, det virker snarere, som om det kan være noget med strømforsyningen, som et par af de andre herinde påpeger.

Fra : Gambrinus

Dato : 28-11-08 20:25

Citat
men ur og dato passer ikke og kommer med en fejl når den står og tæller op (cmos checksum error)

Hov ! Det tyder på at batteriet på bundkortet er fladt.
Det er højst tænkeligt et knapcellebatteri med nummeret 2032.
Det fås for en flad ti'er blandt andet hos Harald Nyborg.
Varenummer 1928
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1928&Grp=&n=10

Men det forklarer ikke rigtig den anden fejl, med at PSU'en giver et kort "glimt", når den har stået og kommet sig.

Har du prøvet min fejlfindings procedure ? ? ?
Gambrinus

Fra : cirkeline

Dato : 29-11-08 06:23

gambrinus
jeg har ikke prøvet din fejlfindings procedure da den ikke er gået død i en stykke tid
kan man bare uden vider sætte nye batterier uden at alt i bios går tabt???

Fra : cirkeline

Dato : 03-12-08 19:40

prøvede din fejlfindings procedure og koblede alt fra og den kunne stadig ikke starte prøvede med en anden strømforsyning uden held
vippede batteriet af og den kunne starte monterede alt igen med et nyt batteri og den har kørt siden.

Godkendelse af svar
Fra : cirkeline

Dato : 03-12-08 19:40

Tak for svaret Gambrinus.