Hvad fylder på harddisken?
Fra : ingelein
Vist : 1507 gange
50 point
Dato : 01-09-08 23:09

Hej
Min gamle PC, som gemalen har overtaget til at surfe med, har en 6 GB harddisk. Men nu, hvor jeg har fjernet alle de programmer, han ikke kommer til at bruge, er der kun Win XP Sp3 og Office 2003 tilbage. Af sidstnævnte har jeg ikke installeret hverken Publischer eller Access.

Jeg vil også gerne af med Messenger - men kan ikke finde ud af at fjerne den. Hvor finder jeg den - og kan den i det hele taget fjernes. Jeg hader Messenger - gider ikke alt det chat-pjat.

De installerede programmer fylder under 1 GB, alligevel er der brugt næsten 5 GB på harddisken.

Jeg indser, at der går noget plads til registreringsdatabaser og måske plug-ins osv. men hvor dælen kommer alt det andet "overforbrug" fra ?

Der er slettet alt, temp, cookies, downloaded internet files osv.

Lige nu hakker maskinen en diskdefragmentering og diskoprydning er også gjort.

Hvem/hvad har snuppet mine GB???

Mange hilsner Ingelein

Fra : miritdk

Dato : 01-09-08 23:23

styresystem osv - kig i tilføj/fjern programmer og se hvad de fylder og læg en del til - vis opdateringer samme sted - fjern messenger der også

Fra : miritdk

Dato : 01-09-08 23:26

btw - for at få alt fra messenger væk så gå i start - kør - skriv (kopier dette)
RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove og genstart din maskine

Fra : ingelein

Dato : 02-09-08 00:01

Hej Mirit
Jeg kunne overhovedet ikke se Messenger i tiløj/fjern programmer. Lige nu er jeg ved at diskfragmentere, men vender tilbage til dit svar i morgen.

Men, jeg synes da lige at det er lidt rigeligt med 4 GB ekstra for de få programmer jeg har tilbage på den PC. Jeg vil lige tjekke, hvor meget disse ting fylder på min bærbare og på den ny-tilkomne.
Det er ikke noget problem på de sidste 2, som har ca. 150 GB hver + en ekstern harddisk med 150 GB.

Kunne man eventuelt bruge et andet medie (USB -stik) til at lægge programmer på? - Men det vil vel køre mega-langsomt?. Den eksterne harddisk med de mange GB kan ikke komme på PC' en med den lille harddisk fordi den ikke har en højhastigheds USB. Øv.

Tal fordi du gav dig tid til at svare så hurtigt i aften
Mange hilsner Ingelein

Fra : transor

Dato : 02-09-08 03:37

du har slettet meget. så lægges det normalt bare i papirkurven. Det vil sige at pladsen ikke frigives . Filerne er kun forberedt til sletning, og kan kaldes frem igen.

tryk på papirkurvsymbolet og tøm den derefter. Det giver plads. Men så er der måske ingen vej tilbage, hvis du fortryder.
Du kan også prøve windows egen diskoprydning , som kan slette midlertidige filer , der af en eller anden grund er blevet hængende.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-08 04:45

For at starte et sted vil jeg blot fortælle at XP hos mig fylder 3,16 gb.....uden sp3.

miritdk`s kommando til fjernelse af Messenger skal virke.....
Men den tager ikke plads, er blot irreterende da den lægger i start og blander sig i OE.

Prøv med Ccleaner http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ Husk at sige nej til Yahoo toolbar ved installationen.
I Ccleaner kan Du ved Avanceret under oprydningen se "Hotfix afinstallationer" som fylder en hel del, hvis Du vælger at slette disse er opdateringerne der stadig, men de kan ikke afinstalleres.

Hvis maskinen kun har 256 mb ram er det for lidt - mindst 512. Man skal nok ikke spilde for meget krudt på et gammelt hakkebrædt, men en ramblok kan fås fra 120 kr og opefter.

Prøv også at opfriske driverne, især chipset og grafikkort.

Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 06:51

Citat
Jeg hader Messenger - gider ikke alt det chat-pjat.

Sauer Ziege LOOL

Fra : ingelein

Dato : 02-09-08 08:37

Hej Klumme
Citat
Sauer Ziege LOOL
Ja, og så giver den ikke engang andet en "Sauermilch".
Meeeen jeg går ud fra at du ike er medlem af en strikkeklub på nettet? Jeg har sorteret slemt i hvad jeg vil bruge min tid på. Og måske hører den PC vi snakker om også til den kategori.

hilsen Ingelein

Fra : ingelein

Dato : 02-09-08 08:47

Hej transor
Selvfølgelig har jeg også tømt papirkurven....... flere gange endda, også fordi der kom meddelelse om at det jeg ville slette ikke kunne være i papirkurven (3 %).

Da jeg startede diskfragmentering ved midnat, var der da også 1,09 MB ledig på harddisken og programmet anbefalede fragmentering. Jeg gad ikke sidde oppe og være pc-sitter, men her til morgen var der kun 397 MB ledig diskplads. Som du ved, skal der være 15 % ledig diskplads for at fragmenteringen overhovedet kan foretages. Så igen: hvor dælen er de MB, der mangler op til 1.09 GB blevet af?

Nu er det da også noget pjat at jeg har installeret så stort et styresystem når min gemal kun skal surfe og "læse avis".

Kunne jeg ikke gå tilbage til Win 98 for eksempel? Eller XP Sp 1 ?

Der må da være en "Internet-light" installation jeg kan lave.

Mange hilsner Ingelein -

Fra : ingelein

Dato : 02-09-08 08:58

Hej LuffeA

Det var rart at få at vide, hvad dit styresystem fylder. Det er ikke angivet hos mig Jeg har tallene for mange af de andre programmer - men der står ikke noget ude for Windows XP.

Der er to Ram blokke i - Og til en Compaq koster 1 stk. 256 blok over 500 kr. Jeg har nemlig allerede investeret i sådan een for et par år siden. Så der er 374 RAM - lige i underkanten, men det har været ok for mig.

Hvordan hænger det iøvrigt sammen med ydeevne og signalstyrken for trådløs forbindelse? Langsom pc ved lav signalstyrke -eller hvad?

Mange hilsner Ingelein

Fra : Eyvind

Dato : 02-09-08 09:04
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 09:25

Skrev du "drikkeklub"?? Jooo, men er grundet alder delvis passiv medlem. Man tåler jo ikke så meget mere LOOL.

Mente du "strikkeklub" så kan jeg sagtens strikke. Min yndlingsopskrift er som følger: Slå 4 masker op på pinde nr. 52. Strik 2 pinde. Tag ind og luk af. Enkelt og nemt. Hvad det kan bruges til aner jeg ikke

Fra : Kimz

Dato : 02-09-08 10:13

Systemgendannelse fylder også, du kan jo slette de gamle,

Fra : alimak

Dato : 02-09-08 12:03

Kan du ikke købe en større hardisk? De er så billige for tiden at du nesten får smidt dem i nakken.
alimak

Fra : Klaudi

Dato : 02-09-08 16:45

Som Kimz er inde på , så fylder Systemgendannelse også.

Åbn stifinder, højreklik på C drev og vælg Egenskaber>Diskoprydning, fanen Flere indstillinger, under punktet Systemgendannelse trykker du på Ryd op, bekræft at du vil rydde op.

Det burde gi' mere plads

mvh klaudi

Fra : granner01

Dato : 02-09-08 18:20

Du kan ikke komme af med Messinger, men du kan slå den fra. Start Messinger og gå ind i filer - indstillinger og fjern alle flueben, så hører du ikke mere til det.

Fra : ingelein

Dato : 02-09-08 18:35

Hej
Jeg har virkelig ryddet alt op - og ved selvfølgelig at der altid er noget, som bliver hængende.
Men jeg fik da en overraskelse, da jeg i morges så at min diskdefragmentering også havde snuppet næsten 700 MB. Da jeg startede var der 1,09 MB ledig plads. Det svarer til de 15 % pc*en skal bruge for at defragmentere. Jeg lod den køre natten over - og så var der kun 379 MB ledig plads tilbage.

Ny harddisk kan ikke fåes til denne Compaq, som er fra 1998. Jeg har prøvet, et værksted har haft den - og det eneste der kom ud af det var en regning på 385 kr. , men jeg ved at de har haft 3 forskellige harddiske hjemme for at prøve dem. Compaq er vist noget sær.

Sidste nyt: Jeg har fået lov til at slagte en gammel CompaQ af samme serie (EN FF) og harddisken havde 20 GB og samme format - det hele passede i min gamle PC, men den kunne ikke starte Windows op, selvom jeg prøvede de forskellige startmuligheder. Tror det ligger i Motherboardet. Nu har jeg så beholdt den Compaq, som skulle slagtes og har flyttet mine Ram - blokke over i den , så den nu har 20 GB harddisk, 900 MHZ, Pentium III processor og 512 MB Ram.

Mange hilsner Ingelein

Fra : Gambrinus

Dato : 02-09-08 19:51

De gamle Compaq kører for det meste med CS (Cabel-select) på deres harddiske.
(Istedet for Master / Slave)
Det er det eneste sted, jeg er stødt på anvendelse af CS.
IDE-kablet til CS er anderledes end til Alm. Master / Slave.
Jeg mener, der mangler en leder til det yderste stik.
Måske er det derfor, du har problemer med at monterer en anden harddisk.
Jeg har te'vær'te'fal' skiftet mange harddiske på de gamle Compaq.
Gambrinus

Fra : Eyvind

Dato : 02-09-08 20:36
Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 02-09-08 21:32

Tak for svaret LuffeA.

Tallet 3,16 GB virkede ret så beroligende på mig. Sikke meget "gylla" man så har på sin pc udover det man kan tælle sig frem til.
Mange hilsner Ingelein

Du har følgende muligheder