lejmål opsigelse
Fra : a2allofu
Vist : 514 gange
20 point
Dato : 11-11-07 14:27

Hej
Jeg har boet i et lej mål fra 1995 2værelses lejlighed, i 2001 har jeg byttet lejligheden med en anden lejer i det samme boligselskab, kan ancienniteten fra mit lej mål fra 1995 oveflyttes til min bolig som jeg har byttet i 2001? Jeg er bange for istandsættelse udgifter. og hvordan man beregne ancienniteten? Jeg skal flytte snart HJÆLP!!

m.v.h
a2allofu

Fra : ans

Dato : 11-11-07 14:37

Ancienniteten følger det enkelte lejemål og kan ikke overføres til et andet.

Men hvordan det beregnes, det kan udlejeren fortælle dig.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 30 point
Dato : 11-11-07 14:53

Det bedste vedr. istandsættelse er hvis man har rapporten over fejl og mangler ved indflytningen, som f.eks at man ikke kommer til at hænge på hakker og mærker i parketgulvet som tidligere lejer har lavet.
Den hang jeg selv på da jeg gjorde min mors bo op.

Fra : blank

Dato : 11-11-07 16:28

Citat
Jeg er bange for istandsættelse udgifter. og hvordan man beregne ancienniteten? Jeg skal flytte snart

Jeg går ud fra at der er A-ordning i afdelingen (dvs. at lejemålet skal gennemgå en normal istandsættelse).

Du skal spørge administration/varmemester om, hvor mange % du opsparer pr. måned. Som regel er det 1%. Du skal være opmærksom på, at såfremt der bliver konstateret misligholdelse skal du betale 100% (altså ingen andel fra afdelingens side).

Du har mulighed for at få foretaget et førsyn, hvor varmemester/synsmand kan oplyse om hvilke istandsættelser der skal foretages. Er der misligholdelse (behøver ikke være slemt) kan du jo nå selv, at reparere dette. Misligholdelse er som udgangspunkt træværk (gulve, døre mv., eller tapet der er revet itu).

Fra : trimare46

Dato : 11-11-07 17:26

flere boligforeninger har en regel om, at hvis man har boet det samme sted i mere end 8 år, skal man ikke betale noget ved fraflytning. jeg ved ikke om det er noget med at beløbet trappes ned for hvert år man har boet der eller om det kommer på en gang.
det er muligvis beskrevet i lejeloven

Fra : blank

Dato : 11-11-07 18:16

Hvis du f.eks. opsparer 1% pr. måned skal du have boet i lejemålet i 100 mdr. før afdelingens andel er 100% af normalistandsættelsen (hvilket svarer til 8,33 år). Det kaldes A-ordning. På et afdelingsmøde også kaldet beboermøde eller budgetmøde (det årlige, hvor alle beboer indkaldes) kan der stemmes om, hvilke ordninger der ønskes i afdelingen.

Fra : a2allofu

Dato : 12-11-07 19:23

Tak for jeres svar, det må jeg videre med.

venlig hilsen
a2allofu

Godkendelse af svar
Fra : a2allofu