Maling af fliser i badeværelse
Fra : erling-55
Vist : 3631 gange
200 point
Dato : 08-03-07 20:10

Vi har et af disse engang så flotte badeværelser fra sidst i 70.erne med brune fliser fra gulv til loft.

Nu vil jeg så spørge herud i dette vidende Kandu forum, om der er en let genvej til et holdbart stilskifte.
Altså. Kan jeg rense, grunde og male mine gamle fliser hvide, og få et gedigent og holdbart resultat?
Mener nogen at have en god løsning, hører jeg gerne fra dig med en udførlig vejledning.

Venlig hilsen
Erling.

Fra : Olesen-50

Dato : 08-03-07 20:17

Jeg kan ikke give dig en vejledning hvordan du skal gøre arbejdet, men det kan godt lade sige gøre, nogle af vore venner har malet både badeværelse og køkkenfliser, med et flot og holdbart resultat

De malede de brune fliser over med grå, og det er ikke til at se at de engang har haft en anden kulør

Fra : nillenolle

Dato : 08-03-07 20:25

Jeg har også kun hørt at det kan lade sig gøre med positivt resultat. Det man skal være opmærksom på er dog at fugen bliver samme farve som flisen med mindre man bruger en fuge-pen. Jeg er dog ikke sikker på at man kan bruge en fuge-pen til det, men det kan de fortælle mere om i farvehandleren. Tænk også over om fliserne bliver meget våde, når man bader, for så holder malingen ikke så længe.

Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 20:37

Fugepennen er i farverne hvid og grå, så det kommer jo lige til at passe

Købes i byggemarkeder og trælaster

Fra : olarsen

Dato : 08-03-07 21:53

Jeg malede for en del år siden vores brune badeværelse, det så da pænt ud, men jeg synes at det taber lidt af sin 'glans' efter kort tid.
Vi har en del kalk og okker i vandet, som ikke gør resultatet bedre. Men som et kortvarende alternativ til udskiftning af fliser kan det gå an, eller hvis står og skal sælge sit hus

Jeg har ladet mig fortrælle at man efter en letslibning af fliserne skal rense dem med et rå løg!
Ellers er det blot at følge farvehandleren anvisninger med grunder osv.

God lyst!

Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-07 22:00

For år tilbage havde vi pastelfarvede fliser i køkkenet, dengang blev fugerne spartlet ud, og der blev klæbet noget plasticagtigt noget ovenpå. Det var noget farvehandleren havde hvor der også kunne købes stof der matchede, det blev et meget flot resultat men om det eksisterer endnu og om det ville kunne holde til et badeværelse, må du spørge farvehandleren om.

Fra : klemme2006

Dato : 08-03-07 22:44

Et af mørtelfirmaerne (SKALKEM?) har et produkt, hvor man spartler fugerne over og bagefter trækker et tyndt lag specialmørtel på. Så fremstår væggen som pudset og kan males med vådrumsmaling. Systemet kræver naturligvis a fliserne er ført helt til loft, ellers må du lægge et pudslag på over flisehøjde, og det er jo ikke helt så nemt.

Fra : Oldboston

Dato : 02-04-07 22:45

Her er et svar, du vil blive glad for. Jeg spurgte nemlig om det samme for 9 mdr. siden - det drejede sig om flisevægge i et køkken - og fik dette svar:
Hej, jeg har prøvet det engang for mange år siden og det var ikke nogen succes...

Istedet vil jeg anbefale først at bruge Skalflex Multipuds:

http://www.skalflex.dk/produkter/pudssystemer/multipuds.htm

Og derefter male det med højglans maling eller give det en gang vandskuring:

http://www.skalflex.dk/produkter/struktur_malinger/vandskuring.htm

Begge produkter er nemme at arbejde med og resultatet holder med garanti.

Håber dette hjælper.

Mvh. Lars

Se dette svar fra Lars accepterede jeg, og jeg fik endda en maler til at udføre arbejdet, det var ikke dyrt, men hold op, hvor blev det pænt. Der findes gode bruchurer om Skalflex i byggemarkederne.
Go fornøjelse

Du har følgende muligheder