Bøde størrelse
Fra : troldenesdhb
Vist : 1562 gange
100 point
Dato : 28-02-07 14:29

Hvis man er 16 og bliver stoppet på en scooter 45. Hvad er bøden så, og er der andre represalier, evt udsættelse af kørekort til bil?

Fra : refi

Dato : 28-02-07 14:37

Citat
Hvis man er 16 og bliver stoppet på en scooter 45. Hvad er bøden så

Ved kun Politimesteren

Citat
og er der andre represalier, evt udsættelse af kørekort til bil

Nej...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-07 15:07

Citat
Kører du på en 45-knallert uden at have erhvervet kørekort, vil du få en bøde.

Bødekravet er netop skærpet. Udgangspunktet er at bøden skal svare til det man sparer ved ikke at have taget køreundervisning. Altså 1.gang bøde på 5000,- kr.

Er du under 18 år, så kan du jo ikke tage kørekort, så du har ikke nogen besparelse. Bøden skulle derfor nedsættes, men da reglen er ny, ikke mindst i relation til 45-knallerter, så er der ingen retspraksis offentliggjort.

Ved de taktstmæssige bøder er det endvidere muligt for uddannelsessøgende at få nedsat bøden til det halve.

Der kommer en tillægsbøde, dersom knallerten er ulovlig, afhængig af, hvad der er galt.

En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-178.html

Fra : dova

Dato : 28-02-07 15:09

Bøden er på 5000,- for det er taksten for at blive stoppet første gang uden kørekort.
Hvis der ikke er nummerplade på scooteren ryger der også en bøde oveni for det

Om der er andre ting, ja såfremt der sker uheld eller der er alkohol involveret, så kan en udsættelse af kørekortet komme på tale.

Og en ting mere du skal være klar over, det er at såfremt du laver skade på nogen eller noget, så dækker forsikringen ikke når du ikke er gammel nok eller ikke har kørekort.
Og det kan blive meget durt, op i millionklassen for personskader.

mvh dova

Fra : NoShyGuy

Dato : 01-03-07 15:32

dyrt... mener han vel.
Ja, og det gælder også hvis den er tunet. Så dækker forsikringen heller ikke.
Jeg hørte som knægt om en der køre en 5 årig dreng ned på knallert og den var tunet.
Erstatningen lå lige under en million.

Anyway, ja bøden er på 5000 idag.
i 1996 var bøden for en tuncylinder 500,-
i 1996 var bøden for at køre uden kørekort i bil på 600,- og jeg fik en mere i 1997!!!
i 1997 løb det dog op i 4500,- fordi jeg kørte ind i en anden bil.

Hvis du tuner din scooter og bliver taget af politiet så er bøden 1500,- plus "omkostninger" som plejer at være 500,- de 500 dækker 3X34 transport af din scooter til nærmeste politistation, som så splitter motoren ad. OG DE SAMLER DEN IKKE IGEN, hvis den er tunet!!!!!!
Den tur fik jeg i 2001...! Jeg endte i retten fordi jeg ikke betalte, så jeg kender alle bøderne og mulighederne. ( jeg tilstod og betalte bøden en uge senere )

Alle bøder kan du få skåret ned til det halve hvis du tjener mindre end 9000,- før skat om måneden.
Dette skal du kunne bevise, i form af lønsedler. Har du intet arbejde, så skal du skrive det.
Skal du have bøden nedsat til det halve, så skal du søge om det skriftligt!

ps. hold dig fra at køre på en 45 uden kørekort.
Så hellere end 30 der er lidt tunet og kør forsigtigt. ikke over 40 på små cykelstier. og brug hovedet og brug hjelm.

pps. jeg knuste min motorcykel mod siden af en varevogn i uvending, og kun fordi at jeg havde hjelm på sidder jeg her idag.

Der døde 2 i min by i 1996. De blev knust under en lastbil, da de kørte alt for stærkt, og 2 på samme scooter.

Anyway, håber at du har lært noget af det jeg har skrevet.

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-05-07 14:56

Tak for svaret ans.