hvem kan hjælpe mig her
Fra : fnug72
Vist : 556 gange
300 point
Dato : 11-02-07 18:06

som så mange andre blev jeg stopper til Mosten træf, den 2 sep 2005, på min mc, nu er jeg så blevet indkaldt i retten, da jeg ikke ville betale bøden, da jeg ikke mener at de kan give mig en bøde for for meget støj, da der står på www.ftyr.dk at :

i afsnit 7.05.030. (side 22) for vejledning at syn af køretøjer:

Før 01.07.69: Støjniveauet må ikke være væsentligt over støjniveauet i den
originale udførelse.

da jeg ikke betalte min bøde blev den overdraget til politimesteren i fredericia, jeg har prøvet at få politmesteren i Fredericia i tale, men har indtet hørt fra ham, nu er jeg så blevet indkaldt til retsmøde.

så er det mit spørgsmål, er der nogen der har erfaring med sådan en sag eller evt kan hjælpe mig, jeg har ikke noget imod at betale bøden men det er gået hen og blevet lidt af en princip sag for mig

Fra : dova

Dato : 11-02-07 18:50

Citat
Støjniveauet må ikke være væsentligt over støjniveauet i den
originale udførelse

Hovedreglen/normen er, at hvis politiet mener maskinen har larmet for meget så bliver du dømt til at betale

Der er på enhver MCmodel lavet et stamdatablad, hvor bl.a. det er opgivet hvor mange decibel støjen fra maskinen måles til.

Og den må ikke overskrides væsentligt.....eller rettere sagt: Ikke særlig meget når der skal kradses penge i statskassen.

Og nu skal du så i retten, fordi der i bødeskriften står, at din MC har støjet for meget.

Blev støjniveauet målt da du blev stoppet, og blev det noteret hvilket udstødningssystem der var monteret??

Hvis ikke vil det blive påstand mod påstand....og der er du næsten på forhånd dømt til at tabe til "overmagten"

For selv om du så fik fremstillet en godkendt støjmåling, vil man sikkert bare påstå, at der er ændret ved maskinen siden bøden blev udskrevet.

Jeg vil tro du kan få oplyst den nøjagtige tilladte støjgrænse på din model, ved at henvende dig til en bilsynshal og opgive typegodkendelsesnummeret på maskinen.

Og hvis de to ting jeg nævnte, blev foretaget da bødeforlægget blev udskrevet, kan du få taget en måling på den og fremlægge det i retten, såfremt den ikke afviger væsentligt fra den tilladte støjgrænse.

mvh dova

Fra : pallenoc

Dato : 11-02-07 20:01

Du er på tynd is. Har du nogle vidner som kan "støtte" dig i din påstand?

For 5 år siden var jeg sammen med 4 andre på vej til Mostens englændertræf i juni. Kort før Alligåbro overhalede de 4 andre et par biler lige før en bakketop hvoraf den sidste nåede at overskride de to fuldt optrukne spærrelinier, mens jeg blev bagved bilerne. En MC-betjent overhalede mig og fik længere ude stoppet min kammerat (som kørte på en gammel Triumph Bonneville med nærmest fri udblæsning).

Han blev tiltalt for at larme "unødigt" og for at have overhalet før en bakketop.

I retten i Randers et par måneder senere, var jeg med som vidne og dette gjorde at han blev frikendt for overhalingen (idet betjenten i retten sagde at vi "kun" var fire som var fulgtes ad, hvilket jeg kunne modbevise), MEN han blev dømt for at larme for meget, idet der ikke var vidner som kunne modbevise dette (UANSET HVAD JEG SAGDE!!!)
Anklager sagde ordret: "...at betjentens "professionelle" observationsevne vægtes højere end en almindelig anden obsavatør!"

Min ven fik altså en bøde for larm men blev frikendt for en betinget frakendelse af kørekortet pga overhalingen.

Held og Lykke med din sag

Mvh
Palle Jensen

Fra : fnug72

Dato : 11-02-07 20:20

ja der blev lavet en måling af cyklen, med de her ord:
du giver den bare fuld gas og så ser jeg om jeg kan knalde dig på det!!
så HMM jeg blev noget sur og ville ikke give mig gamle mc (den er fra 1956) fuld gas, da jeg ikke mente at det var den rette fremgangsmåde, men fik at vide at vi kunne klare det her, eller så kunne han få den i en synshal med det samme ( en MEGET flink og forstående betjent ) og så måtte vi (mig) se hvornår jeg fik den igen!! ja det kunne han jo så, han sage den viste 124 DB, men jeg måtte ikke se resultatet på hans apperat!!
jeg håber at jeg kan finde en der virkelig kan komme med nogle guldkorn, for jeg syntes ikke at de ( Randers politi ) er til noget og at der bliver brugt for meget "krudt" på sådan et træf, det er da kun for at vise at alle der køre på mc er nogle kriminelle banditter!!

Fra : fnug72

Dato : 11-02-07 20:23

DB "testen" blev lavet på et stykke krydsfiner plade midt på en stupmark, med andre køretøjer omkring mig og med trafik på vejen!

Fra : dova

Dato : 11-02-07 20:28

Hovhov...fra 56, så er der højst sandsynligvis ikke fastsat nogen grænser for hvor meget den må støje, udover det der gælder ifølge færdselsloven om unødig støj og larm til ulempe for omgivelserne, og det vil i ALLE tilfælde være et skønsspørgsmål, som man på forhånd ikke får medhold i.

Hvis man f.eks. importerer maskiner nede fra de årgange som der skal betales afgift på, betaler man en ekstra "strafporto" i afgift netop fordi støjniveauet ikke lever op til nutidens krav, og der ikke er nogen fastsatte normer for hvor meget.

Betal inden du kommer i retten, for så får du bare dyre sagsomkostninger oveni, den sag taber du

mvh dova

Fra : dova

Dato : 11-02-07 20:37

Ifølge "Vejledning om syn af køretøjer" fra færdselsstyrelsen må en almindelig personbil støje 75dB mens en motorcykel må støje 80dB.

Og for maskiner før 1969:

Før 01.07.69: Støjniveauet må ikke være væsentligt over støjniveauet i den
originale udførelse....men det ligger der ingen normer for hvor meget det er, det vil blive et skønsspørgsmål og selv om den måske nok er målt til 124 DB er det slet ikke sikkert, det er væsentligt mere end i originaltilstand (ikke hvis det er en gammel englænder).

Og det skal være kørselsmåling, og altså ikke bare holde og gasse dyret op.

mvh dova

Fra : alimak

Dato : 11-02-07 20:56

Jeg tror du kan blive frikendt da den måling ikke holder en meter.Jeg mener det skal være som "dova" skriver kørselsmåling.Det skal du fortelle dommeren.Da kan de umulig dømme dig. Men man ved jo aldrig i danmark, ingen ting er 100%.Du må fortelle hvordan sagen ender.
alimak

Fra : pallenoc

Dato : 12-02-07 06:16

Kode
[...]

Det har du evig ret i!
Som udgangspunkt er politiets holdning at ALLE som kører på mc generelt og potientielt er ude på at overtræde samtlige af færdselslovens regler og paragrafer UANSET hvor regelrette vi end måtte være/køre

Jeg ved godt at det føles uretfærdigt at skulle "stå model" til en sådan sag og jeg ved ikke hvor meget du selv "har lyst, energi og mod" til at "forsvare" dig i denne (med al respekt) banale lovovertrædelse, men du kan jo forsøge at "stille dig på bagbenene" på egen hånd!
Du kan givetvis, som både alimak og dova er inde på, også med de rette "lovsagkyndige" bisiddere i denne sag/sigtelse, med MEGET stor sandsynlighed og uden de store problemer "gennemhulle" anklagerens/betjentens påstande.
Oftest må man bare bide i "det sure æble" og betale den skide bøde
Hvis dit kørekort er i fare, bør du selvfølgelig nok bruge noget "mere krudt" på sagen....ligesom jeg hjælp min kammerat....med et rimeligt godt resultat

Mvh
Palle

Fra : dova

Dato : 12-02-07 17:25

Citat
Oftest må man bare bide i "det sure æble" og betale den skide bøde

Ja, skide bøde....mener at kunne huske noget om, at den slags bøder (unødig støj) skulle til at koste 5000,- ....men det er forhåbentligt ikke trådt i kraft, for så skal jeg sgu vist også ha' "modificeret" suzukien en lille smule

mvh dova

Fra : fnug72

Dato : 12-02-07 18:11

ja der er både for og imod i denne sag.
men det kan da ikke være rigtigt at fordi man er en "lille mand" så skal man bare jokkes på, jeg bliver så edder sur over dette her danske "rets sytem"
og nej mit kørekort er ikke i risiko for noget, det er "kun" en lille bøde på 1000 kr, men det er efter min mening helt op til den "panser" man bliver stoppet af, til at være både dommer og panser, det er "kun" det jeg vil have ( eller gerne vil prøve at lave om på ) for i andre lande som vi læner os op ad (tyskland, sverig og norge fx ), er der helt klare regler der ikke er til at misforstå, og ret mig hvis jeg tager fejl, med er vi ikke i EU????? og skulle der så ikke ens regler??

og cyklen er en harly davidson, men dette skulle ikke være sagen, men sådan er det, kommer man på en fin gammel nimbus, så er det lige før at de bukker for dig, men kommer man så på en HD ja så er man sgu da kriminel!! for hvor har man fået pengene fra?? (dem har jeg lånt i banken)

jeg føler bare ikke rigtig for at "overgive" mig og så bare betale bøden, der er andre der også står og har stået med samme sag, de har bare betalt og så har der ikke været mere der...
jeg kunne godt tænke mig at få de sager lidt frem i lyste, hvad har de så gjort??

Annuller spørgsmålet
Fra : fnug72

Dato : 16-02-07 21:09

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Du har følgende muligheder