Hundekontrakt.
Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 18:06

Kære alle i denne NG.

Det problem jeg her vil spørge jer om, har jeg lige vendt en omgang i
dk.videnskab.jura, hvor jeg, udover mange andre gode råd bla. fik forslaget
at henvende mig til denne gruppe.
Det gør jeg så nu.

Problemstillingen ser således ud:

For ca. 2 år siden købte jeg en West highland white terrier (westie) ved en
velrennomeret kennel Nordpå i Jylland.
Da jeg ankom, efter timers kørsel, blev jeg præsenteret for en komtrakt, der
sagde, at kennelejeren, ifald af at hunden skulle være med hvalpe på et
tidspunkt, skulle vælge den Han der skulle bruges. Jeg skrev under (hvad
skulle jeg ellers ha' gjort, eftersom 2 børn sad hjemme og ventede
længselsfuldt) og kørte hjem med vores nye familiemedlem.
At min hund er en såkaldt DKK(Dansk Kennel Klub)-hund gik jeg ikke så højt
op i. Nok var hun dyr, men hun var/er pengene værd.
Jeg fik ved samme lejlighed (under købet) at vide, at hvis jeg skulle have
stambogsført eventuelle hvalpe, krævede det mindst en 2. plads på en
hundeudstilling....så vidt, så godt....

For ca. 5 mdr. siden anskaffer jeg mig så en Hvid Schaeferhund der
tilfældigvis er registreret ved DRU(Dansk Racehund Union).
Jeg begynder så at gå på udstilling, med dem begge hos DRU og får 1. præmie
med dem begge.
Dette ringer jeg så glædestrålende og fortæller til vedkommende kennelejer
hvor jeg har købt min Westie.
Meget forbavset bliver jeg, da hun skælder mig hæder og ære fra, samtidig
med at hun udslynger, at jeg absolut ingen ret har, til at have en DRU-hund,
når jeg nu ejer en DKK-hund. Dette springer jeg op og falder ned på,
men....... og nu kommer jeg til problematikken......

Hvide Schæfere er ikke godkendte ved DKK...
Jeg giiiideeeer simpelthen ikke til at rende til udstilling i 2 klubber.

Jeg vil derfor gerne overskrive min DKK-Westie til DRU.
Desværre anerkender DKK ikke DRU.
DVS. at selvom min hund bliver Dansk champion i DRU (asltså får de
eftertragtede præmier), vil den kennel hvor jeg har købt min hund ikke
tillade at min hund får hvalpe nogensinde.
Jeg synes det ligner bondefangeri/konkurrenceforvridning.
Jeg har skrevet under.... det kan jeg ikke komme uden om, men jeg har trods
alt betalt 7000 kr. for hunden, og føler nu at jeg ikke engang ejer den.

Mvh.
Maiken Pedersen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 18:24

Hej igen!

Glemte helt at stille spørgsmålet....

Hvad gør jeg?

Der står i kontrakten under Særlige bestemmelser (bl.a. købers pligter)

Jeg citerer:

"Der er aftalt følgende om hundens brug m.v.:
Hunden er solgt som familiehund. Hvis man senere beslutter at lade hunden
indgå i avl, _skal_ opdrætter/sælger være medbestemmende ved valg af
avlspartner".

citat slut.

Er der nogen der ved hvordan dette normalt tolkes?

1. Jeg kan komme med forslag og sælger har Veto-ret.
2.Jeg kan , igen, komme med forskellige forslag og sælger vælger den
bedste, eller
3. Sælger vælger egenrådig, samt
4. Sælger kan vælge at jeg ikke må avle på min hund, idét jeg har valgt en
anden klub, som sælger ikke godkender.

Mvh.
Maiken

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-11-01 19:01

Hej

"Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> skrev i en meddelelse
Som Finn skriver er DRU ikke en internationalt anerkendt klub. Desuden er
det, så vidt jeg husker, eksklusionsgrund fra DKK, at have noget at gøre med
DRU, derfor opdrætterens vredesudbrud, da du fortalte om udstillingen.

> Hvad gør jeg?

Det eneste du kan gøre er at anlægge cicilt søgsmål. Du vil have gode
chancer for at vinde, da retten går ud fra, at opdrætteren ved meget mere
end køber, men det er jo dyrt.

Du kan også vælge at sidde kontrakten overhørig, så er det op til
opdrætteren at lægge sag an mod dig.

Det retten lægger vægt på er, om kontrakten er belastende for køber.

Står der for øvrigt noget i kontrakten om DRU eller andre klubber end DKK??

> [...]
> 3. Sælger vælger egenrådig, samt
> 4. Sælger kan vælge at jeg ikke må avle på min hund, idét jeg har valgt en

Eftersom der i kontrakten står "medbestemmende" kan opdrætter ikke nedlægge
veto, ej heller er han/hun enerådende ved valg af hanhund. At opdrætter er
medbestemmende kræver samarbejde, hvilket nok er umuligt nu.

Desværre har man brug for opdrætterens hjælp, hvis man vil starte et opdræt
selv. Noget andet er, at det ikke er sikkert, man i DRU kender din hunds
linier, og det vil derfor være let at komme til at bruge en forkert hanhund.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 19:34

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> DRU, derfor opdrætterens vredesudbrud, da du fortalte om udstillingen.

Faktisk blev jeg aldrig betalende medlem af DKK, da hunden egentlig kun var
bestemt til at være en familiehund og det var da også min familie der
ønskede sig en Westie, men gu' er hun da dejlig.
Jeg har altid haft lidt hang til størrere hunde, og anskaffede mig derfor
den hvide Schæfer.
Indtil det punkt, gik jeg ikke så meget op i, hvilken klub hunden kom fra,
og skal jeg være ærlig, interesserer det mig stadig ikke synderligt.
Jeg kan ikke forlige mig med den indbyrdes konkurrence klubberne imellem og
vil helst holdes udenfor og nyde min interresse, nemlig hunden.
Jeg er meget bekvem anlagt, og vil helst ikke skulle rende til konkurrence,
først i DRU, dernæst i DKK for at få mine hunde bedømt.
Derfor kunne man jo ønske sig, at de forskellige klubber fik klaret deres
indbyrdes intrige, uden at medlemmerne skulle involveres på så en uheldig
måde som jeg er blevet det.

> Står der for øvrigt noget i kontrakten om DRU eller andre klubber end
DKK??

Nej.

> [...]
> veto, ej heller er han/hun enerådende ved valg af hanhund. At opdrætter er
> medbestemmende kræver samarbejde, hvilket nok er umuligt nu.

Egentlig ikke fra min side, dog er jeg da usikker på, om sælger kunne finde
på at anvise mig en "ikke så heldig" avlspartner.

> [...]
> selv. Noget andet er, at det ikke er sikkert, man i DRU kender din hunds
> linier, og det vil derfor være let at komme til at bruge en forkert

Nu har jeg jo en stambog.
Derudfra skulle man jo netop kunne se hundens linier.

Tusind tak for et konstruktivt svar.

Mvh.
Maiken

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-11-01 19:25

Klip...
> [...]
> Hunden er solgt som familiehund. Hvis man senere beslutter at lade hunden
> indgå i avl, _skal_ opdrætter/sælger være medbestemmende ved valg af

Sådanne betingelser burde resultere i prisnedslag. Det er desværre meget
almindelig at DKK opdrættere
slynger deres "garantibevis" med tilhørende betingelser (der ikke har været
nævt met ét ord forinden) på bordet
når man er på vej ud af døren med sin nye hvalp. Man kan spørge sig selv om
hvem det egentlig er en tryghed for.
Som det ser ud nu, kan du ikke gøre noget inden for DKK regi. Hvad du derimod
gør nden for DRU regi kan
opdrætteren vel ikke blande sig i. Hvis han virkelig lægger sag an mod dig, så
viser det bare hvor tåbelig han, og hans organisation er.
Skulle jeg nogen sinde synke så dybt at jeg går til en DKK opdrætter, vil jeg
fra starten gøre opmærksom på at jeg ikke vil underskrive DKK's købskontrakt,
der efter min mening sikrer opdrætteren mere end køberen.

mvh Kim Chrstensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 18:24

> Kære alle i denne NG.

//klip langt indlæg//

Kontrakten er meget normal i større opdrætter kredse. Nogle går endda såvidt
at kræve et _helt_ kuld hvalpe på tæven. Dog er disse hunde oftes
udstationeret.

Ang. DRU så er det ikke en anerkendt orgination og som sådan kan du rent ud
sagt ikke bruge dine præmieringer til en skid !.

Og til sidst. Hvid schæfer er _ikke_ en schæferhund. Dens officielle navn er
Hvid Hyrdehund. Schæferhunde hører ind under den tyske moder orgination.

Men summara summarum er at der intet er i vejen med den kontrakt du selv
underskrev. Har du skrevet under efter at have gennemlæst kontrakten så er
der ikke noget at stille op. Du har selv sagt Ja til kontrakten.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 18:37

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> "Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> skrev i en meddelelse

> //klip langt indlæg//

Det må du sørme undskylde

> Ang. DRU så er det ikke en anerkendt orgination og som sådan kan du rent
ud
> sagt ikke bruge dine præmieringer til en skid !.

Hmmm... hvor hár jeg nu hørt det før....hmmm.....

> Og til sidst. Hvid schæfer er _ikke_ en schæferhund. Dens officielle navn
er
> Hvid Hyrdehund. Schæferhunde hører ind under den tyske moder orgination.

DKK-mand hva'

> Men summara summarum er at der intet er i vejen med den kontrakt du selv
> underskrev. Har du skrevet under efter at have gennemlæst kontrakten så er
> der ikke noget at stille op. Du har selv sagt Ja til kontrakten.

Jammen jeg takker dig da for din tid.

Mvh.
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 20:47

> Det må du sørme undskylde

Bare helt i orden . Skulle jo have din historie

> Hmmm... hvor hár jeg nu hørt det før....hmmm.....

Det skulle jeg ikke kunne sige men rosetterne og pokalerne er da meget
flotte

> er
>
> DKK-mand hva'

Ja og schæferhundemand men det ændre ikke noget ved at der ikke er noget som
officielt hedder Hvid Schæferhund. Det er en Hvid Hyrdehund. I "gamle" dage
for racen blev anerkendt gik den under Hvid Schæferhund men har absolut
intet at gøre med den oprindelige schæferhund som stammer fra Tyskland.

> Jammen jeg takker dig da for din tid.

Selv tak . Skulle det være en anden gang?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 21:32

> Selv tak . Skulle det være en anden gang?

Ok. du har da humor))

Men jeg vil nu stadigvæk gerne vide hvem der egentlig anerkender hvilken
klub.
Er der en slags højere instans?

Mvh
Maiken

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 22:08

> Men jeg vil nu stadigvæk gerne vide hvem der egentlig anerkender hvilken
> klub.
> Er der en slags højere instans?

Den officielle er FCI (Fédération Cynologique Internationale
(http://www.fci.be/).

PS: Hyrdehunde hører ind under Gruppe 1.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 22:47

> Den officielle er FCI (Fédération Cynologique Internationale
> (http://www.fci.be/).
>
> PS: Hyrdehunde hører ind under Gruppe 1.

Mange tak.
Der er vist læsning til de næste par dage

Mvh.
Maiken

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 19:43

> [...]

ud
> sagt ikke bruge dine præmieringer til en skid !.

Hvem skal DRU da anerkendes af?

Mvh.
Maiken
..

Fra : Christian Andresen

Dato : 13-11-01 08:51

"Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> wrote in message

> "Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Den internationale hundeorganisation (FCI).

mvh

Christian

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 18:52

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en meddelelse

> "Maiken Pedersen" <MP7856@ehs.dk> wrote in message

> Den internationale hundeorganisation (FCI).
>
> mvh
>
> Christian

Har taget en søgning på FCI, men den spytter kun standarder ud på
forskellige hunderacer.
Har FCI en officiel hjemmeside?

Mvh.
Maiken

Fra : cantona

Dato : 12-11-01 19:59

"Maiken Pedersen" skrev d. 12-11-01 18:06 dette indlæg :

> Kære alle i denne NG.
>
> som et lille tillæg på de andres svar er der også en anden mulighed
som FJ var lidt inden på han nævte at ´din hund er en "Hvid hyrdehund"
og de er godkendt af Dkk og derfor kan omregitreres fra DRU,du kan evt
kontakte klub for Hvide Hyrdehund for nærmere oplysninger.
jeg ved godt at det måske ikke hjælper på det hele, men DRU er ille set
i mange hunde kredse drfor din opdræters reaktion

http://www.kandu.dk/

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 20:00

"cantona" <cantona.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Maiken Pedersen" skrev d. 12-11-01 18:06 dette indlæg :

> jeg ved godt at det måske ikke hjælper på det hele, men DRU er ille set
> i mange hunde kredse drfor din opdræters reaktion

Hvorfor???

Mvh.
Maiken

Fra : Gnist

Dato : 12-11-01 20:58

> Hvorfor???

Af mange grunde. En af dem er, at man kan undre sig over at opdrættere der
er blevet idømt disciplinære straffe i DKK, f.eks pga. fusk med stambøger
eller uacceptable forhold i deres kennel - umiddelbart kan organiseres i
DRU. Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre den anden vej.

Tidligere var DRU organiseret under UCI, med hovedkontor i Belgien. UCI er
søsterorganisation til FCI, som DKK er organiseret under. Da DRU valgte at
forlade samarbejdet med UCI, og istedet organiserede sig under ACE, valgte
DKK at man ikke umiddelbart ville anerkende en DRU stambog længere, idet man
ikke længere mente der var sikkerhed for dokumentets ægthed - og det er jo
vigtigt når man køber en hund med papirer. ACE er en meget lille
organisation, hvilket også afspejler sig på medlemstallet og økonmien og
derfor evnen til at kontrollere avlere og arrangementers seriøsitet.

Det er såmænd grunden...... Eller noget af den. Desuden er der blevet åbnet
for omregistrering af DRU hunde til DKK igen - blot skal de opnå en
avlsgodkendende præmiering på en DKK udstilling.

Med venlig hilsen
Gnist

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 21:27

"Gnist" <big-time@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller uacceptable forhold i deres kennel - umiddelbart kan organiseres i
> DRU. Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre den anden vej.

Kan jeg få adgang til disse diciplinære straffe, så jeg med selvsyn kan se
hvad det drejer sig om, og hvor lang tilbage i tiden skal vi?
Nogen kunne jo være blevet klogere med tiden.

> [...]
> organisation, hvilket også afspejler sig på medlemstallet og økonmien og
> derfor evnen til at kontrollere avlere og arrangementers seriøsitet.

Hvilket helt sikkert er ret vigtigt. Jeg anerkender bestemt det arbejde
"min" sælger har lagt i den hund jeg har købt.
Jeg blev bare frygtelig frustreret over den overhaling jeg fik.
Jeg ville jo ikke ringe og "prale" af en præmiering i DRU, hvis jeg havde
haft nogen anelse om, hvad det ville afføde.

> [...]
> for omregistrering af DRU hunde til DKK igen - blot skal de opnå en
> avlsgodkendende præmiering på en DKK udstilling.

Jeg er faktisk blevet temmelig afskrækket
Skal DKK hverve medlemmer, skal "uvidende" førstegangsudstillere ikke kyses.
I realiteten ville jeg "kun" udstille min hvide schæfer/hyrdehund og for
sjov tage min Westie med.

Stadigvæk synes jeg det er lidt træls, at der ikke er klare linier indenfor
"rækkerne" (de forskellige klubber).
Vi er faktisk mange der bliver temmelig usikre.
Bla. er jeg da villig til at fortsætte det gode arbejde min sælger har lagt
i sine hunde, men tilliden forsvinder lidt, overfor en "løftet hånd".

Jeg har iøvrigt hørt rygter om, at DKK overvejer at godkende den hvide
hyrdehund som hvid schæfer, men rygter har selvfølgelig det med at
være...... rygter

Mvh.
Maiken

Fra : Gnist

Dato : 12-11-01 21:49

> Kan jeg få adgang til disse diciplinære straffe, så jeg med selvsyn kan se
> hvad det drejer sig om, og hvor lang tilbage i tiden skal vi?
> Nogen kunne jo være blevet klogere med tiden.

Ja...det kan du som medlem af DKK, da disse disciplinære sager
offentliggøres i medlemsbladet "Hunden".

> [...]
> Jeg ville jo ikke ringe og "prale" af en præmiering i DRU, hvis jeg havde
> haft nogen anelse om, hvad det ville afføde.

S'følig ikke. Men det er altså heller ikke alle DKK'ere der ser rødt, når de
hører om DRU. Jeg er DKK opdrætter. Mine forældre troede såmænd at når man
købte en hund med stamtavle så var det en DKK hund. Men da de så i sin tid
købte deres dejlige Golden retriever, og fortalte mig, at stambogen ville
blive tilsendt senere, så vidste jeg at det ikke var en DKK hund - for her
skal stambogen følge hunden - man må under ingen omstændigheder tilbageholde
denne. Nu er deres hund langt om længe kommet over i DKK, og det er de glade
for, på trods af at de ikke går op i udstillinger o.lign. Men en DKK hund
har bare flere muligheder. DKK er så stor en organisation, at den kan
tilbyde en masse, lige fra hjælp med adfærdsproblemer, til juridisk hjælp
til f.eks tvister mellem opdrætter og hvalpekøber. Men DKK er da også en
stor kolos der kan være svær at flytte. Men sådan er det jo - man kan ikke
få alt, men jeg har valgt at blive i organisationen for at gøre min mening
gældende indefra og ikke udefra.

> [...]
kyses.
> I realiteten ville jeg "kun" udstille min hvide schæfer/hyrdehund og for

Ja...det er naturligvis rigtigt at man ikke skal kyses - men som hvalpekøber
har man jo også en pligt til at sætte sig ind i tingene. Det får man ved at
spørge, spørge og atter spørge. Det er altså ikke os alle der er hovski
snovski og ser rødt hver gang nogen spørger dumt
Da jeg kom ind i DKK kredse for 12 år siden, begyndte jeg bare at spørge om
alt det jeg ikke forstod...og jeg synes jeg har fået gode svar.

> [...]
lagt
> i sine hunde, men tilliden forsvinder lidt, overfor en "løftet hånd".

Jmn...linierne er da ret klare. De kræver bare at man gør sig lidt umage og
prøver at sætte sig lidt ind i det. Jeg synes ikke du kan dømme en hel
organisation udfra et medlem..... Kig dig lidt mere omkring - det kunne jo
være du kunne lide det du så

venligst
Gnist

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 22:40

> Ja...det kan du som medlem af DKK, da disse disciplinære sager
> offentliggøres i medlemsbladet "Hunden".

Ja'men er det ikke temmelig ensidigt?
Man kan jo skrive hvadsomhelst, hvis modparten ikke kommer til orde, eller
har man taget modpartens argumentation med i artiklen/diciplinærsagen?

> [...]
> blive tilsendt senere, så vidste jeg at det ikke var en DKK hund - for her
> skal stambogen følge hunden - man må under ingen omstændigheder

Da jeg købte min (DRU) hvide schæfer, fik jeg stambogen med det samme, og
ejerskiftet gik meget hurtigere end hos DKK.
Forstå det ikke således, at jeg mener at DRU er bedre. Jeg vil kun nærmere
problematikken klubberne imellem.

> [...]
> få alt, men jeg har valgt at blive i organisationen for at gøre min mening

Jeg respekterer dit synspunkt, men set herfra er DKK blevet måske blevet
_for_ stor.

> [...]
> spørge, spørge og atter spørge. Det er altså ikke os alle der er hovski
> snovski og ser rødt hver gang nogen spørger dumt

Tak for det

> Da jeg kom ind i DKK kredse for 12 år siden, begyndte jeg bare at spørge
om
> alt det jeg ikke forstod...og jeg synes jeg har fået gode svar.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg nok skulle få svar på mine spørgsmål, dog
skal jeg jo som begynder lige vide hvad jeg skal spørge om.

> [...]
> prøver at sætte sig lidt ind i det. Jeg synes ikke du kan dømme en hel
> organisation udfra et medlem..... Kig dig lidt mere omkring - det kunne jo

Om linierne er så klare kan diskuteres, synes jeg.
Jeg mener f.eks. ikke, at man, fordi en enkelt klub nu engang er den
største, kan tilskrive den hverken mere magt eller mere viden omkring et
bestemt emne. Man kan kun konstatere at klubben åbenbart er bedre til at
hverve medlemmer og så er vi jo ovre i en hel anden boldgade.

Jeg lytter, læser og lærer.

Mange hilsner
Maiken

Fra : Gnist

Dato : 13-11-01 13:18

> [...]
> Man kan jo skrive hvadsomhelst, hvis modparten ikke kommer til orde, eller
> har man taget modpartens argumentation med i artiklen/diciplinærsagen?

Man ser selve sagsforløbet og begge parters argumentation. Men jeg må
indrømme at det er rystende ofte at folk ikke gider tale deres egen sag.
Det sker jo også at disiplinærnævnet dømmer mod klubben og "frifinder"
medlemmer. Men det er fganske interessant læsning. I det hele taget synes
jeg "Hunden" er et godt blad.
Udover DKK er jeg medlem af en specialklub KHKG og DcH, og læser også det
hundestof der kommer derfra.....det er ganske oplysende.

> [...]
> ejerskiftet gik meget hurtigere end hos DKK.
> Forstå det ikke således, at jeg mener at DRU er bedre. Jeg vil kun

Jamen det forstår jeg godt - men det er jo nemt med dialog, når vi DKK'ere
bliver mødt med megen forhånds mishag. Min race er så lille, at den ikke
engang findes i de andre klubber....så det ville ikke give meget mening for
mig at bruge andet end DKK.

> Jeg respekterer dit synspunkt, men set herfra er DKK blevet måske blevet
> _for_ stor.

DKK er skam blevet stor, men tilsyneladende skal klubberne op i den
størrelse, før de tages alvorligt af politikere m.m. Og det er fordi at DKK
nu har fået styrke og økonmi til at have nogle mennesker ansat, der kan
arbejde for hundesagen generelt. Her taler vi ikke kun DKK hunde. Jeg har
klængere nede nævnt eksemplet med farlige hunde. Her var DKK med til at
forhindre at vi fik tyske tilstande. Og det kommer jo alle tilgode - ikke
kun DKK folk. Lovgivningen gælder jo for alle hunde.

> [...]
> bestemt emne. Man kan kun konstatere at klubben åbenbart er bedre til at
> hverve medlemmer og så er vi jo ovre i en hel anden boldgade.

Nej, det vil jeg ikke give dig ret i. Det giver dig bedre muligheder for at
tilknytte proffesionelle folk, der kan fremme medlemmernes interesser. Og
som sagt yde den service det er med rådgivning m.m. F.eks omkring den
kontrakt du har underskrevet....

Venligst
Gnist
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 14-11-01 11:44

> [...]
> forhindre at vi fik tyske tilstande. Og det kommer jo alle tilgode - ikke
> kun DKK folk. Lovgivningen gælder jo for alle hunde.

Ja jeg så formanden fra DKK i tv2 morgennyheder ,snakke om "farlige" hunde
jeg mener også at de havde et par med derind ,

der gjorde hun et godt job !alt respekt for det !

det ville være ærgeligt hvis vi skulle til at have tyske tilstande
herhjemme !Så i den sammenhæng hvor det gælder om at kunne påvirke
politikere er det jo nok nødvendigt at de er store.

Fra : x Vuf x

Dato : 14-11-01 14:48

Mon, 12 Nov 2001 22:39:54 +0100, Maiken Pedersen wrote:
> [...]

>Man kan jo skrive hvadsomhelst, hvis modparten ikke kommer til orde, eller
>har man taget modpartens argumentation med i artiklen/diciplinærsagen?

Det kan jeg forsikre dig om, at "man" IKKE har!

> [...]
>bestemt emne. Man kan kun konstatere at klubben åbenbart er bedre til at
>hverve medlemmer og så er vi jo ovre i en hel anden boldgade.

DKK er desuden eksperter i at støde folk fra sig og ud af klubben igen!
Mange bli'r hængende på grund af en sær loyalitetsfølelse, men holder op
med at udstille o.s.v.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 15/9 hvid/rød 1 pige
17/10 tricolour 2 piger, 2 drenge
-

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-11-01 22:04

> Jeg har iøvrigt hørt rygter om, at DKK overvejer at godkende den hvide
> hyrdehund som hvid schæfer, men rygter har selvfølgelig det med at
> være...... rygter

Det tvivler jeg på DKK kan.

Schæferhunden hører ind under den tyske moder orgination, Verein fuer
Deutsche Schaeferhunde (http://www.schaeferhund.de/) hvor også standarden er
beskrevet. Den danske version findes på Schæferhundeklubben for Danmark
(http://www.schaeferhund.dk/).

Kun, og kun, den tyske moder orgination har ret/mulighed for at ændre
standarden da en given standard udarbejdes af racens hjemland.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 12-11-01 21:22

Jeg væmmes ved at en opdrætter går ind og "tvinger" dig til at skrive under
på en kontrakt om fremtidige valpe ! hvem fanden tror han at han er sådan
at skulle bestemme over valpe der ikke er født endnu ? og alt det snopperi
der er i DKK skal du ikke tage dig af !de vil bare tjene penge ,og være de
største .Tag dig ikke af dem .Hvor hunden er godkendt og har stamtavle er da
bedøvende ligegyldigt efter min mening "hunden er jo den samme ligegyldigt
vilke papirer den har" !og kald du da din anden hund for hvid schæferhund !
det gør jeg da hvis jeg ser sådan en !om den så hedder noget andet i
tyskland det er da fuldstændigt ligegyldigt !

Jeg syntes bare at du skulle få valpe på hunden hvis du vil ,og så kan
kennelen jo lægge sag an hvis de vil synke så dybt ! Det er jo din hund så
hvorfor skulle du ikke bestemme hvad du bruger den til ? jeg syntes ikke at
du skal lade kennelen bestemme over dig !en hund er ikke en vare man
skriver kontrakt på , men et levende væsen og du bestemmer over din egen
hund .

og når finn jensen skriver at du ikke kan bruge dine præmier til en skid, så
tænker jeg hvorfor skulle en præmie fra en klub være bedre end en fra en
anden ?man hører da tidt om svindel i DKK så det snopperi giver jeg ikke en
skid for !!

Da jeg selv ville på DKK udstilling i Brøndby ,"mest for at se andre hunde
af min race da der ikke er så mange af dem herhjemme" ringede de mig op og
sagde at jeg ville få mine penge tilbage fordi min stamtavle ikke er
"fin"nok ? dhl tror jeg den hedder ?de kunne ikke stå inde for standarden
der ? Min hund kommer fra fine forældre der er hentet i England for at undgå
indavl ,da der kun er 250 staffs herhjemme, derovre er der gen nr på
stamtavlen så det ikke kan lade sig gøre at få indavl !

Men nej det er jo ikke fint nok til DKK de vil åbenbart hellere have indavl
end at have hunde med "fremmed" stamtavle ind

Fra : Gnist

Dato : 12-11-01 22:03

Jeg synes det er sørgeligt at du ikke har sat dig ind i tingene inden du
kalder os alle for snobber. At du tilmelder dig en DKK udstilling på
baggrund af en DHL stamtavle, synes jeg vidner om at du ikke har gidet at
finde ud af hvordan tingene hænger sammen. DHL er en ganske lille
organisation herhjemme, og derfor er der ikke sikkerhed for papirenes
ægthed...se det svar jeg giver Maiken om hvorfor DKK ikke umiddelbart
anerkender andre hundeklubber.

Jeg ved at mange af jer der er medlemmer af andre klubber, mener at have
ret til at kalde os DKK'ere for snobber. Det er jeg ret træt af!!!!!! Jeg
har valgt DKK fordi jeg føler det er den organisation der dækker mine behov.
Du har valgt DHL fordi du mener den dækker dine, eller???? Problemet er, at
jeg ofte føler at vi bliver kaldt snobber af folk, der ikke har undersøgt
sagerne ordentligt inden de købte hunden, og derfor bliver skuffede når de
finder ud af, at der er ret store begrænsninger i udfoldelsesmulighederne i
en lille klub med en meget begrænset økonomi.
DKK er ganske åben om at de ikke anerkender andre klubber udenfor FCI, og
det står i deres vedtægter at du ikke må deltage på udstillinger eller ved
andre arrangementer hos en konkurrerende forening, når du er DKK medlem. Men
ofte "glemmer" opdrættere i de andre klubber at fortælle at deres stambog
ikke er anerkendt af DKK eller ret mange andre foreninger i verden. Og så
bliver hvalpekøberne af og til skuffet over at bliver sat "udenfor" døren,
og så bliver vi kaldt snobber.

Jeg har ikke lyst til at blive kaldt snob.....blot fordi mine hunde har en
DKK stambog. Jeg står sq da heller ikke og griner højlydt når nogen kommer
med en blandingshund?! Udover DKK, er jeg medlem af DCH, som anerkender alle
hunde. Det føler jeg mig da ikke for "fin" til...selvom jeg også er medlem
af DKK.

Gnist

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 13-11-01 10:52

Gnist <big-time@privat.dk> wrote in message
> [...]
> organisation herhjemme, og derfor er der ikke sikkerhed for papirenes
> ægthed...se det svar jeg giver Maiken om hvorfor DKK ikke umiddelbart

Jeg ved da ikke om jeg vil kalde det for sørgeligt men du har da ret i at
jeg ikke havde sat mig ind i hvem der sidder på magten vedrørende
hundeklubber o.s.v. herhjemme .
Jeg havde måske en "naiv" forestilling om at en hund er en hund og lige god
ligegyldigt vilken stamtavle den har ?det kan da godt være at DHL er en
lille organition herhjemme ,og hvad så ?er DKK bedre bare fordi det er
større? Jeg ved at min hunds forældre har stamtavler som er meget anerkendte
i England !men her er det åbenbart ikke fint nok til at man kan møde op på
en udstilling, uden at skulle betale 500-600 kr for at få omstødt sin
stamtavle til DKK ?det er da snopperi efter min mening !eller ialtfald et
forsøg på at hverve nye medlemmer ved tvang,

Og efter min mening er det også medvirkende til at der kommer indavl i de
sjældne racer ,når DKK ikke vil have andre "indenfor" hvad jo faktisk er ret
sundt for hundene og racerne !Jeg ved at mange der ønsker en hund som min
tager til enten Sverige eller England fordi der er langt flere i de lande og
der bliver tilført nyt blod,Dem der har forstand på racen og sikkert også
andre sjældne Racer tager til udlandet

> [...]
behov.
> Du har valgt DHL fordi du mener den dækker dine, eller????

Jeg har nu ikke så stor brug for organitioner for at holde hund ! har aldrig
gået op i papirer og stamtavler ,men regnede da med at man var velkommen på
en udstilling eller et skue ,når man har en raceren hund ,det burde da være
hyggeligt at komme sådanne steder og ikke et spørgsmål om papirer efter min
mening !desuden mener jeg godt at man kan komme til udstillinger der ikke
styres af DKK selvom man har DKKstamtavle ?

> [...]
> finder ud af, at der er ret store begrænsninger i udfoldelsesmulighederne
> en lille klub med en meget begrænset økonomi.

Jeg blev skam ikke skuffet ,men undrer mig bare lidt over at nogle mennesker
syntes at DKK er bedre til at bedømme hunde end andre klubber

> DKK er ganske åben om at de ikke anerkender andre klubber udenfor FCI

Hvorfor gør de ikke det ?

, og
> det står i deres vedtægter at du ikke må deltage på udstillinger eller ved
> andre arrangementer hos en konkurrerende forening, når du er DKK medlem.

hvorfor ikke ?

> [...]
> bliver hvalpekøberne af og til skuffet over at bliver sat "udenfor" døren,

Men hvorfor skal nogen sættes uden for døren ? hvad er meningen med det
?mener du at DKK er de eneste der kan bedømme hunderacer eller hvad ?

> Jeg har ikke lyst til at blive kaldt snob.....blot fordi mine hunde har en
> DKK stambog.

Det er skam heller ikke derfor jeg kunne finde på at kalde dig snob ,men
mere fordi jeg har fået opfattelsen af at du mener at DKK er det eneste
rigtigé fordi de er de største !?

Fra : Gnist

Dato : 13-11-01 13:06

> [...]

> mening !desuden mener jeg godt at man kan komme til udstillinger der ikke
> styres af DKK selvom man har DKKstamtavle ?

Det ved jeg nu ikke. Da diskutionen om "farlige" hunderacer var oppe og
vende, var jeg da glad for at der var en organisation som DKK, der kunne
råbe politikene op, så vi ikke fik tyske forhold. Det mener jeg man kan
bruge en organisation til.

Og ja...du kan sagtens deltage i andres klubbers arrangementer, blot ikke
DKK's. Spørgsmålet om papirer hidrøre jo fra, at nogle af de helt små
klubber er udbrydere fra andre små klubber, og det betyder at de ikke er
særligt velorganiserede m.m.....og så tvivler man altså på om man kan stole
på de oplysninger der er på stamtavlen. Derfor vil man ikke umiddelbart
anrkende dem.
Men når du nu er så glad for din hund og alt det du kan med den udenfor DKK,
hvorfor så absolut løbe DKK på dørene??? Måske fordi det er dem der giver de
fleste tilbud??? Det er en stor organisation javel!! Men det betyder også at
de har økonomisk kapacitet til at ansætte fagfolk der kan hjælpe med
rådgivning m.m. omkring hunde. Det er noget af det jeg er tryg ved i
DKK...derfor betaler jeg mit kontingent. Så er jeg da ikke umiddelbart
interesseret i at alle andre kan trække på disse ting, uden at betale for
det som jeg gør.
Nu sætter jeg måske tingene på spidsen - men det er tydligtvis nødvendigt,
når man bliver kaldt snob fordi man er medlem af en klkub.

> Jeg blev skam ikke skuffet ,men undrer mig bare lidt over at nogle
mennesker
> syntes at DKK er bedre til at bedømme hunde end andre klubber

Jamen det synes vi da, fordi vi stiller større krav til hunde samt til
dommere!!!!

> Hvorfor gør de ikke det ?

Som skrevet ovenfor - så handler det om sikkerhed for dokumenters ægthed,
uddannelse af dommere, udarbejdelse af standarder (f.eks kopierer de fleste
klubber FCI standarden direkte, men det er "os" der bruger pengene og tiden
på at få dem udarbejdet.), afholdelse af arrangementer m.m. Kig evt. ind på
DKK's hjemmeside og læs mere eller spørg der.

> , og
>
> hvorfor ikke ?

Se svaret ovenfor!

> Men hvorfor skal nogen sættes uden for døren ? hvad er meningen med det
> ?mener du at DKK er de eneste der kan bedømme hunderacer eller hvad ?

Ja...faktisk. Fordi det er FCI der sætter standarden og det er FCI og dermed
DKK, der uddanner dommerne. FCI klubber er dem der stiller de højeste krav
til dommernes uddannelse.....
Det er ikke for at sætte nogen udenfor døren som sådan.... Men DKK arbejder
med hunde udfra deres holdninger og er foruden at være den største
stambogsførende klub også den ældste...over 100 år gammel. DRU er en
udbryder fra DKK. Det skete allerede i 50'erne, alligevel er denne klub ikke
blevet ret stor....det må jo være fordi den ikke tilbyder den rigtige vare!?
Hvis f.eks DRU kunne tilbyde hundeejerne væsentligt bedre forhold og adgang
til mange gode arrangementer verden over end DKK - jmn så vi de sikkert være
de største. Men sådan er det ikke. Derfor har de brug for hunde og folk fra
andre klubber - uanset hvorfor de kommer....
Bl.a det faktum at man kan optages i DRU efter eksklusion af DKK pga
disciplinære sager, gør at jeg ikke synes DRU er et reellt alternativ til
DKK. Men det betyder ikke at jeg er snobbet eller ikke kan lide hunde uden
DKK stamtavle, for sådan ligger landet ikke.

> Det er skam heller ikke derfor jeg kunne finde på at kalde dig snob ,men
> mere fordi jeg har fået opfattelsen af at du mener at DKK er det eneste
> rigtigé fordi de er de største !?

Det må stå for din egen regning at du tolker det derhen. Jeg vælger DKK
fordi det er den mest seriøse klub, med fuldtids ansatte medarbejdere der
kan vejlede dig i alt omkring hunde og brugen af dem. Der er en vagt telefon
omkring adfærdsproblemer, der er jurister der kan hjælpe dig. Og der er folk
der arbejder på at påvirke politikere og presse omkring lovgivningen vedr.
hunde. Igen eksemplet med "farlige" hunde. Det kan de gøre fordi de er de
største og det nyder alle andre hundeejere også godt af. Men det kræver også
at der er styr på organisationen, og at der er regler for medlemmerne. Og
kan man ikke lide lugten i bageriet kan man jo bare gå...?!

Gnist

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 14-11-01 11:59

> [...]
> vende, var jeg da glad for at der var en organisation som DKK, der kunne
> råbe politikene op, så vi ikke fik tyske forhold. Det mener jeg man kan

Ja det har du ret i .

> [...]
stole
> på de oplysninger der er på stamtavlen. Derfor vil man ikke umiddelbart

Men måske kan de små organitioner heller ikke stole på DKK ?

> [...]
DKK,
> hvorfor så absolut løbe DKK på dørene??? Måske fordi det er dem der giver

Ja det har du nok ret i ,nu render jeg dem jo heller ikke på dørene !men
troede bare ikke at det ville være så kompliceret at komme på en udstilling
!jeg ved godt at jeg ikke havde sat mig ind i tingene !men syntes stadig
ikke at der burde være 1ste og 2rangs organitioner der lukker hinanden ude

> Jamen det synes vi da, fordi vi stiller større krav til hunde samt til
> dommere!!!!

Hva består de større krav så af ?er der ikke en standard for alle hunderacer
der bare skal bedømmes ?

Jeg mener at det er alt for indviklet jeg troede at der var en standard for
alle hunderacer som der ikke kunne rokkes ved ?

Fra : x Vuf x

Dato : 14-11-01 14:48

Mon, 12 Nov 2001 22:02:54 +0100, Gnist wrote:

>DHL er en ganske lille
>organisation herhjemme, og derfor er der ikke sikkerhed for papirenes
>ægthed...

Hvad FANDEN mener du lige med det?!!

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 19:30

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Hvad FANDEN mener du lige med det?!!

Det er jeg jo det jeg mener!
Hvordan kan man, fordi en organisation ikke er så stor, pr. automatik påstå
de er bedragere og iøvrig ikke ved hvad de har med at gøre.
Lad mig lige sige, at jeg fra DRU ikke har hørt ét eneste ondt ord om DKK.
Tværtimod har de meget diplomatisk sagt, at "Hver klub, deres regler".
Det indgyder mig altså lidt mere respekt, end en hel masse udokumenteret
sladder i et medlemsblad fra DKK.
Jeg siger udokumenteret, fordi jeg indtil nu, kun har hørt om diciplinære
domme, men ingen har endnu kunnet fremlægge eller henvise til en dom som
ikke er foretaget af DKK.
Det jeg reelt efterlyser, er en dom i f.eks. civilretten for
dokument-forfalskning, idét det da ville være oplagt, havde man forfalsket
en stamtavle eller deslige.
Man kan da, så vidt jeg ved, ikke hænge nogen ud som bedragere, før dette er
bevist.
Kaldes det ikke injurier?

Det kan jeg ikke forestille mig, at en så stor klub som DKK ville lade sidde
på sig, altså må der findes en officiel dom.

Mvh.
Maiken

Fra : x Vuf x

Dato : 15-11-01 00:39

Wed, 14 Nov 2001 19:30:08 +0100, Maiken Pedersen wrote:
> [...]

>Lad mig lige sige, at jeg fra DRU ikke har hørt ét eneste ondt ord om DKK.
>Tværtimod har de meget diplomatisk sagt, at "Hver klub, deres regler".

Nu har jeg ikke så meget respekt for DRU, men der er rådne æbler i alle klubber!

> [...]
>Det kan jeg ikke forestille mig, at en så stor klub som DKK ville lade sidde
>på sig, altså må der findes en officiel dom.

Enhver kan få testet, om en bestemt hund er far/mor til et kuld hvalpe.
Har køber ret i sin antagelse, (evt.) må opdr. betale den dyre gentest.
Der er i min tid i DKK blevet afsløret et tilfælde, og jeg tror ikke,
det var grebet ud af den blå luft.

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 15-11-01 00:57

> Nu har jeg ikke så meget respekt for DRU, men der er rådne æbler i alle
klubber!

S'følgelig.

> [...]
> Har køber ret i sin antagelse, (evt.) må opdr. betale den dyre gentest.
> Der er i min tid i DKK blevet afsløret et tilfælde, og jeg tror ikke,

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men da jeg købte min Westie og
studsede over, at bedstefaderen til min hvalp, gik igen som faderen,fik jeg
forklaret at det hørte ind under forædling, hvilket åbenbart er tilladt.
Det må virkelig være svært at holde styr på tropperne nogle gange..........

Mvh.
Maiken.

Fra : Finn Jensen

Dato : 15-11-01 07:42

> [...]
> forklaret at det hørte ind under forædling, hvilket åbenbart er tilladt.
> Det må virkelig være svært at holde styr på tropperne nogle

Det er det også, når der forgår på lidt højere plan for samme han kan godt
gå igen et par steder.

Hvis du får din Westie avlsgodkendt vil du af papirene se at der fremgår at
der er indavl i den og i dit tilfælde må den hedde noget med : Indavl 2.1.

Ordet "Indavl" er lidt forkert at bruge inden for disse seriøse opdræt så
det korrekte ord er : Linjeavl.

Man skal have en FANDENS god indsigt i de pågældende avlasdyr når man laver
linjeavl for ikke blot bliver de gode egenskaber forstærket men alle de
negative egenskaber bliver også kraftig forstærket.

Køber man hvalpe med stamtavle fra seriøse opdrættere skal man ikke lade sig
skræmme bort af Linjeavl, specielt ikke hvis det ligger et stykke ude i
generne som f.eks. 5.5. men kan sagtens komme ud for en 1.1.

Ordet "Indavl" bruges vel mest på avl med søskene, far/datter, mor/søn og
denne form for avl skal man gå _langt_ udenom, men finder vist kun sted
blandt "hundehandlerne".

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : x Vuf x

Dato : 15-11-01 09:22

Thu, 15 Nov 2001 07:42:05 +0100, Finn Jensen wrote:

>Ordet "Indavl" bruges vel mest på avl med søskene, far/datter, mor/søn og
>denne form for avl skal man gå _langt_ udenom, men finder vist kun sted
>blandt "hundehandlerne".

Aha...Så er DKK altså hundehandlere?

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-11-01 12:35

Jeg tror aldrig at jeg har hørt nogen forsvare INDAVL med at kalde det for
LINJEAVL det er da det dummeste jeg har hørt i lang tid man bør da helt
klart undgå begge dele ,da det jo bortset fra ordkløveri begge dele er
INDAVL

> [...]
> skræmme bort af Linjeavl, specielt ikke hvis det ligger et stykke ude i
> generne som f.eks. 5.5. men kan sagtens komme ud for en 1.1.

Seriøse opdrættere lever ikke linie/indavl !!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Max Larsen

Dato : 15-11-01 16:33

vedr indavl:
Jeg er imod indavl. Indavl er når indavlsgraden er større end hvad der
er gennemsnit for racen - altså er der forskel fra race til race på
hvad der er indavl.

Indavl benyttes af opdrættere til at opnå et homogent afkom - altså at
få en stribe identiske hvalpe. Der er mange seriøse opdrættere der
gennem tiden har benyttet sig af indavl/linieavl/familieavl etc for at
opnå et homogent afkom. Inden for min race ses ofte på udstillinger
hunde som er vidt forskellige, og publikum undrer som nogle gange over
at det virkelig er samme race der kan producere så forskellige
individer - det er jeg stolt over, da det viser at vi har udavl.

Vedr hundekontrakt:
Så syntes jeg at det er forkasteligt at du først blev præsenteret for
en kontrakt da du skulle hente hvalpen - det er ikke seriøst i mine
øjne. Vi har også brugt DKK's kontrakt, men hvalpekøberne har altid
haft den til gennemlæsning med vores udfyldning i god tid inden
afhentning.

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 15-11-01 18:04

Max Larsen <max@larsen.ms> wrote in message
> vedr indavl:
> Jeg er imod indavl. Indavl er når indavlsgraden er større end hvad der
> er gennemsnit for racen - altså er der forskel fra race til race på
> hvad der er indavl.

Hvordan finder man ud af hvad der er gennemsnittet for en race ? jeg troede
at man skulle gøre alt for at undgå nogen form for indavl ligegyldigt om det
så bliver kaldt for linjeavl o.s.v. ? Da jeg købte min hund så jeg
forældrenes stamtavler og der var overhovedet ikke nogen form for indavl så
langt tilbage som jeg kunne se .Aksepterer man virklig indavl bare for at få
en hund der er dynamisk ?jeg troede at det var før i tiden ?

> [...]
> at det virkelig er samme race der kan producere så forskellige
> individer - det er jeg stolt over, da det viser at vi har udavl.

Jeg har det på samme måde, er også stolt over de forskelle der inden for min
race ,det ville jo være kedeligt hvis de alle sammen lignede hinanden på en
prik

Fra : Max Larsen

Dato : 16-11-01 11:38

"Indavl" har stort set alle hunde, men i så lille udstrækning at det
ingen betydning har. Det er kun et spørgsmål om hvor mange led man
skal tilbage før man finder fælles aner.
I praksis siger man at hvis der ikke er fælles aner på den normale DKK
stamtavle, så er det udavl. Når jeg beskrev at "indavl" er når
slægtskabet er tættere end gennemsnittet for racen, så var det kun for
at sige at det ikke er enkelt at gøre op hvad der er indavl og hvad
der ikke er indavl. Dansk kennel klub skriver i deres etiske
retningslinier at "Parring mellem individer nærmere beslægtet end
fætter-kusine bør undgås." Personligt ville jeg syntes at selv parring
mellem fætter-kusine, ville være for tæt, men der findes ikke faste
retningslinier - hvad syntes du?

Kærlig hilsen

Max Larsen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-11-01 20:06

> [...]
> fætter-kusine bør undgås." Personligt ville jeg syntes at selv parring
> mellem fætter-kusine, ville være for tæt, men der findes ikke faste

Jeg syntes at jo længere tilbage i avlen man kan komme før der er indavl jo
bedre ,Jeg tror at jo mindre indavl der er jo mindre rissiko er der for
agresivitet i racen, Det var den væsentligeste grund til at jeg ville se
stamtavle før jeg købte min hund ,for jeg ville slet ikke turde købe en hund
af min race hvis der var indavl i den !men selvfølgelig har du ret i at der
jo er indavl i alle hunde og det er der jo også i alle mennesker hvis man
går langt nok tilbage var det ikke romerne der dyrkede indavl ?jeg mener
at det var grunden til at et par af deres kejsere blev sindsyge!?og der
findes jo stadig landsbyer i udlandet hvor det stadig foregår! bare se på
hvor mange muslimer der bliver gift med deres kusiner eller fætre, og så er
spørgsmålet jo om det kan være sundt jeg skal ivertfald aldrig have en
indavlet hund ,ligegyldigt hvor flot den så er !!

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 21:41

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:OodJ7.345

>Det var den væsentligeste grund til at jeg ville se
> stamtavle før jeg købte min hund ,for jeg ville slet ikke turde købe en
hund
> af min race hvis der var indavl i den !

Din hunds stamtavle går kun 3 led tilbage. Du ved derfor umiddelbart ikke
hvad der liggere længere ude ?. Det får du først at vide den dag du får
avlskåret / avlsgodkendt din hund for så vil evt. indavl og i hvilken led
fremgå af avlskåringsbeviset / alvsgodkendelsen.

>men selvfølgelig har du ret i at der
> jo er indavl i alle hunde og det er der jo også i alle mennesker hvis man
> går langt nok tilbage

Ja hundene stammer alle fra ulven og menneskerne fra aberne (påstår
nogen i hvert fald)

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 17-11-01 16:03

Men jeg fik da lov til at forældrenes stamtavler og så må det da være mere
end 3 led tilbage !? ?moderens stamtavle gik længere tilbage end farens !de
havde to forskellige stamtavler da de er fra hver sin ende af England netop
for at undgå indavl

Fra : Amani

Dato : 19-11-01 23:16

"Max Larsen" <max@larsen.ms> skrev i en meddelelse
> [...]
> øjne. Vi har også brugt DKK's kontrakt, men hvalpekøberne har altid
> haft den til gennemlæsning med vores udfyldning i god tid inden

Hej Max

Jeg vil give dig ret i at det er forkasteligt at man først bliver gjort
opmærksom på betingelserne i købskontrakten ved afhentning af hvalpen, jeg
har selv været ude for det, og jeg må jo ærligt indrømme at jeg ikke havde
købt hunden hvis jeg havde fået betingelserne af hvide ved første besøg, men
når man tager fra sydsjælland til nordjylland 3 gange, 1. for at se
forældrene ( 2 forskellige kenneler) 2. for at se hvalpen 5 uger gammel og
3. for at afhente den, så skriver man under på næsten hvad som helst, jeg
ser det lidt som bondefangeri, altså måden de gør det på, for hvis de nu
fortalte om betingelserne fra start så ville de have sværre ved at sælge
hvalpene, de venter til man har besluttet sig og er solgt til den lille
hvalp før se viser købskontrakten og det er svineri.

Hilsen Amani ( som har både DRU og DKK hund )

Fra : x Vuf x

Dato : 20-11-01 00:03

Mon, 19 Nov 2001 23:16:03 +0100, Amani wrote:

> [...]
>hvalpene, de venter til man har besluttet sig og er solgt til den lille
>hvalp før se viser købskontrakten og det er svineri.

Man kan da ikke vise kontrakten, før man ved, om folk er interesserede
i at købe! Men at den skal vises som det første INDEN flere besøg eller
køb, kan vi ikke blive uenige om!

>Hilsen Amani ( som har både DRU og DKK hund )

Sonja (der har avlsgodkendte DKK-hunde og reg. i DHL
og hvis opdræt er DKK-godkendt!)

Fra : x Vuf x

Dato : 15-11-01 09:22

Thu, 15 Nov 2001 00:57:27 +0100, Maiken Pedersen wrote:
> [...]

>Det må virkelig være svært at holde styr på tropperne nogle gange..........

Jamen DKK tillader skam indavl. Så kaldes det bare linieavl!
Med forsigtighed, (man får jo også evt. fejl dobbelt) kan man bruge to
halvsøskende som forældre. Det vil jeg kalde linieavl. DKK siger,
mor-søn er indavl; far-datter er linieavl.
Efter min overbevisning er begge dele indavl!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-11-01 18:22

Hej Maiken

Indavl/linieavl er ikke altid dårligt, som Finn skriver forstærkes ikke kun
dårlige men også gode egenskaber. Problemet er bare at det kræver en utrolig
viden om hundene mange, mange generationer tilbage.

En meget succesrig opdrætter jeg kender laver indavl/linieavl på hveranden
generation og udavl i hveranden generation. Hendes succes er ikke bare
udseendemæssigt, men i mindst lige så høj grad temperamentsmæssigt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-11-01 19:13

Klip...
> [...]
> organisation herhjemme, og derfor er der ikke sikkerhed for papirenes
> ægthed...se det svar jeg giver Maiken om hvorfor DKK ikke umiddelbart

mht at FCI pairer så skulle være sikre må jeg bedrøve dig. Rundt omkring i
(vest)
europa findes der problemer med tyverier af racehunde. Disse forsvinder østpå,
får ny idenditet, og ny stambog evt også med FCI papirer (koster lidt mere).
Disse handlere er meget glade for mikrochips, da de er nemme at fjerne uden
spor,
og ja hunden findes så sandelig også i den udstedende klubs register FCI, eller
ej.
Man kan opnå meget med bestikkelse.

Du antyder indirekte at DHL er tilbøjelige til at svindle med stambogsføringen.
Du må gerne nævne et eksempel, hvis du kan... Sådan bare for at overbevise.

mvh Kim Christensen

--
Posted from pcgate.eucsyd.dk [195.41.206.2]

Fra : John

Dato : 12-11-01 23:12

> Hvide Schæfere er ikke godkendte ved DKK...

Hej Maiken.

http://www.hvidhyrdehund.dk/ er en offciel specialklub under
DKK som repræsentere Hvid Hyrdehund, så hvor fra har du at DKK ej
godkender denne racetype ?.

Og det er faktisk rigtig som Finn Jensen skriver at der ikke er noget
som hedder hvid schæfer. Det er muligt at de ligner hinanden af udseende,
men Hvid Hyrdehund & Schæferhunden er to racer for sig.

Nethilsen og forsat god aften.
Jhn - Nethundeguiden.dk

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 12-11-01 23:46

"John" <vimse@mulledreng.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som hedder hvid schæfer. Det er muligt at de ligner hinanden af udseende,
> men Hvid Hyrdehund & Schæferhunden er to racer for sig.

Hvem siger det ?

(Har været inde på dit link. Flotte hunde, ligner min)

> Nethilsen og forsat god aften.

Også herfra

Maiken

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-01 00:09

"John" <vimse@mulledreng.dk> skrev :

>Det er muligt at de ligner hinanden af udseende,
>men Hvid Hyrdehund & Schæferhunden er to racer for sig.

Sådan indskudt fra sidelinien - virker den hvide hyrdehund lidt mere
regulær i sin kropsbygning, jeg har aldrig rigtigt forstået hvorfor
man hos schæferen tit ser det lave bagparti.

(fornemme billeder på siden iøvrigt - på 9Fjalte.jpg ser man da en
hund i harmoni med sig selv så det basker)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 13-11-01 00:19

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "John" <vimse@mulledreng.dk> skrev :

> (fornemme billeder på siden iøvrigt - på 9Fjalte.jpg ser man da en
> hund i harmoni med sig selv så det basker)

Ja ik'

Men der er også blevet avlet utrolig meget på netop at få det bedste frem ,
kald den hvid hyrdehund/schæfer.
Om lidt starter jeg en ny tråd, omkring netop denne race, da mit oprindelige
spørgsmål snart drukner

Fra : Maiken Pedersen

Dato : 14-11-01 21:08

Fra : Ann K

Dato : 15-11-01 00:11

Hejsa.
Aner intet om chou-chou'en... men vil meget gerne rette nogle af Maikens
misforståelser ang collies ... eller rettere hvad jeg vil kalde "de britiske
hyrdehunderacer". Ordet Collie er gammelt engelsk og betyder noget i retning
af "hyrde" eller "samler" - derfor vil du se at det bruges i mange af
racebetegnelserne...
Umiddelbart kan jeg komme i tanke om 5 racer:
Bearded Collie, Shetland Sheepdog, Old English Sheepdog, Border Collie,
Collie...
Prøv at finde billeder af de forskellige racer og du vil hurtigt opdage at
de er... forskellige
Naturligvis har der i tidernes morgen foregået en selektion af avlsdyr, for
netop at frembringe hvad "man" har ment var det mest hensigtsmæssige
udseende og temperament... Dette er foregået i forskellige
områder/distrikter og derfor fremkom de forskellige racer til samme brug...
Og længe _før_ der har eksisteret noget så rigidt som DKK
Og ja - der _har_ været "kontroverser" i GB, da nogle af racerne skulle
godkendes...
Bla derfor hedder det Shetland SHEEPDOG og ikke Shetland COLLIE... Man (dvs
collieavlerne) var bange for at der ville ske en forveksling af de to
forskellige(!!!) racer...
Forskellen består bla i, at man mener, at der i Sheltien er blandet en del
spidshundeblod ind fra bla islandske fårehunde (dette gør sig ikke gældende
hos Collien)
En sheltie er altså IKKE en "mini-collie", men sin helt egen race, med nogle
egenskaber der til dels er fælles med collien...
Udseendet ligner også lidt (for den "ukyndige") men sheltien har et mere
spidst udtryk i hovedet, den er ikke så "værdig" at se på som collien,
faktisk mere sødmefuld end værdig... Prøv virkelig at sammenligne billeder
af de to racer og du vil hurtigt se hvor store forskellene egentlig er
(eller læs evt racestandarderne).
Som kuriosum kan jeg også nævne at Australian Shepherd ligner Border Collien
til forveksling (også for "border-ejere" Muligvis er Aussi'en avlet på
bordermateriale ? andre racer, men den _har_ altså nogle helt specielle
karakteristika, bla findes en haleløs "udgave"...

Til sidst; Tricolor er ikke en race, men en farvebetegnelse for en sort,
hvid, tan farvet hund... farven findes hos flere hunderacer, end jeg lige
gider at remse op

>Undskyld.... lidt galgenhumor er der vel plads til.
<> Ja for Katten... ellers blev debatten da møgkedelig

Mvh Ann - ejer af en tricolor sheltie

Fra : Aino

Dato : 14-11-01 08:32

Hej Maiken

Jeg læste lige denne tråd igennem, og har et par kommentarer

1) Hvad race du kalder din hund kan da være ligegyldigt, så længe folk
ved hvad du mener

2) Hvis du udstiller fordi du synes det er sjovt, kan det da være
underordnet hvad 'farve stemplet har', så glem du bare en mavesur
opdrætters udgydelser. Derimod er det sikkert rigtigt, at DKK kræver
udstillingspræmier fra en DKK-udstilling for at DKK-stambogsføre hvalpe.
Altså må du enten tage til DKK-udstilling eller vælge enten at
stambogsføre hvalpene et andet sted eller ikke at få dem stambogsført.

3) Jeg forstår godt, at du blev lidt harm over kontrakten. Dels burde
den da være præsenteret før du kom for at hente din hund, og dels er det
da temmelig vidtgående, at du ikke selv må bestemme hvem du vil parre
din hund med.
Men nu har du jo skrevet under, og prøv også at se på det positivt:
Opdrætteren har måske gjort et kæmpe arbejde for at holde arvelige
problemer for racen ude af sit avl, og vil nødigt se det komme ind en
generation senere. Jeg nægter at tro, at selv om om I nu står på dårlig
fod, at opdrætteren ikke vil gøre alt for at hjælpe med at finde den
bedste hanhund til videreførsel af generne.

Samtidig skulle du måske se kritisk på din egen tæve. En
udstillingspræmie (underordnet hvilken klub) siger efter min mening ikke
ret meget om dens egnethed til avl, no offence. Jeg ville mere gå efter
en 'præmie' fra en dyrlæge og en temperamentsvurdering, hvor
resultaterne i begge tilfælde vurderes med fokus på styrker og svagheder
i racen. Her ville en erfaren opdrætter af racen kunne bidrage.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 16-11-01 12:35

Jeg har læst diverse kommentarer til Maiken og den kontrakt hun skrev under
på og nu er fornærmet over fordi hun ikke selv må bestemme hvilket hanhund
der skal bruges - (når dette indlæg er læst, så vær sød ikke at overfuse
mig - jeg er nemlig i samme situaion som Maikens opdrætter i øjeblikket,
hvorfor dette berører mig meget !!!)

Kære Maiken -
Man lægger et kæmpearbejde i sit opdræt - og regner med, at hvalpekøbere
overholder skriftlige eller mundlige aftaler da det jo i visse tilfælde kan
gælde racens fremtid - At du så, som nogle kan finde på, kommer i tanker om
hvad du skrev under på ikke lige er noget du vil efterkomme (og opdrætteren
skal ikke bestemme!) er så tarvelig gjort at du ikke drømmer om det ! Jeg
tilslutter mig også det, at du ikke gennemlæste kontrakten ordentligt men
skrev under alligevel - du kunne jo have sagt, at du ville have tid til
dette, men sket er sket og nu laver du rav i den -

Jeg kunne godt tænke mig at vide om du gav fuld pris for hunden ? Det tror
jeg ikke du har gjort - modsat vil man have en hund uden nogen form for
forpligtelser over for opdrætteren må man også betale den fulde pris der
forlanges -

Aino skriver :
> 3) Jeg forstår godt, at du blev lidt harm over kontrakten. Dels burde
> den da være præsenteret før du kom for at hente din hund,
afhentet?

>og dels er det da temmelig vidtgående, at du ikke selv må bestemme hvem du
vil parre
> din hund med.

efterkomme opdrætterens ønske

Derfor, kære Maiken - du er enhver opdrætters mareridt !

Pia

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 15:32

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der skal bruges - (når dette indlæg er læst, så vær sød ikke at overfuse
> mig - jeg er nemlig i samme situaion som Maikens opdrætter i øjeblikket,

Hej Pia,

Jeg kan kun give dig fuldstændig ret.
Det som så underligt ud i mine øjne var at Maiken skrev at hun havde købte
hunden "fordi der sad 2 hylende unger derhjemme".

I mine øjne er det ikke særlig smart gjort. Lidt alá at give en hund / kat
til en i julegave.

I en forbindelses med et særlig kuld hvalpe jeg havde lavet tog jeg kontakt
med DKK´s jurister på området og de kunne fortælle at hvis køber havde sat
sin underskrift på en kontrakt så var det som stod i kontrakten gældende for
køber.

> Derfor, kære Maiken - du er enhver opdrætters mareridt !

Opdrætteren kan indbringe Maiken for DKK´s displinærudvalg som kan lave
sanktioner overfor Maiken som ville kunne betyde at Maikens hvalpe ikke kan
stambogsføres eller bruges på udstillinger m.v. endvidere kan DKK forbyde
Maiken adgang til arrangenemter m.v. som hører ind under DKK.

I mine øjne er dette ikke en særlig heldig "dom" at have hængende over sg
for dommen gælder ikke kun den pågældende men også sammenleveren/ægtefællen
og hjemboende børn.

Hvis en opdrætter har lavet bestemmelser om at være medindflydende på vaget
af avlshan, så er det højst samsynligt at opdrætteren mener at den
pågældende hvalp besidder nogen ønskværdige egenskaber for racen som er værd
at bygge videre på. Ved ikke at lade sig vejlede af erfarende opdrættere /
avlsvejledere, som nybegynder, så er der chancer for at lave noget værre
skidt. Tænk ikke kun på de 6-8 hvalpe det går ud over men tænk ligeså meget
på kommende hvalpekøbere som skal have glæde af hvalpen 10-13 år.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-11-01 19:55

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> [...]
> Det som så underligt ud i mine øjne var at Maiken skrev at hun havde købte
> hunden "fordi der sad 2 hylende unger derhjemme".

Det er sku da klart at man ikke vil skuffe sine børn , når de har glædet sig
til en hundevalp !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

> [...]
> sin underskrift på en kontrakt så var det som stod i kontrakten gældende

Det er da sådanne nogle som jer der er enver købers MARERIDT
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 21:37

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:xedJ7.338>

> Det er da sådanne nogle som jer der er enver købers MARERIDT
> !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jaa måske ?. Kender du denne her : " Den der har Grisen, sætter Prisen " ?

Med andre ord " Take it or leave It! "

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 17-11-01 16:06

Ja du har ret i det med grisen ,men det gør det da ikke mere rigtigt at
sælge en hund på den måde efter min mening !bare fordi man har en kontrakt
og "lokker"køberen til at skrive under vil jeg stadig kalde det for enver
købers mareridt !!

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 21:33

In article <9s9J7.194$B4.29227@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> for dommen gælder ikke kun den pågældende men også sammenleveren/ægtefællen

Hvis den slags metoder er i brug hos DKK, så får de dælme en udmeldelse
ret snart.

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 21:56

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

sammenleveren/ægtefællen

> Hvis den slags metoder er i brug hos DKK, så får de dælme en udmeldelse
> ret snart.

Metoden er nu ikke nogen dårlig idé for hvis den ene part (f.eks. manden)
laver så meget rav i den at DKK træder til med sanktioner overfor ham ved
..evt. at lukke for stambogsføringen, ja så kunne konen jo bare køre kennelen
videre i hendes navn og fortsætte.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 23:50

In article <04fJ7.415$B4.84064@news000.worldonline.dk>,

> [...]
> .evt. at lukke for stambogsføringen, ja så kunne konen jo bare køre kennelen

Jaja, og hvis din kone kører spritkørsel, så kan man lige så godt smide
dig i fængsel også, for du gør det jo nok også.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 17-11-01 16:09

> [...]
> laver så meget rav i den at DKK træder til med sanktioner overfor ham ved
> .evt. at lukke for stambogsføringen, ja så kunne konen jo bare køre

Ja så bliver hele familien stemplet ? skal vi så ikke tage deres venner med
og måske dem de har mødt på gaden o.s.v. ? det er da for groft !jeg mener
ikke at DKK kan håntere den magt de har fået !

Fra : Aino

Dato : 19-11-01 09:52

Finn Jensen wrote:

> [...]
> hunden "fordi der sad 2 hylende unger derhjemme".
>
> I mine øjne er det ikke særlig smart gjort. Lidt alá at give en hund / kat

Jeg forstod indlægget sådan, at Maiken havde udvalgt en opdrætter, og
havde bestemt sig for en hvalp. Herefter har hun vel så forberedt
børnene på, at den og den dag er hvalpen klar, og de kan glæde sig til,
at den ankommer til hjemmet. Da hun så kommer for at hente hvalpen,
bliver hun præsenteret for en kontrakt, hun egentlig ikke har lyst til
at skrive under på, og ikke har fået noget at vide om ved tidligere
kontakt. Så forstår jeg godt, at hun føler sig presset, der var jo ikke
noget galt med hvalpen.

Jeg tager det da for en selvfølge, at man ikke bare siger til børnene
"Vil I have en hund i dag" og så kører rundt til forskellige opdrættere
og tager hvad der er?!

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-11-01 19:50

Pia Palmblad Wright <fallohide@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> jeg ikke du har gjort - modsat vil man have en hund uden nogen form for
> forpligtelser over for opdrætteren må man også betale den fulde pris der

Så skal det vel også oplyses at der er to priser en med forpligtelse og en
uden ? Jeg syntes da at det er ret tarveligt overfor køberen at bare lægge
en kontrakt frem og hvis der ikke bliver skrevet under så er der ingen hund
!Og hvis køberen har glædet sig til at få hunden og børnene venter derhjemme
,så er det jo ligefør at køberen ikke har noget valg ,for man kan jo ikke
forklare børn at man ikke købte hunden p.g.a. et stykke papir vel ,Så hvis
der er nogen der er TARVELIG i denne her "sag"så er det da sælgeren !!!!!!