/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hjemmestudie
Fra : bangern
Vist : 928 gange
157 point
Dato : 04-02-07 10:58

Aloha,

jeg overvejer at lave et lille hjemmestudie så jeg kan indspille noget vocal over nogle beats, jeg behøver ikke noget vildt gear, kun lige nok til at jeg kan få en ren lyd over på nogle beats. Jeg har fruityloops, hvilket jeg regner med at bruge - altså ligge et beat ind og optage noget vocal over det.

Jeg har set på nogle mikrofoner som skulle være udemærket til hjemmestudier, og min favorit må siges at være TSM MT103 til 795 kroner (http://larsgreenmusik.dk/product.asp?product=1872&sub=0&page=1) Mit spørgsmål er så, hvis jeg nu køber den og et filter, kan jeg så få en clean vocal over på et beat?

Jeg har en Compaq - hvor alting desværre er onboard, så kan ikke invivistere i et lydkort da det ikke ville kunne sættes i.

Btw, hvis i vil tjekke noget af det jeg har lavet kan det gøres på www.myspace.com/noahgrim - der kommer lidt flere tracks op i slutningen af feb.

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Birgitte32

Modtaget 167 point
Dato : 04-02-07 11:13

Klar lyd kan du sagtens få med den mikrofon. Men det afhænger jo også af, hvordan du har tænkt dig, at få lyden IND i fruityloops .. Det er jo en mikrofon, der kræver phantompower, så du kan ikke bare putte den i computeren sådan uden videre. Men det ved du sikkert, så det vil jeg ikke holde foredrag om Er mere interesseret i at vide, om du har noget imellem mikrofon og computer.

Godkendelse af svar
Fra : bangern

Dato : 04-02-07 11:17

Tak for svaret Birgitte32,

Nej, jeg troede bare man kunne sætte mikrofenen ind i det "normale" mikrofon-input.

Phantompower aner jeg slet ikke hvad er, så det ville da være cool hvis du ville fortælle mig det

Hvad mener du med om jeg har noget imellem?

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 04-02-07 11:36

Det er en såkaldt kondensatormikrofon, du henviser til. Det er noget lidt andet end en "almindelig" dynamisk mikrofon, som sangere fx bruger live. Du skal have en for-forstærker til den. Du kan evt bruge den her: http://larsgreenmusik.dk/product.asp?product=1770&sub=284&page=1 .. Der vil du også få flere muligheder for at lege med eq FØR lyden kommer ind i computeren, hvilket også vil give dig den lidt "klare lyd", som du efterlyser. Så er der sådan en som den her i samme prisklasse, hvor du også får en compressor med .. Det er tit hensigtsmæssigt, at kunne komprimere det, der kommer ind i computeren, så det bliver lettere at styre niveauer, samt at man kan opnå nogle lækre effekter ved at komprimere vokaler: http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=32212

Men tal med forhandleren og fortæl ham, hvad du skal bruge det til. Du kan også kigge lidt på Digidesigns Mbox - http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=LYDDD0003 . .Men det komme jo selvfølgelig alt samme an på, hvor mange penge, du er villig til at ofre, og hvor seriøst det skal være. Med Mboxen følger Digidesigns program ProTools, som er det program de fleste professionelle studier bruger.

Kommentar
Fra : bangern

Dato : 04-02-07 18:59

Vil det sige at man ikke bare kan fyre en mikrofon ind i plug-in'et og optage direkte ind i fruity eller...

??

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 04-02-07 19:15

Ikke den mikrofon, som du har et link til .. Du skal så på jagt efter en dynamisk mikrofon. Fx Shure el.lign. Så hvis du kigger musikforhandler sider, skal du ind under noget live udstyr