/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fordeling af arv
Fra : Klumme
Vist : 3361 gange
300 point
Dato : 03-02-07 12:24

En enke sidder i uskiftet bo. Hun har med sin afdøde mand et fællesbarn. Fællesbarnet har 3 børn. Hun laver testamente og skriver heri: Jeg ønsker ved min død, at min formue deles ligeligt mellem min søn xxxxx og mit barnebarn xxxxxx.

Spørgsmål:

Hvordan ser fordelingen af boet ud efter dette testamentariske ønske?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-07 13:12

Det kan hun ikke med den ordlyd, for det halve af arven er sønnens tvangsarv.

Men hun kan skrive, at sønnen kun skal have sin tvangsarv, og den sidste halvdel kan hun så frit testamentere til hvem hun vil.

mvh dova

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-02-07 13:40

Jeg giver sådan set dova ret, men studser lidt over den med "fællesbarn"...

Er der andre børn, som ikke er fællesbørn? Hvis ja, hvem har hvor mange "selv"?

For så gælder der nok andre regler!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 13:53

Fællesbarn.... Kun for at fortælle, at der ikke er tale om et særbarn... altså enten hendes eller den afdødes alene. Det gør måske slet ingen forskel???

Jamen Dova. Jeg mener, at dette barn først har krav på½ delen af formuen (den afdødes ½del af boet som enken har som uskiftet bo), og derefter dele resten med sit eget barn, hvilket jo er hendes formue. - svarende til 3/4 af boet til hendes eget "barn" og 1/4 del til barnebarnet. Er det helt forkert??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-07 13:53

Halvdelen er ikke sønnens tvangsarv.

Mand og kone ejer hver en halvdel, men konen arver også efter manden.

§ 6. Arveladerens ægtefælle arver en tredjedel af hans ejendele, når han har efterladt sig livsarvinger, jfr. dog § 19, stk. 1, 2. punktum.

fra dette link http://www.familieadvokaten.dk/ hvor jeg søgte under arv

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:00

Lad os antage, at enken efter mandens død havde valgt at skifte med sønnen. Skulle denne søn så have haft ½ delen af boet ( eller 1/3)?

Hvis dette var tilfældet så skulle denne søn nu, efter hendes død arve resten af boet, men da der er lavet et testamente, som tilgodeser et barnebarn med ½ delen, så bliver det jo til at sønnen (livsarvingen) ialt ville have arvet 3/4 af det samlede bo. Eller ?????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:13

Citat
Hvis du selv har børn eller andre livsarvinger, skal du naturligvis respektere disses tvangsarveret, og du kan i denne situation ved testamente kun råde over halvdelen af din halvdel af det uskiftede bo eller en fjerdedel af det samlede uskiftede bo

http://www.familieadvokaten.dk/

Ud fra dette ser det ud som om at Dova har ret, bortset fra at enkefruen IKKE kan råde frit over sin ½ del, idet ½ delen af hendes formue tilfalder livsarvingen som tvangsarv. Så mon ikke det passer med 3/4 + 1/4 ???

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-02-07 14:15

Om fællesbarn: Jo, det gør en forskel. For ellers skulle en del af tvangsarven måske gå videre anden retning (biologisk forælder/søskende o.s.v.). Men det gør også en forskel, hvis der er flere børn, som ikke er fællesbørn.

Et fejlformuleret testamente kan ikke bare give familiesplid, der vil noget, men også bevirke, at arven ikke fordeles som egentlig ønsket.

Så det klogeste ville være at kontakte en advokat (som jo har en ansvarsforsikring!) og bruge de få tusinde kroner på et korrekt testamente... Det er den eneste rigtige ting at gøre, hvis der altså er tale om en størrelse arv, som kan udløse problemer ved forkert deling.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-07 14:16

Hvis konen valgte at skifte med sønnen efter mandens død, ville konen arve 1/3 af mandens halvdel, sønnen ville så arve resten af faderens halvdel.

Resten tøt jeg ikke begive mig ud i

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:22

Fællesbarn - særbarn ....Ligemeget.

Case. Der er 3 mennesker tilbage på Jorden. En enke som sidder i uskiftet bo - Enken og afdøde mands søn - denne søns søn

Enken ønsker ved sin død ,at hendes formue deles ligeligt mellem sønnen og sønnesønnen.

Påstand: Dette kan ikke lade sig gøre ved testamente, da hendes søns (livsarvingens) tvangsarv dermed ikke bliver respekteret. Den maximale fordeling enken kan tilgodese barnebarnet med, er 1/4 af det samlede bo.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:23

Har jeg ret, eller har jeg ret??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:26

Rettelse... Der stod:

Citat
Den maximale fordeling enken kan tilgodese barnebarnet med, er 1/4 af det samlede bo.

Der skulle stå: Den maximale fordeling enken testamentarisk kan tilgodese barnebarnet med, er 1/4 af det samlede bo

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-07 14:32

Vedr. tvangsarvinger

Citat
Dine børn og andre livsarvinger, dvs. børnebørn, oldebørn osv. er som nævnt også tvangsarvinger. Efterlader du dig ingen ægtefælle, men fx. tre børn, skal dine børn ifølge loven hver arve 1/3 af din formuen. Du kan ved testamente reducere dine børns arvelod til 1/2 heraf, så de kun får 1/6 hver. Du kan i dit testamente frit bestemme, hvem den såkaldte testationsfri halvdel skal tilfalde. Det kan fx. være en velgørende institution, men det kan fx. også være et af dine børn. Bestemmer du i dit testamente, at eet af dine tre børn skal arve mest muligt, får dette barn 1/2 af din formue og desuden får barnet sin tvangsarv på 1/6 af din formue. Dette barn får dermed i alt 2/3 af din formue, medens de to andre må nøjes med deres tvangsarv på 1/6 til hver.

også snuppet fra familieadvokaten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:34

Gud fader LOOL Man blir sgu da helt rundtosset af det arvefis

Så har jeg måske kun lidt ret??

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-02-07 14:37

Der kan desvæære være noget i denne sag, end det umiddelabrt ser ud til...

Det hænger også lidt sammen med, hvornår manden døde, om der var testamente i den forbindelse (i så fald afhængig af ordlyden) m.v. = skifteregler m.v.

[I]Spørg[/I] i det mindste hos en advokat. Det koster som regel ikke noget, at få at vide, om der er behov for et testamente!

Alt andet vil (ved reelle værdier) være for risikabelt = for dumt. Meget simpelt. Taler af erhvervs-erfaring..!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-02-07 14:40

Citat
Der kan desvæære være noget i denne sag, end det umiddelabrt ser ud til...

Prøver igen:

Der kan desværre være noget mere i denne sag, end det umiddelbart ser ud til...

Snak om rundtosset til mig, hva'?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:42

Altså Ysseven. Man (jeg) ringer da ikke til en advokat for at spørge om arvereglerne i en teoretisk arvesag.

Der forekommer ikke andet end hvad jeg har oplyst,. Manden er død for 8 år siden og der var på dette tidspunkt hverken testamente, særeje eller noget som helst andet.

Der er KUN tale om dette:

Citat
Case. Der er 3 mennesker tilbage på Jorden. En enke som sidder i uskiftet bo - Enken og afdøde mands søn - denne søns søn

Enken ønsker ved sin død ,at hendes formue deles ligeligt mellem sønnen og sønnesønnen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 14:44

Pauser lige nogle timer.. I'll be back

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-02-07 14:57

Citat
En enke sidder i uskiftet bo. Hun har med sin afdøde mand et fællesbarn. Fællesbarnet har 3 børn. Hun laver testamente og skriver heri: Jeg ønsker ved min død, at min formue deles ligeligt mellem min søn xxxxx og mit barnebarn xxxxxx.

Spørgsmål:

Hvordan ser fordelingen af boet ud efter dette testamentariske ønske?

Teoretisk, og ud fra disse oplysninger (og en advokat har udformet teksten i testamentet, så det holder vand):
Søn xxx og barnebarn xxx ender med at få halvdelen hver via hhv. tvangsarv og testamentarisk restfordeling. De to andre børnebørn får ingenting, da de som "ikke-tvangsarvinger" ikke kan kræve noget som helst.

Var jo ikke klar over, at det kun var "for sjov", at du spurgte. (Det måske en del af en uddannelse?)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 15:01

Det er da ikke for sjov LOOOL Det er blodig alvor, men altså teoretisk. Det gør jo heller ingen forskel på reglerne, men selvfølgelig vedr. advokatindblanding.

Oh Ysseven..... hold nu de andre børnebørn uden for. Der er kun 3 aktører....

Du ved K.I.S. Keep it simple.......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-07 15:44

Hvis mand+enke tilsammen har 100% af formuen, så har enken 50% og hun arver halvdelen af mandens andel. Hun har altså rådighed over ialt 75% af den oprindelige formue.
Enkens 75% kan hun råde over, så sønnike får halvdelen(tvangsarv) og barnebarnet arver resten. Sønnike har også krav på at arve de resterende 25% af den samlede formue efter sin længst afdøde far.
Så resultatet bliver at sønneke får: Halvdelen af sin mors 75%, altså 37,5% + 25% fra far. Tilsammen 62,5% af den oprindelige formue.
Barnebarn får så resten, altså halvdelen af farmors 75% eller 37,5%.

Citat
8. Længstlevendes testationskompetence
Udfærdiger længstlevende testamente, skal dette ske i overensstemmelse med Arvelovens §15, stk. 2:
Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne. Inden for denne grænse kan ægtefællen også råde over boets enkelte genstande, for så vidt det ikke strider mod den afdøde ægtefælles bestemmelse i medfør af § 66.
Efter bestemmelsen er kravet, at længstlevende kun kan råde testamentarisk over den del af det uskiftede bo, som tilfalder denne. Hvilket i praksis normalt vil sige halvdelen.
Eksempel:A hensidder i uskiftet bo efter sin ægtefælle B, og det samlede bo er på 1.000.000 kr. A vil derfor som udgangspunkt råde over 750.000 kr. – halvdelen af B’s bo plus A’s andel. Dog skal der stadig udredes den almindelige tvangsarv.

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=674

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 15:53

Tror jeg er lidt fatsvag idag... osse idag LOOL

Er der en der kan fortælle mig, om den løsning jeg kom med længere oppe, som efter de forudsætninger jeg opstillede, er rigtig??

Altså når hele molevitten er målt op, så blir der af et bo på 100 %..... 75 % til sønnen og 25 % til barnebarnet. Hvis dette ikke er rigtigt, så please skriv de 2 procentsatser, som I mener er de rigtige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-07 16:18

Citat
Hvis mand+enke tilsammen har 100% af formuen, så har enken 50% og hun arver halvdelen af mandens andel. Hun har altså rådighed over ialt 75% af den oprindelige formue.
Enkens 75% kan hun råde over, så sønnike får halvdelen(tvangsarv) og barnebarnet arver resten. Sønnike har også krav på at arve de resterende 25% af den samlede formue efter sin længst afdøde far.
Så resultatet bliver at sønneke får: Halvdelen af sin mors 75%, altså 37,5% + 25% fra far. Tilsammen 62,5% af den oprindelige formue.
Barnebarn får så resten, altså halvdelen af farmors 75% eller 37,5%.

Birgitta er inde på noget af det rigtige .

Det smuttede lige for mig, at det var et uskiftet bo, og at sønnen derfor også forlods var sikret arveparten efter faderen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 16:29

Det havde jeg luret, men regnede bare med at du var standervissen som du plejer om lørdagen LOOL

Hvorfor får sønnen "kun" 25 % efter faderen. Sønnen skal vel arve det som moderen ikke arver.. af Nordstedt angivet til at være 1/3

Hvis alt dette er rigtigt, så ser mit regnestykke sådan ud.

Bo = 100 %
Manden dør og sønnen "arver 2/3 af ½ delen, men får dem ikke udbetalt da hans mor sidder i uskiftet bo. Moderen råder nu over 1/3 af den samlede formue + ½ delen af resten.
Modeen dør. Sønnen arver.........AJIIIII det kan jeg sgu ikke hitte rundt i LOOOL

Jeg tilråder sønnen at frasige sig arv og gæld Det må da være nemmere at beregne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 17:18

Hvorfor tror I advokater tjener MANGE penge

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-07 17:20

Næ, sønnen arver halvdelen af faderens bodel. Altså 25%
Det er jo kun fars halvdelen. Den anden halvdel arver konen. Den skal altså ikke skiftes.

Så konen/ moderen står med 75% som er hendes, og 25% som egentlig tilhører afdøde mand.
Se sidste del af det indsatte citai i min tidligere kommentar:

Citat
Efter bestemmelsen er kravet, at længstlevende kun kan råde testamentarisk over den del af det uskiftede bo, som tilfalder denne. Hvilket i praksis normalt vil sige halvdelen.
Eksempel:A hensidder i uskiftet bo efter sin ægtefælle B, og det samlede bo er på 1.000.000 kr. A vil derfor som udgangspunkt råde over 750.000 kr. – halvdelen af B’s bo plus A’s andel. Dog skal der stadig udredes den almindelige tvangsarv.

Altså mor kan kun borttestamentere halvdelen af de 75% der er hendes. Den anden halvdel af de 75% er sønnens tvangsarv efter mor.

Jeg ved ikke, hvor du har det med en trediedel og to trediedel fra? Mor og søn arver lige meget fra far.
Ifølge det link, jeg har givet, så arver de halvdelen hver...
Jeg kan ikke komme ind i Nordstedts link uden at betale min. 60 kr...

Fatsvage Klumme: Der bliver 62,5% til sønnen og 37,5% til barnebarnet.

---Og hvis boet er på under 34000 så bliver der slet ikke noget at arve..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-02-07 17:29

Birgitta der står flg. her www.familieadvokaten.dk i søg skrev jeg - arv - så klikkede jeg videre på

- ægtefælles arveret - og der fremkommer følgende

Citat
§ 6. Arveladerens ægtefælle arver en tredjedel af hans ejendele, når han har efterladt sig livsarvinger, jfr. dog § 19, stk. 1, 2. punktum.

Det koster ikke noget at kikke der hvor jeg gjorde det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-07 17:59

Nå.....................................................

Men der står osse, at ved uskiftet bo arver ægtefæller ikke hinanden........................ (§19)

Så ser det sådan ud:

Manden dør. Fællesformuen er på 100%
Konen sidder i uskiftet bo. Dette betyder, at hun intet arver efter manden, men har selvfølgelig fuld rådighed over sin egen bodel, altså 50% af fællesformuen.
Konen ønsker at barnebarnet skal arve halvdelen af hendes formue, -det bliver 25%
Sønnen er tvangsarving. Når mor dør får han dels arven efter sin far, 50% af den oprindelige formue og dels tvangsarv efter sin mor, 25% af formuen.

Så sønnike får 75% og barnebarn får 25%

Ork, der er sikkert masser af ting, der kan spille ind, så lad være med at gå ud og tage store lån før du står med pengene i hånden..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 19:49

Hallååååå Søster fryns.

Det var en teoretisk case..... et væddemål. Men jeg gir dig ret, for så får jeg jo osse selv ret LOOL.

Nu vil jeg lige se, om der skulle dukke en rutineret gravrøver op, som tør være uenig med os hi hi.... Nejjj sån er det ikke ment, og hvis nogen har et bedre - dokumenteret - bud, vil jeg meget gerne se det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 19:54

NEJ klumme du får ikke ret

Slægtens arveret
Når en person afgår ved døden og efterlader sig børn, så er det børnene der arver. Børnene arver lige meget. Et adoptivbarn arver på samme måde som andre biologiske børn.
Hvis et barn er død og efterlader sig børn, så arver disse den del, som det afdøde barn skulle have haft.

Hvis den afdøde ikke efterlader sig børn så arver forældrene. Hvis forældrene er døde så arver deres børn. Det vil sige afdødes søskende.

Ægtefællers arveret
Afdødes ægtefælle arver 1/3 af de efterladte ejendele, når først afdøde efterlader sig børn. Hvis der ikke efterlades børn arver ægtefællen det hele.
Ved længstlevendes død deles arven lige, mellem først afdødes og længst levendes slægter.

Uskiftet bo
Når en ægtefælle afgår ved døden, har den længstlevende ret til at overtage hele boet til uskiftet bo med fællesbørn. Såfremt først afdøde har særbørn kan det kun lade sig gøre, hvis disse er myndige og giver samtykke til det. Længstlevende har, med få undtagelser, fri rådighed over hele boet, og påtager sig samtidig alle gældsforpligtelser, også afdødes. Længstlevende skal skifte i visse tilfælde:
Hvis der indgås nyt ægteskab.
Hvis boet væsentligt formindskes ved misbrug afrådigheden
Hvis der gives en gave, der er for stor i forhold til formuen.
Tvangsarv
Halvdelen af den arv, der tilfalder børn og ægtefælle er tvangsarv. Der kan ikke rådes over tvangsarv ved testamente.
Arveafkald:
Arveafkald skal gives overfor den person, som man senere skal arve. En arving kan give helt eller delvist afkald på sin arv. Dette sker af og til mod, at arvingen får et kontantbeløb udbetalt.

Bortfald af arveret
Når en arving, ved overtrædelse af straffeloven, har forvoldt en persons død, kan det ved dom bestemmes, at arveretten bortfalder. Ægtefællers arveret bortfalder ved separation og skilsmisse, men ikke fordi man alene ophæver samlivet.

Herfra

http://www.advokatthim.dk/arveret.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 19:58

Så sønner arver forlods 2/3

Ægtefællen kan altså "kun" give barnebarnet 1/2 af sin trediedel altså 1/6 af det oprindelige beløb....

Sorry klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 20:15

Skide godt gået Refi....

Var jeg ikke forvirret, så er jeg det den onde hyle mig nu, men jeg kan svagt skimte, at diskussionen står mellem dette med længstlevende ægtefælles andel af hele boet.... 1/2 eller 1/3

Birgitta sir altså med reference til en § 19........ at ved uskiftet bo arver ægtefæller ikke hinanden.

Hwa så basse???? Kom again........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 20:20

Citat
at ved uskiftet bo arver ægtefæller ikke hinanden

Hvilke ægtefæller ??????

Enken lever vel ALENE....

Arven er jo fordelt - enken bestyrer blot arven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 20:28

Citat
Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne

Er det nok.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 20:29

Ja Refi, men denne "bobestyrer (enken) har nogle begrænsninger i testamentarisk henseende, og det er dem vi taler om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 20:30

Citat
Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne

Yes my boys, men hvor stor en del er det????????????????????????????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 20:32

1/3

Det har vi lige slået fast - oder ??????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 20:35

Jeg ved ikke lige hvem VI er, men jeg har ikke og Birgitta har vist heller ikke. Men det skal jo ikke ende i gætteværk, men dokumenteres. Altså er der tale om 1/3 eller 1/2?????????????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 20:35

Pause.........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 20:39

DU godeste LOOL

Jeg har væddet en øl. Det er dælme hårdt arbejde for at tjene til en øl Hvis ikke, jeg oven i købet skal af med en

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 20:46

Klumme for fa....

Hvor kommer det fra at enken arver halvdelen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 20:46

Det koster 2 øl nu

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 21:28

Det var Nordstedt som snakkede om § 6 som omtaler at, Arveladerens ægtefælle arver en tredjedel af hans ejendele, når han har efterladt sig livsarvinger, jfr. dog § 19, stk. 1, 2. punktum

Jeg mener ikke at den efterladte arver noget som helst. Der er et fællesbo (underforstået) og når den ene dør, så tager den efterladte sig af den ½ del af boet som tilhører den afdøde.... altså når man sidder i uskiftet bo.

Når så hun dør, skal arvingen (sønnen) have hele molevitten - altså de 2 halvdele som tilhørte ægtefællerne hver i sær, men da der er tale om et testamente, som siger, at et barnebarn skal arve halvdelen af sidst levendes bo (enken) så kan afdøde enke testamentarisk KUN disponere over den del af det samlede bo, som tilhørte hende. Af dette skal barnebarnet så ha ½ delen.

Ergo... Sønnen får først sin fædrene arv (svarende til ½ delen af boet) dernæst ½ delen af sin mødrene arv, og barnebarnet den anden halvdel, som jo svarer til 1/4 af det samlede bo.

SÅ hokus pokus... en ½ + 1/4 er 3/4 (til sønnen) og 1/4 til barnebarnet ( 3/4 + 1/4 = 1/1 ).

Og så er det bo delt. Hvor kom det med 1/3 ind i billedet?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 21:33

Tja.....

Mon ikke det var fra advokaten

Der står det
Citat
Afdødes ægtefælle arver 1/3 af de efterladte ejendele, når først afdøde efterlader sig børn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-07 21:37

Enken arver IKKE efter sin mand når hun sidder i uskiftet bo. Hun kan råde over hele boet, med visse begrænsninger. Hun kan ikke borttestamentere den halvdel af boet, der var hendes mands.
Hun kan borttestamentere halvdelen af den del, der er hendes. Den anden halvdel er sønnens tvangsarv.

Uskiftet betyder jo netop at boet IKKE bliver skiftet. Der bliver ikke udbetalt arv.

Ingen af ægtefællerne kan råde over mere end deres egen halvdel i et testamente. Det vil jo sige, at først afdøde ikke kan borttestamentere mere end sin egen halvdel minus tvangsarven til sønnen hvis han havde skrevet testamente.

Og enken kan ikke borttestamentere mere end sin egen halvdel minus tvangsarven til sønnen.

Hvis førstafdøde havde skrevet testamente, så kunne enken have arvet en større del og havde måske ikke haft brug for at sidde i uskiftet bo. Og så havde hun haft mulighed for at råde over en større del som testamente til barnebarnet.

I en af de her pragtfulde links advares der netop imod at vælge uskiftet bo, fordi den efterladte mister muligheden for at råde over sin arv efter manden.

Jeg satser stadig på 25% til barnebarnet og 75% til sønnen i den givne situation..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 21:38

Citat
Jeg mener ikke at den efterladte arver noget som helst. Der er et fællesbo (underforstået) og når den ene dør, så tager den efterladte sig af den ½ del af boet som tilhører den afdøde.... altså når man sidder i uskiftet bo.

Det er KUN til låns Med barnets velsignelse

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-02-07 21:39

vi er stadig enige Klumme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 21:44

Citat
Ved længstlevendes død deles arven lige, mellem først afdødes og længst levendes slægter

Kan være du skal have ret alligevel når der tales uskiftet bo....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 21:48

Hmmm du kan da godt få en slant af den øl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-07 21:49

Nu var jeg lige ved at kigge i papirerne fra dengang mine de gamle døde:

Konen dør først , mand i uskiftet bo.

Den ene halvdel af boet er hans.

Den anden halvdel (konens) har han krav på 1/3 af, mens barn/børn har de sidste 2/3 af konens bohalvdel.

---------------------------------

Så altså her i din "case"

Konen har 1/2 af boet plus
1/3 af den anden halvdel (=4/6 af HELE boet).

Altså ialt 4/6 har konen.

De sidste 2/6 af det HELE er sønnens arv efter faderen. = 2/3 af faderens halvdel

Ud af konens 4/6 er det halve sønnens tvangsarv = 2/6 af HELE boet.

mens de sidste 2/6 kan hun testamentere til barnebarnet.

Så sønnen ender op med 4/6 af HELE boet, mens barnebarnet får 2/6

Eller med andre ord: sønnen får 66,7 % og barnebarnet får 33,3 %

Tegn en "Lagkage" og del den i 6 stykker, så kan du bedre finde ud af det

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 21:51

Citat
Ved længstlevendes død deles arven lige, mellem først afdødes og længst levendes slægter

Men det er da vist noget helt andet. Er det ikke, hvis begge afdøde ikke havde nogen livsarvinger??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 22:00

Hmmmm . Der er dælme noget der halter. Vi lader den stå lidt....... tråden, og ser hvad der sker, når advokatkontorene åbner på mandag. Kan jo være, at der må søges eksperter til at svare.... alligevel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 22:03

Klumme

DU HAR LIGE SAGT DER VAR 1 BARN

Nu tror jeg vi blander for mange ting sammen

Dova

Citat
Den anden halvdel (konens) har han krav på 1/3 af, mens barn/børn har de sidste 2/3 af konens bohalvdel.

Der er sgu da ingen der har KRAV på noget som helst i USKIFTET bo

Citat
Konen har 1/2 af boet plus
1/3 af den anden halvdel (=4/6 af HELE boet).

Vrøvl...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-02-07 22:06

Hvis der skiftes:

Barn 2/3 - Kone 1/3

Skiftes der ikke (uskiftet bo)

Ved sidste ægtefælles død.

Barn 3/4 - Den sidste 1/4 kan testamenteres væk (ellers barn det hele)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 22:13

Jamen sp. går utvetydigt på et uskiftet bo - Jvf. første indlæg første linje. Så der er slet ingen grund til at blande et skiftet bo ind i diskussionen.

Altså er det 3/4 bo til afdødes søn og 1/4 bo til afdødes barnebarn. Det har jeg jo påstået hele tiden.

CU later ....................

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 22:20

Citat
§ 19. Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle

http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

Læs fra sidste punktum......Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Nu kan det vist ikke blive tydligere. Der beregnes I K K E arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Så ud fra Retsinfo er den med 1/3 yt. i denne case.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 22:24

Sory... http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

Kapitel 2 - § 19 stk. 1, sidste punktum.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-02-07 22:25

Nu skal vi ha bajere Birgitta LOOL Nåå nej du drikker jo ikke. Fin makker, så er der mere til mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 10:38

Klumme

DU HAR RET....

Alle disse trediedele gælder KUN ved skite...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 10:38

skilte = skifte

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 10:47

Det anede mig. Pu ha ellers var det heller ikke godt.

Så nu vil Birgitta og jeg kaste os ud i en berusende vals, mens vi deler en øl

Skal forresten lige se, om der er flere der holdt på den hest, for så kan det jo gå hen og blive en familiedans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 11:13

Så kan der jo spilles....

Hvem peger flasken på

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 11:51

Yes hehehehe.... kan du huske det...... nojjjj det er længe siden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 12:08

Det var ALTID mig der skulle kysse naboens tøs...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 12:22

Øvv... Jeg er god at dele øl med... --Og jeg danser heller ikke.
Så du kan ta dig en ør swingom med dobbelt så mange af de kolde grønne..

Okay, jeg kikker på... det er osse sjovt!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 12:43

Jamen du goeste. Du er da ikke missionsk Birgitta.... så vidt jeg husker. Du kan måske bare ikke li at stå og vride dig, med sensuelle skvulp med mavedellen LOOOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 12:51

Nåh, mit hovede funker ikke så godt... på DEN måde...

Store fødder og dårlig balance er en knusende sammensætning for min evt. dansepartner...
Men hyg du dig bare.

Nej, jeg er ikke missionsk. Faktisk ikke engang kristen. --Men absolut meget religiøs

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 12:59

Det gør mit hoved da heller ikke LOOL Men jeg lader bare som ingenting. Nå men så skipper vi dansen. Jeg tror jeg laver pandekager i stedet for Crepes Suzette måske, med ulækker god vaniljeis til

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 13:00

Store fødder LOOL. Er det dig de kalder 4711....... 47 i sko og 11 i handsker

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-02-07 13:01

Efter en god nats søvn og bladren i mit undervisningsmateriale (!) for genopfriskningens skyld vil jeg gerne blande mig igen:

For nemhedens/eksemplets skyld går jeg ud fra, at da faderen dør, er der for 1.200.000 i boet.

Der er ikke testamente, så her gælder de almindelige regler om Legalarv:
Faderens del = 600.000, hvoraf moderen får 1/3 = 200.000 og sønnen får 2/3 = 400.000

Så laver moderen et testamente, og så gælder reglerne om Testamentsarv, hvor hun frit kan råde over 1/2 af sit eget boslod, d.v.s. over sine 600.000 + 200.000 efter manden = 800.000.

Her har sønnen krav på 1/2 efter moderen = 400.000 og barnebarnet kan få resten = 400.000.

Resultat:

Sønnen får 2/3 efter faderen = 400.000 + 1/2 efter moderen = 400.000. I alt = 800.000 = 2/3.
Barnebarnet får derfor 1/3.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 13:08

Ysseven.. du blir ved. Du kan ikke bare tage det med 1/3 dele som udgangspunkt, når der nu er forskellige muligheder.

Tag nu og læs http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL
Kapitel 2. § 19 stk. 1 sidste punktum, som UDTRYKKELIG siger:

Citat
Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Der beregnes altså I K K E arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle, når sidstnævnte sidder i uskiftet bo.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 13:12

Citat
hvoraf moderen får 1/3

Hun får INTET..... (hun HAR en trediedel)

Det er sønnen der arver faderens trediedel hvis der skiftes....

Men det gælder KUN hvis der skiftes.....

Ellers er ALT halvparter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 13:37

Ysseven.

Hvis du fastholder din "fordelingsnøgle", så vil jeg enormt gerne vide, hvad der menes med det jeg nævner fra Kapitel 2. § 19 stk. 1 sidste punktum, i arveloven

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 13:45

mums, pandekagerne er jeg med på!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 13:49

10-4 Skal du så ha 1/3 eller 1/2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 13:53

pandekager??? Er du SÅ fedtet?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 13:55

BAHHHHHH 1/3 eller 1/2 af .............. 24 pandekager

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-02-07 16:18

Du skelner mellem Legalarv (d.v.s. INGEN testamente) og Testamentsarv = 2 sæt spilleregler. I dir spørgsmål er der jo netop tale om et testamente for moderens vedkommende, ikk'?

LBKG 2001-08-14 nr 727 Arveloven §15

Den efterlevende ægtefælle udøver i levende live en ejers rådighed over boet. 44)
Stk. 2. Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne. 45) Inden for denne grænse kan ægtefællen også råde over boets enkelte genstande, for så vidt det ikke strider mod den afdøde ægtefælles bestemmelse i medfør af § 66. 46)

45):
Hvor førstafdøde er død efter lovens ikrafttræden uden at have testeret og uden at udskiftning af enkelte arvinger har fundet sted, kan den efterlevende således testere kvantitativt over halvdelen af fællesboet, jf. § 19, stk. 1. 2, eller såfremt også efterlevende efterlader sig tvangsarvinger, over en fjerdedel af boet, jf. § 25. Er førstafdøde død før arvelovens ikrafttræden, kan efterlevende under de samme forudsætninger testere over 5/8 af boet, jf. § 75, eller såfremt også efterlevende efterlader sig tvangsarvinger over 5/16 af boet. Om virkningen af førstafdødes testamentariske bestemmelser se Taksøe-Jensen 97-99. Over den del af det uskiftede bo, der falder i arv efter førstafdøde, kan længstlevende ikke testere. Bestemmelser i længstlevendes testamente om, at arven efter førstafdøde skal båndlægges eller om, at den skal være særeje, er derfor ugyldige på grund af inkompetence, jf. U 1981 1074 medmindre den nødvendige testationskompetence er delegeret. Se i øvrigt U 1941 630 (ej antaget, at der ved et af en søn over for hans i uskiftet bo siddende moder afgivet arveafkald var indgået en arvepagt, der kunne afskære hende fra at benytte den hende tillagte testationsret). U 1978 606 (en enkemand i uskiftet bo, oprettede en kontrakt med sin samleverske, hvorefter halvdelen af en fast ejendom, der tilhørte boet, blev overdraget til hende. Samtidig oprettedes en overenskomst og et testamente, der hjemlede længstlevende dispositionsret over ejendommen. Tinglysning fandt sted. Overdragelsen blev ikke anfægtet, men overenskomsten og testamentet blev tilsidesat i medfør af § 15, stk. 2, jf. §§ 25 og 26).

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 17:13

Jammen, der står da osse det samme:

Citat
45):
Hvor førstafdøde er død efter lovens ikrafttræden uden at have testeret og uden at udskiftning af enkelte arvinger har fundet sted, kan den efterlevende således testere kvantitativt over halvdelen af fællesboet, jf. § 19, stk. 1. 2, eller såfremt også efterlevende efterlader sig tvangsarvinger, over en fjerdedel af boet, jf. § 25.

=== Enken kan testamenere en fjerdedel af boet til barnebarnet, fordi hun HAR har en tvangsarving.

Sig mig, diskuterer vi noget, vi er enige om??

Uuups... manden er død for 8 år siden... Altså FØR lovens ikrafttræden...
Så gælder:

Citat
Er førstafdøde død før arvelovens ikrafttræden, kan efterlevende under de samme forudsætninger testere over 5/8 af boet, jf. § 75, eller såfremt også efterlevende efterlader sig tvangsarvinger over 5/16 af boet. Om virkningen af førstafdødes testamentariske bestemmelser se Taksøe-Jensen 97-99. Over den del af det uskiftede bo, der falder i arv efter førstafdøde, kan længstlevende ikke testere.

Nu kan enken altså testamenere 5/16 af boet til barnebarnet. Det er så en 16-del mere end før... Men lidt har osse ret, hvis det er mange millioner der er tale om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 19:36

Hmm det var en case LOOL Så de 8 år er frit opfundet. Sæt den til 5 år så.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-02-07 19:42

Citat
I dir spørgsmål er der jo netop tale om et testamente for moderens vedkommende, ikk'?

Jo ysseven. Der er tale om at moderen opretter testanmente efter sin mands død... ellers var hele dette spørgsmål om 1/2 dele - 1/3 dele - 1/5 dele, bedøvende ligemeget, da sønnen så bare skulle have det hele LOOOOL.

Hvad skete der med dine tidligere nævnte trediedele????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-07 20:08

5 år siden... Så gælder den første citatbid.. En fjerdedel til barnebarnet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 16:59

Goddaw klumme (og alle andre) - så prøver vi igen:

Citat
Hvis du fastholder din "fordelingsnøgle", så vil jeg enormt gerne vide, hvad der menes med det jeg nævner fra Kapitel 2. § 19 stk. 1 sidste punktum, i arveloven

Citat
Tag nu og læs http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL
Kapitel 2. § 19 stk. 1 sidste punktum, som UDTRYKKELIG siger:

Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Det gælder ved SKIFTE. Men det er der ikke tale om her. Det ville være, hvis moderen f.eks. gerne ville gifte sig igen, eller hvis mor og søn arveteknisk gerne ville have "gjort rent bord".

Her er tale om, hvad der skal ske med boet, når moderen dør. Det holdes fast i et testamente, og derfor gælderne reglerne om testamentarv og fordelingsnøglen i dén.

For at komme hen til § 19 skal du forbi denne her:

Citat
§ 15. Den efterlevende ægtefælle udøver i levende live en ejers rådighed over boet.
Stk. 2. Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne. Inden for denne grænse kan ægtefællen også råde over boets enkelte genstande, for så vidt det ikke strider mod den afdøde ægtefælles bestemmelse i medfør af § 66.

Så vidt, så godt.

Da faderen døde var der ingen testamente, derfor bruges fordelingsnøglen i Arveloven. Den bruges, når der ikke foreligger testamente af nogen art.

Og når jeg bliver ved, så er det, fordi jeg regner med, at du gerne vil have det [I]rigtige [/I]svar!

Så hvis du med disse "nye" oplysninger læser mine forklaringer en gang til, så kan det være, at det begnder at rime...!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 17:07

Arvtageren dør da snart af alderdom.....

Så skal barnebarnet alligevel have det hele

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 17:25

Ysseven, Din forklaring på "citat 2". Er det ikke noget vrøvl?????

For moderen (enken) er jo den "længstlevende" og hun vælger vel ikke at blive gift efter sin død???
Næ, jeg mener der simpelthen står at hvis man venter med skiftet til længstlevende (enken) er død, så beregnes der ikke arv til hende fra førstafdøde..

Og "citat 3". §15 stk.2 : Jeg tror du læser det som om "ægtefælle" er den efterlevende ægtefælle og
"..som ved ægtefællens død..." er den førstafdøde ægtefælle.

Jeg tror, der er tale om den samme ægtefælle, som naturligvis ikke ved testamente kan råde over mere end denne ægtefælle har at give i arv. Altså halvdelen af det samlede bo.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 17:32

Jo Ysseven.

Selvfølgelig er det rigtige svar det interessante, men du må da medgive mig, at man kan studse lidt, når du først skråsikkert udtaler dig om 3 dele og nu om 5 dele.. Hvad er så rigtigt.

Det er iøvrigt første gang, at det er nævnt at der ikke er tale om et skifte i forbindelse med arvefordelingen efter sidstlevendes død (som har oprettet det testamente)

Du skrev:

Citat
Det gælder ved SKIFTE. Men det er der ikke tale om her.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 17:40

Refi har sgu da ret LOOOL

Der står direkte i lovteksten
Citat
Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Man gifter sig sgu da ikke efter sin død..... eller er det noget nyt Så der ER altså tale om skifte.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 17:41

Klumme, det hedder også skifte når boet fordeles mellem arvingerne EFTER længstlevendes død.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 17:48

Ja Birgitta, men hvorfor hulen skriver Ysseven så dette.
Citat
Det gælder ved SKIFTE. Men det er der ikke tale om her.

Da faderen døde skete der ikke en dyt. Der var intet testamente. Moderen sidder i uskiftet bo.

Moderen dør. Der er i tiden fra mandens død oprettet testamente. Der skal skiftes. Det eneste det nu handler om er, hvor stor en del af det samlede bo moderen, ved formuleringen i testamentet kan testamentere til barnebarnet.... udtrykt i %

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 17:49

Okay. Svipsede den med § 12...

Men jeg har altaå ikke snakket om 5-dele. Læs lige igen:

Citat
For nemhedens/eksemplets skyld går jeg ud fra, at da faderen dør, er der for 1.200.000 i boet.

Der er ikke testamente, så her gælder de almindelige regler om Legalarv:
Faderens del = 600.000, hvoraf moderen får 1/3 = 200.000 og sønnen får 2/3 = 400.000

Så laver moderen et testamente, og så gælder reglerne om Testamentsarv, hvor hun frit kan råde over 1/2 af sit eget boslod, d.v.s. over sine 600.000 + 200.000 efter manden = 800.000.

Her har sønnen krav på 1/2 efter moderen = 400.000 og barnebarnet kan få resten = 400.000.

Resultat: Sønnen får 2/3 efter faderen = 400.000 + 1/2 efter moderen = 400.000. I alt = 800.000 = 2/3. Barnebarnet får derfor 1/3.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 17:50

Det var her Ysseven udtalte det om skifte http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=99956#1087839

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 17:57

Du har ganske vist ikke selv nævnt noget om 1/5 dele, men bragte dette til torvs, http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=99956#1087186 hvori der omtales den brøk.

Når jeg spørger her, så forventer jeg en lægmands forklaring og ikke en lovtekst. Den må gerne følge med som dokumentation til en "dansk" forklaring.

Ellers kan jeg jp bare søge på arveloven.... der står det hele vel ????

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 17:59

Klumme, moderen kan kun testamentarisk råde over den del som falder i arv efter HENDE, altså halvdelen af det oprindelige bo:

Citat
Stk. 2. Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne. Inden for denne grænse kan ægtefællen også råde over boets enkelte genstande, for så vidt det ikke strider mod den afdøde ægtefælles bestemmelse i medfør af § 66.

Man må holde tungen lige i munden og skelne mellem "ægtefælle" og "afdøde ægtefælle" .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 18:01

Jamen Birgitta... Det er jo egentlig osse det jeg har påstået fra starten af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 18:12

Jada... Vi er ret enige...

Det er bare lige og læse paragrafferne så DE osse er enige..

Og Ysseven, lillemor arver altså ingenting, for boet forbliver uskiftet til hun er død.. Der er tale om "...skifte EFTER den længstlevendes død..."

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 18:40

Nu har jeg spurgt på Ret & Råd. Så venter vi lige og ser hvad de kloge siger

Citat
En enke sidder i uskiftet bo. Manden har været død i 5 år. Manden havde ikke noget testamente. De har en søn, som har 3 børn.

Moderen har oprettet et notarialtestamente, som efter hendes død fordeler boet ligeligt mellem hendes søn og hendes ene barnebarn. (Ordlyd: Jeg xxxxxxxxx ønsker efter min død, at mit bo deles ligeligt mellem min søn xxxxxx og mit barnebarn xxxxxx)

Min viden siger mig, at sønnen forlods arver sin fars andel i det samlede bo svarende til ½ delen af hele boet. Moderen kan så testamentarisk give halvdelen af hendes tilbageværende ½del af det samlede bo til barnebarnet, således at der "udbetales" 3/4 til sønnen og 1/4 til barnebarnet.

Er dette rigtigt, eller er det skrupforkert. Hvis det er forkert, hvordan ser det så ud, når boet efter moderens død skal skiftes.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 19:40

Det undrer mig blot, at Dovas papirer ser ud som de gør.
http://www.kandu.dk/spg99956.aspx#1086657

Der må altså være en forskel i de to sager, da Dova jo ikke plejer at bringe løgn til torvs og heller ikke har nogen grund til at gøre det.

I dyb undren

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 19:43

klumme: Godt initiativ, at spørge en advokat.

Så skulle der gerne komme et svar i stil med "Det er desværre ikke rigtigt..." - for ellers er der noget, som jeg overhovedet ikke har fået fat i.

Citat
Min viden siger mig, at sønnen forlods arver sin fars andel i det samlede bo svarende til ½ delen af hele boet. Moderen kan så testamentarisk give halvdelen af hendes tilbageværende ½del af det samlede bo til barnebarnet, således at der "udbetales" 3/4 til sønnen og 1/4 til barnebarnet.

Jeg troede, at vi var enige om følgende:

1 helt bo = 12 dele = 6 til mor og 6 til far.

Far dør. Hans 6 dele skal deles. 2 til Mor og 4 til søn. (Legalarv, p.g.a. ingen testamente) Mor "bruger" dog stadig alle 12 dele.

Mor vil så dele lige mellem søn og barnebarn (testamentsarv). Men hun kan i testamente kun bestemme over sin egen del, d.v.s. sine 6 egne + 2 efter far = 8 dele.

Her får begge så 4 dele. Søn har nu 4 dele fra far og 4 dele fra mor = 8 dele ud af 12 = 8/12 = 2/3.

Det er afrundet 66,66 %.

Men venter spændt på advokatens forklaring!

Og jeg er dyb, dyb, dyb ked af, at jeg lod mig rive med om § 12 uden selv at bruge hovedet... Mit fokus lå på skifte, medens moderen stadig lever - og meget andet.

Er ikke sygemeldt for ingenting lige nu!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 19:50

Dova siger faktisk det samme, bare med andre ord...

Så den er god nok.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 19:56

NEJ Ysseven

Det er lige netop det med brøkfordelingen vi IKKE er enige om. Jeg ved ikke hvorfra du har det med disse 3. dele???????????????????????????????

Gider du finde det frem i lovgivningen, og så se om det kan "adresseres" til sagen som den er oplyst. Disse 3. dele må vedrøre noget, der er helt anderledes fra den sag som jeg beskriver

Et bo kan forsåvidt deles i 1000 / 1000 ( = 1/1), men det ændrer ikke på, at jeg IKKE mener at moderen skal arve sin mand under disse omstændigheder som er angivet i casen. Så ud fra dette skal sønnen ha' 50 % af det samlede bo (efter faderen) og derefter 50 % af sin mødrene arv (efter moderen lool) og så kan barnebarnet få de resterende 50 % af sin farmors bo.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:14

Ja ja ja..... rolig nu Ysseven.

Det er rigtigt at Dova siger det samme som du, og det kan da godt være at I har ret, men men men hverken een eller 2 svaler gir altså en sommer..... uden dokumentation som direkte henviser til omstændighederne i den enkelte sag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 20:14

Jeg holder stædigt fast

Citat
Hvis der skiftes:

Barn 2/3 - Kone 1/3

Skiftes der ikke (uskiftet bo)

Ved sidste ægtefælles død.

Barn 3/4 - Den sidste 1/4 kan testamenteres væk (ellers barn det hele)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 20:17

Derudover findes der sikkert nogle "finurligheder" man kan lave undervejs, men det er vel ikke det der er tale om....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:17

Sidder lige og N Æ R S T U D E R E R arveloven LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:20

Naj NAj.... Keine hexerei.... Snorlige som beskrevet.... ingen særeje, ingen ægtepagt, ingen pensionsordninger, ingen arveforskud.......................

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 20:37

Citat
Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne.

(Savner et "førstafdøde" eller "længstlevende"...)

Jeg antager, at der her er tale om mor, for havde det været far (som kunne have lavet testamente, men jo ikke gjorde det), så ville man næppe tale om "det uskiftede bo". Oversat:

Ved testamente kan mor kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som mor arver ved fars død.

Vi husker: Far havde ikke testamente, så her gælder almindelig arvelov = 1/3 af fars halvdel tilhører mor. Og dermed har hun faktisk [U]over[/U] halvdelen af det oprindelige bo, når hun dør. Sønnen har derfor [I]under[/I] halvdelen.
Er det dér, vi ikke er enige?
Ved mors testamente gælder den almindelige arvelov så ikke mere. I stedet gælder reglerne for testamentsarv, og nu er der også tale om tvangsarv, som sikrer sønnen halvdelen af mors "største halvdel".

Og resten ses i mit fine og tydelige regnestykke...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:39

Jeg tror du m.fl. har ret Refi.

Omtalte trediedel af afdødes bo til ægtefællen er, når eksempelvis en enke gifter sig igen og dermed har skiftet... dvs. hun har overladt den del af boet som hidrører fra sin afdøde mand til livsarvingerne. Jvf. § 6 i arveloven http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

Nu sidder hun i skiftet bo og har kun sin egen formue i boet. Når / hvis hun så dør, vil hendes "nye" mand arve 1/3 af hendes bo, og livsarvingerne derefter resten. Jvf. § 6 i arveloven.

Hvis hun til sin død sidder i uskiftet bo, (denne tråd) vil boet blive fordelt efter samme § 6, men skal dog lige igennem § 19, stk. 1, 2. punktum. i arveloven, som siger: "Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle.

Men nu får vi se.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 20:40

Måske har uoverensstemmelserne noget at gøre med indførelsen af den nyeste arvelov år 2001?

I dag arver mor intet når far dør hvis hun sidder i uskiftet bo.
Så hun kan kun råde over den halvdel, der allerede ER hendes.

Og da hun har en tvangsarving kan hun kun borttestamentere den ene halvdel af hvad hun ejer, altså en fjerdedel af boet...

Det er hvad refi også siger...

Men Klumme, Ret &Råd vil så spørge om, hvornår faderen døde...

Citat
LBKG 2001-08-14 nr 727 Arveloven §15

Den arvelov trådte i kraft d. 14-8-2001...........

Hvis dovas far døde før da, så passer pengene måske...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:41

NEJ Ysse.... Det er der du laver fejlen. Du tager i dit regnestykke følgende ordlyd for givet:

Far havde ikke testamente, så her gælder almindelig arvelov = 1/3 af fars halvdel tilhører mor.

Hvor har du det fra, at 1/3 af fars halvdel tilhører mor?????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:43

Du har nok fat i noget af det rigtige Birgitta....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 20:44

Nåja, det har du oplyst ser jeg lige...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 20:46

--altså du har oplyst til Ret&Råd at far døde for 5 år siden... Ikke at jeg har fat i det rigtige...
Det VED de godt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:46

Nej... jeg havde ikke nogen dato inde, men skelnede blot mellem skifte før og efter længstlevendes død. Det og så det med datoen som ændrer loven, er nok det som afgør diskussionen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:49

Ja, men det er jo bare et skud i blinde..... Det kunne lige så godt være for 1 år siden - 15 år siden eller slet ikke sket endnu LOOL

Da jeg konstruerede spørgsmålet, var jeg ikke klar over at der var en dato, som kunne ændre et svar

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 20:54

Sådan er det jo bare med love...
Men vi venter...
Hvor lang tid vil der gå før de svarer??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:55

De skriver at de svarer inden for 5 arbejdsdage

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 20:58

oki.. Så kan jeg godt putte pc-dyret i seng.. g'nat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 20:59

Så kan ventetiden udfyldes med lidt regning, da jeg nu har fat i så mange matematiske genier.

Boets samlede værdi opgøres til 6.000.000 (6 mio) Hvordan ser det ud i kr. og øre ved en fordeling med 3. dels teorien og hvordan ser det ud med 4. dels teorien?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:02

JA okay... 4. dels teorien er jo ikke så svær LOOL 2.000.000 / 4.000.000

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 21:04

---så er der noget med arveafgift... i morgen...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:04

Øhhhh

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:06

Det hedder boafgift i dag ... og er i lige linje 15 % med en bundgrænse på et eller andet......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:06

.. det var tidligt. Står du op sammen med hønsene LOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 21:09

bundgrænse på 248.900 (2007) --sådan noget det VED man da bare..

Pc-dyr skal sove...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 21:11

Den firbenede skal jo osse ud..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:12

JA JA du der..... lool Men kan der blive tale om 2 bundfradrag, da der faktisk arves efter 2 personer???

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 21:12

Klumme, jeg har det fra arveloven på Thomson online:

Kap. 2. Ægtefællers arveret 12)
§ 6. Arveladerens ægtefælle arver en tredjedel af hans ejendele, når han har efterladt sig livsarvinger, jf. dog § 19, stk. 1, 2. punktum. 13)

Jeg mener, at betingelsen i § 19 stk. 1, 2. punktum (”Ved skifte efter den længstlevende ægtefælles død beregnes der ikke arv efter den førstafdøde til den længstlevende ægtefælle”) kun gælder, såfremt mor ikke laver testamente. Altså når alene arveloven finder sin anvendelse.

Men hun laver jo netop testamente. Og mens hun lever, har hun både sin egen halvdel + ovennævnte tredjedel.

Men nu kan det da ses, hvorfor penge til et testamente er givet godt ud...!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:14

Citat
Er nettoboet på under bundfradraget, skal der ikke betales boafgift, hvis boet tilfalder afdødes nærmeste - svarende til de tidligere klasse A-arvinger. Er der tale om skifte af uskiftet bo efter den længstlevendes død, er der 2 bundfradrag. Dette gælder, selv om førstafdøde er død før d. 01.07.1995.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/882.html

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:22

I hverken § 6 eller § 19 er det på noget tidspunkt omtalt, at noget er gjort betinget af et oprettet eller ikke oprettet testamnete.

Da jeg ikke formoder at arveloven er en gættekonkurrence, tager jeg det for givet at testamente hvad det angår, ikke gør nogen forskel, idet det ellers burde have været nævnt, da det jo giver 2 muligheder

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 21:22

Klumme, for f.......!

Citat
Men kan der blive tale om 2 bundfradrag, da der faktisk arves efter 2 personer???

Sådan et spørgsmål rejser du vel i en ny streng...? Denne her er da snart lang nok...!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:31

Jamen hvorfor går du ind i Kapitel 2... Ægtefællers arveret.??????

Det er ikke det det handler om... Du skal se i Kapitel 3 , Uskiftet bo med livsarvinger.

Jeg har ikke online adgang til Thomson, men formoder at lovene er enslydende

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:39

Naaaa det tror jeg nu ikke jeg gør. Ja den er blevet lang, og der er vel heller ikke så meget mere at sige, så vi venter blot på ham lovsmeden skal komme ind med noget klogt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 05-02-07 21:47

Klumme, du spurgte

Citat
Hvor har du det fra, at 1/3 af fars halvdel tilhører mor?????

Det står altså i Arvelovens § 6. Længere nede står § 15 i Kap. 3.

Og hvis mor har arvet, så er det vel hendes? Eller nej?

Men måske af advokatens svar snart værd at vente på...!?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 21:49

Bundfradrag LOOL endnu værre.... Skal begge arvinger have bundfradrag, afhængig af hvormange personer de arver efter LOOOL

Det vill så give 3 i denne sag eller 746.700 kr. Men staten scorer uden at blinke 787.995 kr. i boafgift
(15 % af 5.253.300 kr. ) af penge der een gang tidligere er blevet beskattet (røveri ved højlys dag)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 22:01

Arrrrrrhhhhh Ved du nu hvad Ysseven.

Jeg er IKKE jurist, men så meget kan jeg da finde ud af, at når der i en § (6) står, at noget skal jævnføres med en anden § (19 stk1, 2 punktum), som anullerer hvad der står i den henvisende § (6) så forstår jeg hvad der "burde have stået i den henvisende §.

Lad mig forfatte en ny § til dig.
*******************************************

Kapitel 2

Ægtefælles arveret & skiftet bo med livsarvinger

§ 6. Arveladerens ægtefælle arver en tredjedel af hans ejendele, når han har efterladt sig livsarvinger. Der beregnes dog ikke arv efter først afdøde til længstlevende ægtefælles bo, når længstlevende ægtefælle har siddet i uskiftet bo.

Givet under hans kongelige hånd og segl
Kandu d 5 feb. 2007

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 22:03

Fejl LOOL Overskrift skulle ha været.........

Ægtefælles arveret & uskiftet bo med livsarvinger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-02-07 22:55

Citat
Et bo kan forsåvidt deles i 1000 / 1000 ( = 1/1), men det ændrer ikke på, at jeg IKKE mener at moderen skal arve sin mand under disse omstændigheder som er angivet i casen

Selvfølgelig arver enken efter sin mand, uanset hun skriver testamente eller ej, eller sidder i uskiftet bo.

Og derudover:

Selv om sønnens arvepart efter faderen fortsat er i boet: Et uskiftet bo, giver enken råderet over HELE boet, og hun kan for så vidt vælge, mens hun er i live, at forære hele baduljen til "Foreningen til beskyttelse af nødstedte kanariefugle"......også sønnens arvepart efter farmand, uden sønnike kan gøre indsigelser

Nå, men det var et lille sidespring

Men er spændt på at høre advokaternes svar.....om nogen af os i det hele taget har ramt det rigtige.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 23:09

Citat
Selvfølgelig arver enken efter sin mand

HVAD arver enken...... ??????

Hun er IKKE i familie med afdøde ("blot" gift med ham) - derfor får hun "kun" fællesejet (3 personer = 1/3 del)

Det var noget andet hvis der INGEN arvinger var

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 23:11

Dette gælder KUN hvis der skiftes.....

Ellers kan hun testamentere over 1/2 delen af 1/2 delen = 1/4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 23:31

Citat
Hvem arver og hvor meget?
1. Der er ikke oprettet testamente
Hvis der ikke er oprettet testamente, vil ægtefællen arve 1/3), mens børnene arver de resterende 2/3).

Citat
Er ægtefællen afgået ved døden, arver børnene det hele

Citat
Ægtefællen kan når som helst skifte med børnene (eller skifte skal ske i tilfælde af nyt ægteskab), og i så fald deles arven efter førsteafdøde med 1/3 til ægtefællen og 2/3 til deling mellem børnene.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 23:33

Nej Dova, det kan hun ikke. LOOL

Hun kan ikke i væsentlig grad... sat i forhold til boets størrelse, forære eller for den sags skyld selv bruge løs. Det er omtalt i loven. Skal lige finde det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 23:38
Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 23:38

Nu er det jo svært at retsforfølge hende efter hun er død

Men det er strafbart bare at bruge løs

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 23:40

Du har ret i, at enken kan handle hus og lign uden at skulle skifte endsige spørge, men ikke uhæmmet bruge løs, som i dit eksempel tilgodese "Foreningen til beskyttelse af nødstedte kanariefugle med 5 mio af et samlet bo på 6 mio.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 23:43

Ja det er ikke nemt Refi, men man kan i de tilfælde hvor f.eks et familiemedlem er blevet "uautoriseret" tilgodeset gøre tilbagebetalingskrav over for vedkommende. Om man så får pengene er ikke sikkert - de kan jo være brugt - men du har et retskrav, hvis du får medhold i retten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-07 23:50

Så også lige at hvis "man" er smart nok arver børnene "kun" 1/12

Elskerinden fåe 11/12

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 23:50

Sorry. Søg på dette link Dova http://www.familieadvokaten.dk/?gclid=CI6dsO2kmIoCFSg3XgodmUpDhA

og søg derefter på 844 i søgefeltet - derefter kan du åbne 4. 844 Rådigheden over formuen, hvor du kan læse om hvad der må bruges og ikke bruges

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-02-07 23:53

Refi

Der kan sikkert laves en masse fusk, men vi nøjes med den snorlige forklaring. Man skal altid kende reglerne fra bunden, hvis man vil overtræde dem

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 00:17

Dova og Ysseven m.fl.

Kig lige på samme link i 842. Der er en henvisning til emne 845, som hvis ikke Familieadvokaten har fis i bøtten, sætter alt på plads. Specielt det 3. afsnit er interessant. Bemærk udtrykkene 1/2 del og 1/4 del

Citat
Hvis du sidder i uskiftet bo, kan du ved testamente kun råde over en så stor del af det uskiftede bo, som ved din død falder i arv efter dig.

Du kan med andre ord ikke ved testamente råde over den halvdel af boet, som falder i arv efter din afdøde ægtefælle.

Hvis du selv har børn eller andre livsarvinger, skal du naturligvis respektere disses tvangsarveret, og du kan i denne situation ved testamente kun råde over halvdelen af din halvdel af det uskiftede bo eller en fjerdedel af det samlede uskiftede bo.

Go nat

Og tak for venlig deltagelse LOOOL Det lyder som et kondolencekort

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-07 00:21

Og så står det jo lige her, ved ikke om vi har haft den før, jeg har helt ærligt ikke nærlæst hele tråden

Citat
845 Hvad kan du testere over ?
Hvis du sidder i uskiftet bo, kan du ved testamente kun råde over en så stor del af det uskiftede bo, som ved din død falder i arv efter dig.

Du kan med andre ord ikke ved testamente råde over den halvdel af boet, som falder i arv efter din afdøde ægtefælle.

Hvis du selv har børn eller andre livsarvinger, skal du naturligvis respektere disses tvangsarveret, og du kan i denne situation ved testamente kun råde over halvdelen af din halvdel af det uskiftede bo eller en fjerdedel af det samlede uskiftede bo.

Fra http://www.familieadvokaten.dk/?gclid=CI6dsO2kmIoCFSg3XgodmUpDhA

Bare skriv 845 i søgefeltet.

Så det vil sige:

Sønnike arver HELE farmands halvdel af boet.....de to tredjedele skulle han have efter alle omstændighederne efter faderen...og han skal også nødvendigvis arve moderens tredjedel, da hun ikke testamentarisk kan råde over den, da det ikke er hendes halvdel af boet og den derfor falder i arv efter faderen.

OG...af hendes egen halvdel kan hun testamentere det halve til barnebarnet.....den anden halvdel er sønnens tvangsarv efter moderen.

Så sønnen får 3/4 barnebarnet 1/4 af millionen(erne)

HIT MED POÆNGERNE

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-07 00:24

ØV-ØV-ØV

Klumme fandt det først....men han kan ikke gi´sig selv point

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 00:24

Point LOOOL Dem skal jeg sgu da sæl ha

Men fortæl mig så lige hvorfor du havde nogle andre brøker i dine papirer fra dine forældres død. Der må være en forskel på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 00:25

Nahhh det kan jeg jo ikke, men det er vist Birgitta der er potentiel vinder..... mener jeg.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 00:26

Nu vil jeg i hvert tilfælde lige vente og høre hvad de siger på Mødrehjælpen, eller hvor det nu var jeg spurgte

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 00:33

Det ender med vi bliver enige

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 12:35

Så kom der svar fra Ret & Råd.....

Citat
Kære Klumme,

Det er korrekt, at fordelingen bliver 3/4 og 1/4 ud fra de foreliggende oplysninger.

VH Per Andreasen, advokat (H)              06.02.2007

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 12:39

Hvem sagde "vov"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-07 12:40

Og hva har jeg så lært af denne tråd....

At jeg hellere må bruge mine penge selv, (det har jeg nu heller ikke det store besvær med)så mine stakkels unger+pap ikke behøver alle de regnestykker

Men sjovt at følge tråden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 12:41

Det var et noget kort svar, men i henhold til K.I.S. er det jo korrekt. Han skal jo ikke uopfordret komme ind på variationer. Men det havde nu været meget sjovt at høre om den famøse 3. dels teori.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 12:45

Det har nu osse altid været min filosofi. Man skal bruge løs som det passer en, og evt. arvinger skal være glade for det der evt. er tilbage.

Noget andet er det måske i meget store arvesager.... f.eks. et gods eller lign, hvor en vis tilbageholdenhed sikrer godsets fortsatte eksistens

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 12:45

3 dels teorien har du fået.....

Den gælder KUN ved skifte

Citat
Hvis der skiftes:

Barn 2/3 - Kone 1/3

Skiftes der ikke (uskiftet bo)

Ved sidste ægtefælles død.

Barn 3/4 - Den sidste 1/4 kan testamenteres væk (ellers barn det hele)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 12:48

JAJAJAJA din bl.røv LOOL Men det var sjovt at høre det fra en advokat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 12:54

Nå man så kan jeg jo godt lukke og slukke.

Jeg vil dog lade tråden stå åben til i morgen, så alle der har været med har en chance for at se svaret, uden at skulle betale for det.(Flink fyr ik?? )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 13:05

Citat
Flink fyr ik??

Er du sikker Klumme

Kig ned

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 300 point
Dato : 06-02-07 13:09

Gudfader!!! I hygger jer nok! Man kan da heller ikke forlade jer et øjeblik.

Men det er da godt, at alle ser ud til at være blevet enige. Og at Ret & Råd er enige med os. Ellers skulle vi jo til at diskutere med DEM osse..

Den med trediedele er vist bare noget der hører til et skiftet bo... måske... eller den gamle er død før 2001... Den må vi tage i et andet spørgsmål --hvis det bliver aktuelt.

Men tak for kampen. Må den bedste vinde!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 14:29

Gisp Refi.

Har kigget ned, og på skiltet står der: "Slidt af i nærkamp". Men hva pokker.... jeg vil osse hellere ha en spegepølsemad Så vi sir bare...... Flink

Ja selvfølgelig "arbejder" vi Birgitta, selv om du snosksover. Nu er du vel osse frisk, efter at have sovet i 16 timer

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 14:49

De er godt nok hurtige derinde på Ret & Råd.

Uden for emnet, men var lige nævnt tidligere.

Spurgte dem om bundfradrag fordobles når der arves efter 2 personer.

Svar:
Citat
Det er korrekt, at der som hovedregel er to bundfradrag, når man skifter et uskiftet bo.

      Advokat Ann-Maria Harring-Lund, Ret&Råd Ishøj       06.02.2007

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-07 14:53

Nøj, så behøver du ikke lave et nyt spørgsmål..

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-02-07 14:56

Jeg bøjer mig i støvet...

Til gengæld er jeg blevet klogere på, hvor misforståelsen lå:

Den berømte tredjedel, som mor arver efter far - det gælder kun, hvis der [I]skiftes[/I]. Ellers har hun jo reelt ikke arvet noget - og kan dermed selvfølgelig ikke bestemme over det.

At hun kan råde over det hele er noget andet, men på grund af at hun sidder i uskiftet bo, kan hun derfor i testamente kun bestemme over sin egen boslod.

Absolut nul point til mig!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-07 15:00

Ja, Ysseven. Hvad skal du osse med points. Det er da INTET imod visdom og indsigt!

Og ih, vi er -eller bli'r- så kloge på kandu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 15:01

Citat
Den berømte tredjedel, som mor arver efter far - det gælder kun, hvis der skiftes.

Det sagde jeg vist til dig for et par dage siden

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-02-07 15:15

Indrømmer, refi. Det gjorde du - jeg har bare været for hurtig henover det, så den åbenlyst ikke var feset ind...!

Ved ikke, hvor mine tanker er henne for tiden.

Men det er da dejligt, vi alle nu er stensikre på denne del af tilværelsen!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 15:56

Ja Ja lille Birgitta

Selv om du i starten af tråden kørte en noget slingrende kurs, hvor du osse jonglerede med 3. dele 62,5 % og 37,5 % så fandt du alligevel som den første (foruden mig *SS*) ud af at fordelingsnøglen i den givne case er 3/4 & 1/4. Så når jeg lukker tråden i morgen skal du ligegodt ha' point.

Du er tilgivet Ysseven, men det har da lært mig, at uanset hvad folk bestiller, skal man ikke tage noget for givet, selv om det var fristende at hoppe på "autoritetsvognen"

Så er der lige Dova. Jeg fatter stadig ikke hendes tal, men jeg må jo antage, som jeg tidligere har skrevet, at der er en forskel i de to sager foruden kønnenes rækkefølge hvori de dør

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-02-07 19:15

Næ, det har nu ikke noget med rækkefølgen at gøre, for mine tal er da de samme i forbindelse med det uskiftede bo:

Citat
Konen dør først , mand i uskiftet bo.

Den ene halvdel af boet er hans.

Den anden halvdel (konens) har han krav på 1/3 af, mens barn/børn har de sidste 2/3 af konens bohalvdel.

At min udregning så kiksede fordi jeg havde glemt den var baseret på, at der i det tilfælde var en anden faktor indblandet (særbarn) er bare ærgerligt...............eller også var der i hvert fald en der blev snydt (mig)..........eller også er loven lavet om siden, for det er næsten 20 år siden nu

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-07 20:36

Loven blev lavet om i 2001

Citat
LBKG 2001-08-14 nr 727 Arveloven §15

Den efterlevende ægtefælle udøver i levende live en ejers rådighed over boet. 44)
Stk. 2. Ved testamente kan ægtefællen kun råde over så stor en del af det uskiftede bo, som ved ægtefællens død falder i arv efter denne. 45) Inden for denne grænse kan ægtefællen også råde over boets enkelte genstande, for så vidt det ikke strider mod den afdøde ægtefælles bestemmelse i medfør af § 66. 46)

45):
Hvor førstafdøde er død efter lovens ikrafttræden uden at have testeret og uden at udskiftning af enkelte arvinger har fundet sted, kan den efterlevende således testere kvantitativt over halvdelen af fællesboet, jf. § 19, stk. 1. 2, eller såfremt også efterlevende efterlader sig tvangsarvinger, over en fjerdedel af boet, jf. § 25.
Er førstafdøde død før arvelovens ikrafttræden, kan efterlevende under de samme forudsætninger testere over 5/8 af boet, jf. § 75, eller såfremt også efterlevende efterlader sig tvangsarvinger over 5/16 af boet. Om virkningen af førstafdødes testamentariske bestemmelser se Taksøe-Jensen 97-99. Over den del af det uskiftede bo, der falder i arv efter førstafdøde, kan længstlevende ikke testere. Bestemmelser i længstlevendes testamente om, at arven efter førstafdøde skal båndlægges eller om, at den skal være særeje, er derfor ugyldige på grund af inkompetence, jf. U 1981 1074 medmindre den nødvendige testationskompetence er delegeret. Se i øvrigt U 1941 630 (ej antaget, at der ved et af en søn over for hans i uskiftet bo siddende moder afgivet arveafkald var indgået en arvepagt, der kunne afskære hende fra at benytte den hende tillagte testationsret). U 1978 606 (en enkemand i uskiftet bo, oprettede en kontrakt med sin samleverske, hvorefter halvdelen af en fast ejendom, der tilhørte boet, blev overdraget til hende. Samtidig oprettedes en overenskomst og et testamente, der hjemlede længstlevende dispositionsret over ejendommen. Tinglysning fandt sted. Overdragelsen blev ikke anfægtet, men overenskomsten og testamentet blev tilsidesat i medfør af § 15, stk. 2, jf. §§ 25 og 26).

Læg mærke til datoen foroven: 2001-08-14 nr 727 Arveloven §15

Og citatet behandler både dødsfald før og efter lovens ikrafttræden.

No mystik

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 21:04

Og så spør jeg lige med en supplerende oplysning. Afdøde mand døde d. 3 dec 2000. Så gider du lige fortælle mig hvordan det så ser ud LOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-07 21:33

5/16 til barnebarnet. Resten til sønnike.. Læs texten. Såmænd ikke så stor forskel...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 21:45

Nøø det er bare 375.000 på 6 mio Men tak Birgitta.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 22:48

Hva´fanden betyder det

Sådan et par håndører......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-02-07 23:13

Ja gu er det håndører, men de ville alligevel veje 176,25 kg. hvis det var 20'ere alle sammen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-07 23:21

Det kan trillebøren lige klare......

Skal de afhentes ?????

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 07-02-07 22:23

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-02-07 14:53

Wow, sikke en masse rare poænger.. Tak for dem.

Ærgerligt at man ikke kan vinde vaffeljern mere.