/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
blandingsforhold til puds
Fra : lark
Vist : 8760 gange
100 point
Dato : 02-02-07 15:56

Jeg skal til at pudse indvendige mure af lecablokke.
jeg har en masse strandsand i en bigbag , og en del alm . cement.

Hvordan er blandingsforholdet sand/cement. ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-07 16:08

Hvad mæ' kalken????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-07 16:09
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-02-07 16:43

det er vel ikke beton, du skal pudse med. du skal nok ofre lidt penge på noget rigtig mørtel, for ellers går det da helt galt for dig. prøv lige at snakke med en murer, før du gør noget overilet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-02-07 19:44

Hmm, da jeg pudsede mine mure på stalden spurgte jeg en entrepenør, som hjalp mig lidt i starten.. Jeg brugte denne blanding :

1 sæk mørtel (25kg)
1,5 skovlfuld cement
2 skovlfulde sand

Som han sagde, du må ikke være nærig med cement, eller overdrive med sandet fordi det er billigt, men blandings forholdet kommer sig ikke så nøje

Og ja, kalk.. Kalk "binder" pudset sammen så det holder længere, når man kalker "rigtigt" skal det gøres hvert år.. Husk at stryge fra bund til top, med kalk kosten, for at få det bedste resultat.

Ja, så smatter du bare blandingen på muren med en mure ske og et pudsebrædt, pudser efter med et pudsebrædt med en svamp på, husk at holde den våd med vand.

God fornøjelse - Du får meget tøre hænder bagefter dette arbejde

- Anden

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 02-02-07 23:36

kan man ikke stadigvæk få murcem??????
selv om det ikke lige hedder det længere

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 02-02-07 23:43

www.maxit.dk kan du læse ..
Gullex Murcement A der er en kalk og cementblanding til rent sand!!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-07 09:54

Der SKAL mørtel i blandingen, har jeg lige fået bekræftet.. Ellers holder det ikke i længden.

- Anden

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 03-02-07 15:51

kun lige denne afskrift fra maxit `s hjemmeside:

1.    Anvendelsesområde

Gullex Murcement A anvendes som bindemiddel til byggepladsfremstilling af mure-, fuge- og pudsemørtler, hvor konstruktionsdelen ikke skal opfylde specifikke normkrav.

2.    Produktbeskrivelse

Gullex Murcement A består af portlandcement, kalkfiller samt luftindblandende tilsætningsstoffer. Luftindblandingen sikrer en god frostbestandighed i den afhærdede mørtel. Gullex Murcement A skal udelukkende blandes med sand og vand før brug.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-02-07 17:52

Så er der jo også mørtel i

Men stadig, for meget sand, så holder det ikke.. Han har vist mig eksempeler nogle steder ude, man banker på det med hånden og det falder af..
Det er min fætter, så kender ham rimelig godt og har ofte været ude og se/hjælpe der hvor han arbejder

- Anden

Kommentar
Fra : Cyberlarsen

Dato : 03-02-07 20:20

Køb alm. mørtel bland det 1 cement til 10 mørtel.
Så da gjore vi da jeg var i lære som murer.i de gode gammle dage

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-02-07 12:10

At man blander en smule sand i er med til at gøre blandingen en smule stærkere.

- Anden

Kommentar
Fra : Schnitzer

Dato : 25-02-07 21:04

Hør nu her..

Sand cement i forholdet 3-1 og så lige en skovl mørtel i blanderen... Ellers kan cementklæber bruges.

Lav den godt flygtig og træk den på med et stålbrædt

Kommentar
Fra : sym

Dato : 25-02-07 21:33

jeg håber da at han er ved at være færdig......
han har bare ikke gidet at lukke spørgsmålet

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-02-07 22:46

Ja, det må man da sige

Kommentar
Fra : lark

Dato : 26-02-07 17:41

jeg har ikke lukket for denne tråd endnu , fordi der stadig kommer forslag

Accepteret svar
Fra : niklasss

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-07 17:15

nu skal du høre jeg er murerlærling mangler 5 måneder af min læretid og går på skole du skal blande strandmørtel og cement i forhold 1:12 del altså en del cement og blandingen skal være ret præcis ellers kommer der farve forskel i væggen bag efter og med styrken er det 1:12 pga. det er indenvendig dvs. det er ikke et aggresiv miljø hvis det havde været udevendig fx sokkel skulle blandingen hedde 1:3 og det i skriver med kalk der er massere af kalk i strand mørtel køb fx. 6.6 procent den er helt fin oghenhold til grus det behøves ikke det kun hvis du vil havde erstra styrke til fx sokkel uden for da det er et meget agresiv miljø frost osv men med dig indevendig må det ikke være særlig stærkt folk tror hvor stærkere hvor bedre men det forkert for så får du sven revner og det holder ikke muren bag ved du skal bare særre for at vande rigtigt rigtig godt inden og så kast muren ud inden puds arbejdet kast det ud i noget 20 80 så holder det rigligt FAST.........

Godkendelse af svar
Fra : lark

Dato : 05-03-07 07:32

Tak for svaret niklasss.