/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Saltet citron
Fra : henrikkroejgaard
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 01-02-07 16:51

Hejsa. Har nu set flere opskrifter på nettet, hvor man skal bruge
en saltet citron. Der står bare ikke hvordan man salter en citron.

Er der nogen der ved det???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-07 17:04

Syltet citron Skræl citronen og skær skrællen i tynde strimler, kog den op i let saltet vand

herfra http://www.mejeri.dk/smcms/mejeri_dk/Fra_ko_til_forbruger/Gourmetpris/7902/7903/Index.htm?ID=7903

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 01-02-07 17:20

Saltede citroner er en uundværlig ingrediens i marokkansk mad. Saltet fjerner det bitre og efterlader citronerne med en frisk og aromatisk smag, som ikke kan erstattes af friske citroner. En lille indsats, som belønnes rigeligt.

4-6 citroner afhængigt af glassets størrelse
1 tsk salt pr citron
vand
citronsaft
1 stang hel kanel
3 hele nelliker
5 hele korianderfrø
3 sorte peberkorn
1 laurbærblad

Vask citronerne grundigt. Skær med en spids kniv citronerne i kvarte, således at frugten holdes sammen i begge ender. Pres en kvart tsk groft salt ind i hvert indsnit og put citronerne i et stort, rent syltetøjsglas, tryk dem godt sammen, læg også krydderierne i glasset og hæld saften af 1 citron herover. Fyld op med kogende vand, læg låg på og lad citronerne henstå i et mørkt skab i 3 uger. Citronerne kan nu holde sig adskillige måneder. Inden de spises, skylles de i koldt vand. Frugtkødet fjernes som regel inden brug, men det er velegnet i dressinger.

herfra http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0370004.html

Godkendelse af svar
Fra : henrikkroejgaard

Dato : 11-02-07 16:39

Tak for svaret Nordsted1.