/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedr isokern i skorsten?
Fra : ibea
Vist : 2357 gange
300 point
Dato : 29-01-07 19:03

Jeg har et ældre oliefyr, som jeg ønsker at udskifte med et stokerfyr. Jeg har haft tikaldt
skorstensfejeren i mit område. Han forlangte opsat gipsplader i fyrrumet, hvilket jeg godt
forstår (af hensyn til brandfare), men ydermere siger han, at jeg skal have monteret iso-
kern i min gamle skorsten. Kan han forlange dette? Er der en der kan råde og vejledemig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-01-07 19:37

Ja det kan han - det er skorstensfejeren som vurderer og bestemmer skorstensforhold.
Der kommer/kan komme mere drøn på et stokerfyr. Det er også derfor du skal have gipsplader på.

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 310 point
Dato : 29-01-07 19:47

For at undgå løbesod i skorstenen skal den have en vis driftstemperatur (ca. 150 grader).
Denne driftstemperatur opnår du hurtigere når der er monteret isokern.
Hvis du har en for lav temperatur dannes svovlsyre (h2so4) i skorstenen. Syren angriber fugerne imellem murstenene, så isokern kan i mange tilfælde betale sig.
-Du kan fyre med lavere røgtemperatur.
Du kan spare opmuring af ny skorsten.
Og du har ikke så stor risiko for skorstensbrand.
Ja - skorstensfejeren kan godt forlange det -hvis der er risiko for skorstensbrand.
nilsg

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 30-01-07 08:35

Ja det kan din skorstensfejre godt forlange - de er nogle små konger.

Men du skal ikke være så ked af og få en isokern i din skorsten. Der er mange fordele i det, som andre bruger har forklaret.

Vi har skorstene på vores hus, hvor vi har et oliefyr på den ene – og en brændeovn på den anden. Vi kunne mærke tydeligt forskel da i fik sat en isokern i.
Faktisk var det heldigt vi fik sat isokern i, da alle revner og utætheder blev 100% lukket, så det ikke kom farlige gasser ind i huset.

Den isokern vi fik sat i var en hel støbt, som var lavet på en formiddag på begge skorstene.
Skorstensfejre hejste en slags vibrator ned i skorstenen, hvorefter han hældte en slags cement ned i skorstene oven fra.
Vibratoren støbte og pressede cementen ud i alle revner og sprækker. Til sidst var der så et lille fint rør, på en 15. cm. i diameter som nu var vores nye skorsten.

Jeg syntes metoden var ret smart.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-01-07 09:57

Citat
Kan han forlange dette?

Ja, det kan han - det er rent faktisk ham, der skal godkende installationen.
Citat
de er nogle små konger

Det lød negativt - han refererer jo kun til reglementer m.v. og i overensstemmelse med hans uddannelse - og det er vel det, vi har håndværkere til.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 31-01-07 20:01

Tak for nogle gode kommentarer.
Mit næste spørgsmål er:
må man gerne selv isætte en sådan isokern?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-01-07 22:29

det kan han sagtens kræve, det er ham der ved mest om sikkerheden og isokern er rigtig godt.

Vi har lige fået isokern skorsten, super

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-01-07 22:36

isokern kan købes som elementbyggeri. Vi havde en murer der gjorde dette, men det kom i elementer, og man kan få at vide hvordan man gør hvor man køber elementerne.

http://www.isokern.dk/index.php?id=3167

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-07 00:02

Det er mange år siden skorstensfejeren havde nogen myndighed og kunne forlange noget som helst.

Der skal ikke autorisation til at lave ildsteder eller røgaftræk.

Man skal overholde bygningsreglementet ( småhusreglementet) og anmelde til kommunen. Det er kommunen og ikke skorstensfejeren, som er myndigheden i den sag. I reglementet står også om kravene om afstand/isolering til brændbart materiale, og ikke mindst om krav til energiudnyttelsen.

Formelt er det kommunalbestyrelsen. I praksis teknisk forvaltning, plan og miljø, eller hvad de nu har fundet på at kalde sig i din kommune.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-02-07 11:18

her var det nu skorstensfejeren der godkendte den nye skorsten.

Godkendelse af svar
Fra : ibea

Dato : 01-02-07 13:01

Tak for svaret nilsg.