/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Bolig-vedtægters gyldighed
Fra : Ysseven
Vist : 679 gange
100 point
Dato : 28-01-07 18:18

Har vi kandu'er med forstand på vedtægters gyldighed i et almennyttigt boligselskab med generalforsamling som øverste myndighed...?

Situationen i en nøddeskal er den, at der er uenighed i afdelingsbestyrelsen om tolkning af vedtægterne i forbindelse med beboernes ret til at indkalde til et nyt ekstraordinært beboermøde over samme emne, uden at der ligger er ordinært møde imellem.

Vi en afdeling blandt mange i et et stort boligselskab. Afdelingerne har egne, skræddersyede vedtægter, der siger, at dette er gældende ved ur-afstemning, men det har der ikke været i denne sag.

Nu henviser nogle medlemmer til, at der denne gang skal handles efter "Normalvedtægterne", vel vidende, at de i denne situation stiller beboeren ringere.

De store spørgsmål er nu: Hvor står der skrevet, at egne vedtægter kan tilsidesættes til fordel for de skrabede Normalvedtægter? Eller endnu bedre: Hvor står det modsatte?

Jeg er fuldstændig sikker på, at vedtægterne overtrædes, men mangler en henvisning!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-07 20:56

Hvis du ikke i løbet af aftenen får svar på kandu, kan du sikkert få svar her

Lejernes Landsorganisation
Reventlowsgade 14, 4.
1651 København V.
Tlf.: 33 86 09 10
Fax: 33 86 09 20
Mail: llodk@llodk.dk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-01-07 21:04

Er ikke sikker på, at de gider svare, med mindre jeg bliver medlem...

Men jeg er nu også sikker på, hvad der er rigtig - og har også fået bekræftet det i BL (Boligorganisationernes Landsforening), men det afvises stadig af nogle enkelte!

Derfor
Citat
De store spørgsmål er nu: Hvor står der skrevet, at egne vedtægter kan tilsidesættes til fordel for de skrabede Normalvedtægter? Eller endnu bedre: Hvor står det modsatte?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-01-07 03:11

Den relevante lov er Lov om almene boliger:
http://147.29.40.90/_GETDOCI_/ACCN/A20060085729-REGL

§ 12, stk. 3 fastslår at Socialministeren udarbejder normalvedtægter for almene boligorganisationer. Bestemmelserne i normalvedtægterne finder anvendelse, medmindre andet er fastsat i boligorganisationens vedtægter.

Dette er dog modificeret i stk. 4, således at vedtægtsbestemmelser, der tillægger beboerne mindre ret til medindflydelse end efter loven, regler udstedt i medfør af loven eller efter de normalvedtægter, der er udarbejdet for en almen boligorganisation som den pågældende, er uden gyldighed.

Essensen er, som jeg læser det, at normalvedtægterne gælder, medmindre foreningens egne vedtægter giver beboerne rettigheder udover det i normalvedtægterne fastsatte.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-01-07 09:09

Kære Paulus1,

Allerførst: Tak for dit indlæg! Hvis jeg havde været i tvivl, så ville jeg nok ikke være det længere. Men problemet er, at "modparterne" hævder, at det er praksis (og også lovligt...!) at springe mellem egne vedtægter og normalvedtægter efter eget forgodtbefindende.

Hvorimod jeg er fuldstændig enig med din fortolkning!

I vores tilfælde forringes nemlig beboernes ret, da normalvedtægterne i § 17, stk. 5, sidste sætning taler om den urafstemning, hvorimod den lille detalje med "ur-" ikke er anvendt i vores egne vedtægter i den tilsvarende §. Og simpel bondelogik burde være nok: Hvorfor lave egne vedtægter, hvis man alligevel ikke kan stole på, at det er dem, der gælder??? Og hvordan skulle man så vide, hvad der gælder hvornår?

Men det ser man bort fra - og jeg ville så rasende gerne finde noget (andet) officielt på, at "sådan er reglerne", vel at mærke på et enkelt sprog, så de kan forstå det og uden at skulle føre en retssag! For jeg er ved at nærme mig et punkt, hvor jeg føler at det er nødvendigt, for at få banket denne misfortolkning på plads.

En rigtig møg-situation - og så stupid, så det skriger mod himlen! For det ekstraordinære beboermøde kan jo ikke forhindres, blot forsinkes. Og hvad er der så opnået i sidste ende?

At afdelingsbestyrelsen står som en flok koldbøtter, der har forsinket et byggeprojekt, som de ellers gerne selv vil have igennem hurtigst muligt...

Suk.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 29-01-07 10:39

Som det også fremgår af andre indlæg så sættes jeres (formoder jeg) lovligt vedtagne vedtægter ikke ud af kraft af normalvedtægterne.

Det der kan undre er hvorfor man forsøger at forhindre nogen i afholde et beboermøde. Hvem som helst kan indkalde til et sådanne og ingen har myndighed til at forbyde det.

Man kan så altid diskutere hvilken kompetance der kan tillægges et sådanne beboer møde

VH

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-01-07 11:31

Vores vedtægter er både lovlige og har mange år på bagen. De er kommet direkte i kølvandet på de nugældende normalvedtægter fra 1996.

Og vi herinde på Kandu er så enige, som vi overhovet kan blive med hensyn til lovligheden!

Med hensyn til kompetencen: Beboermødet har faktisk "magten" hos os. Her er konkret tale om arbejder, som udløser en kæmpe ekstraordinær huslejestigning (12%) oveni de almindelige. Materialet forud for mødet var meget spartansk og kun på dansk. Der var (derfor?) kun et meget beskedent fremmøde på 7,75% og heraf stemte næsten 1/3 nej til projektet. Og vi er en ganske stor afdeling.

D.v.s. at meget få beboere har udløst en kæmpestigning, som mange ikke vil have råd til. Og derfor er der ønske om A) mere (og fyldestgørende/ordentlig) oplysning og B) en ny afstemning.

Det er fuldstændig idiotisk at forsinke denne nye afstemning, da den jo også skal godkendes i kommunen. Og hvis en forsinkelse betyder, at sagen når at komme til godkendelse hos kommunen og vi efterfølgende kommer med en ændring, så ved jeg godt, hvad jeg ville tænke om os...!

Men de fleste i afdelingsbestyrelsen vælger altså at tro på, hvad afdelingsbestyrelsens "ledelse" siger, fordi de jo "har erfaringen"...! Og logisk tænkning (og måske selvstændig læsning §'er?) er sat ud af drift - med henvisning til de gældende normalvedtægter, som faktisk modsiger ledelsens påstand...!

Så det ender nok med, at vi må igennem den tossede gang (eller en retssag?), fordi der sidder nogle forstokkede hoveder, der ikke kan se, hvad de har gang i.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-01-07 22:28

Hvis du er i gang med at få stablet en ny afstemning på benene, så må du jo gøre det hurtigst muligt før ledelsen sætter arbejdet i gang.

Plejer informationen at være flersproget? Er det bare fordi afgørelsen går dig imod at du ikke vil acceptere en demokratisk vedtaget beslutning?

PS: Osse på mig virker det tosset at vedtægterne skulle kunne fortrænges af normalvedtægter.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-01-07 07:39

henrikkrebs - også du har fuldstændig ret.

Men det er faktisk ikke mig, der vil indkalde til et nyt beboermøde. Det er en anden beboer, der har i et læserbrev i vores beboerblad har varslet en underskriftsindsamling, og afdelingsbestyrelsen har i samme blad svaret, at det på grund af vedtægterne har "lange udsigter"...!

Det vigtige for mig i denne sag er det helt generelt, at vedtægterne (= loven) skal overholdes.

Og med en ekstraordinær lejestigning på 12% havde det kun været rimeligt, at materialet til afstemning havde haft informativt indhold (og ikke bare billeder, pyntetekst og skrabet info til "de få fremmødte" på selve mødet) og en eller anden form for "ikke-dansk" tekst til de mange, der ikke forstår sproget...!?

Så kan man diskutere, om man selv har ansvaret for at møde op (forudsat man kan p.g.a. job, ferie, sygdom m.v.!) og ellers få oversat noget, som man ikke forstår - men det er en meget lidt social form for demokrati i et socialt boligbyggeri. Og [U]disse ting[/U] går mig inderligt imod.