/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Utæt tag
Fra : olarsen
Vist : 940 gange
300 point
Dato : 26-01-07 17:23

Hej,

Vi har et hus, bygget i 1982, som har et utæt tag. En tømrer har set på skaden og forsikringsselskabet vil gerne tage det som en stormskade. Problemet er nu at tømreren ikke vil 'nøjes' med at reparere taget, da han i givet fald så hæfter for HELE taget i de næste 20 år. Jeg synes at det lyder voldsomt, at fordi man laver en reparation på et ellers sundt tag så skal give garanti for hele taget i 20 år. Er det fup eller fakta?
Taget er lavet af dobbeltfalsede tegl og er uden undertag (kræver ikke undertag), i flg. tømreren er det noget af det bedste tag man kan købe.

vh ol

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-01-07 17:27

Selvfølgelig hæfter han ikke for hele taget.

Han skiver jo heller ikke en regning på hele taget

Han kan jo skrive på regningen hvor meget af taget han reparerer, så hænger han ikke på mere end det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-01-07 17:42

Han er ikke interesseret i den reparation.
Find en anden håndværker.

Accepteret svar
Fra : debut

Modtaget 160 point
Dato : 26-01-07 17:52

Interessant problemstilling, som jeg desværre ikke kan svare på, men jeg kunne da godt tænke mig at vide lidt om, hvad der kan bekræfte ovenstående bemærkninger. Er der ikke noget med en meget speciel måde at fortolke forsikrings/erstatningsansvar på udført bygningsarbejde?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 26-01-07 18:01

Håndværkeren vil kun hæfte for det udførte reparationsarbejde, og altså ikke hele taget,

MEDMINDRE at det er hans faglige vurdering, at det ikke er håndværksmæssigt forsvarligt, at reparere, men at taget er i så dårlig stand/beskadiget, at der skal et helt nyt tag på - og han så alligevel bare reparerer det.

Find en anden håndværker.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-01-07 19:03

Det er fup, find en anden håndværker.
Han er bare interesseret i en større reparation som han tjener flere penge på.
Som alle andre steder hæfter han kun for den rep. han udfører og ikke andet.
LAD DIG IKE SNYDE, MEN FIND EN ANDEN HÅNDVÆRKER:

HUSK LIGE AT FÅ ET SKRIFTLIG TILBUD PÅ REPARATIONEN.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 11-03-07 21:46

Tak for svaret debut. Jeg er stadig lige så meget i tvivl som da jeg stillede spørgsmålet og føler mig ikke overbevist om at jeg har det rette svar, da jeg får modstridende oplysninger lige meget hvem jeg spørger (har ikke spurgt den rigtige endnu, - tilsyneladende). Ville have ønsket at en med juridisk/praktisk erfaring havde svaret.

vh ol