/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
bærbar pc hyler!
Fra : mogens6
Vist : 1580 gange
130 point
Dato : 24-01-07 02:29

Hej Kandu folk..Det er længe siden jeg har været herinde og stille spørgsmål...Det er jo et super forum...

Jeg har en bærbar medion md 6100.. Så det er ved at være en gammel sag snart....Den har en pentium 4......På 2.6 mhz indbygget.....512 ram 64 mb dedikeret grafikkort....

Denne model af en bærbar (generelt i md 6100) har medion vistnok haft lidt problemer med cpu`en i maskinen.....Så blæseren i denne bærbar kører 98% af tiden...

Mit problem er at min bærbar begynder at hyle når den får lidt at lave! Specielt hvis jeg opstarter og tænder for webcam...Så går der kort tid så begynder den at hyle....Og når jeg åbner windows jobliste i "ydeevne" så står cpu fint når denikke hyler Men ved hårde opgaver som webcam åbentog ved webcam chat og ved mange sider åbne i adobe readerfor den det meget svært...Når hyle tonen kommer farer "cpu-brug" op på 100%" i jobliste "ydeevne"

Og bærbar`ens performance ydeevne daler krafttigt og den hakker og har svært ved alt...Endtil hyletonen forsvinder igen...Som gør den umulig at have med at gøre...Og gør det umuligt for chat da stemmerne bliver hakkede...Og computeren alt i alt bliver meget langsommere når hyle tonen er tilstede...

Jeg har installeret Everest home editionda jeg har læst lidt på hvad der kunne være galt...

I Everest under "pc" "sensorer" kan man bl.a tjekke tempuraturen på cpu. Den står fast på 61 grader...Hverken mere eller mindre!! Men når hyletonen starter ved belastning så går cpu`en op på ca 74 grader med det samme. Men efter ca 10-15 sekunder falder den ned på de 61 grader igen selvom hyletonen fortsætter...Og så stopper hyletonen måske 20 sekunder efter....Ligeså snart hyletonen starter igen som den næsten hele tiden ved belastning ryger "cpu" op på 74 grader....

Harddiskens temperatur ligger stabilt på 33 grader.

Dette problem.....Kan der egentlig gøres noget ved dette problemda det jo tyder på cpu problem....?????? Eller er der noget andet galt???Altså ikke et cpu problem som får bærbaren til at hyle!.......?????

Mit spørgsmål bl.a er hvor kommer lyden fra?

Er det et varme cpu problem?

Kan der gøres noget ved det??

Eller er det måske et ram problem som for cpu til at stige til 100%?

Det tyder ikke på at være harddisk men den kan jeg godt finde ud af at skifte!!! Hvis det er den som laver problemer!

Og ram kan jeg også skifte....

Det er straks sværere med cpu`en at skifte den i en bærbar....Selvom det er en p4 bærbar...

Eller er det et grafikkort problem???,,,,da der jo sidder et dedikeret geforce 4 488go kort i...med 64 mb

Tusindvis af spørgsmål bare i evt kan fortælle hvad der kan være galt og evt løsning???

På forhånd tusind tak

Mogens

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 24-01-07 07:42

Jeg tror du skal sende den ind, det lyder som en fejl i deres hardware, så hvis du ikk skal ha for meget ballade så burde du sende den ind til reparation. Evt. snak med deres hotline

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-01-07 15:56

Det kunne evt. også skyldes din blæser, som enten er ved at være defekt eller at den har opsamlet en del skidt, så den ikke køler nok.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 24-01-07 16:25

Citat
Det kunne evt. også skyldes din blæser, som enten er ved at være defekt eller at den har opsamlet en del skidt, så den ikke køler nok.

hvilket også resulterer i en indsending til medion, hvis man altså gerne vil beholde garantien! i det øjeblik man åbner en medion computer i hvert fald, så ryger ens garanti ad helvede til, hvis de ser det altså.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 24-01-07 17:59

Der er ikke garanti på den mere. Desværre....Det er den for gammel til....Og jeg har også haft den åben en hel del gange.....Desuden kan det ikke betale sig at skulle til at betale for at få problemet væk...Den er jo trodsalt nok ikke mere end højst 2500 kr værd...Endda sikkert mindre...

Problemet opstår ved belastning....Så som webcam, mange sider downloaded i adobereader og problemet er der også ved afspilning af film i dette link....http://www.tvnor.moo.no/

Men kun i fanen "No-Live" "filmsiden" som kører filmene i "adobe flashplayer 9.0" Det kan den heller ikke klare....Filmen begynder at hakke og halte....

Men afspilning af video,dvd,musikvideoer,divx, og streaming video via nettet via f.eks windows media player og winamp så er der ingen problemer...Der kører bærbaren fint og udemærket uden at få åndenød og uden at begynde at hakke...Så kan godt se film på den og streaming video via nettet....Ingen problemer der....Men ligesåsnart det har noget at gøre med "webcam,,,flash reklamer og film,,,mange sider downloaded i adobereader så er der et problem....Computeren piver.....Og ydelsen sættes drastigt ned....

Kunne godt snakke med deres support!

Kunne også se om blæseren er ren!

Nogen andre syns punkter

Venlig hilsen mogens

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 24-01-07 19:12

Det er sådan en lille "iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii" lyd....!

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 24-01-07 23:19

Nå nu prøver jeg at åbne for min bærbar igen....Stort stort stort arbejde....Da der er voldsomt mange skruer og dimsedutter som skal af for at komme ned til sagens kerne.....Argggggh

Mogens

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 26-01-07 17:59

Der var ikke rigtig nogen som havde det rigtige svar, desværre! Men jeg har nu haft åbnet min bærbar og skildt den ad i atomer.....Og var helt nede ved cpu og blæser...For at komme så langt ind i denne bærbar skal man have ca 43 skruer af og godt antal dimsedutter som tastatur, Harddisk,Et par printplader. Bl.a til tænd og sluk osv. osv...Så der var langt ind...Men der var desværre ikke så meget støv derinde...Men en stor tur med rensning fik den nu alligevel....Jeg gavden også en lille fin ny klat kølepasta....Rensede alt evt fedt og snavs væk fra før først...Og puttede så et nyt lille bitte lag på af kølepasta...

Medion md6100 bærbar er bygget dumt op...Den er bygget sådan at den har meget svært ved at komme af med varmen selvom der sidder 2 ret store blæsere i den... Ingen kølehuller i bunden af kabinettet....Og ingen gennemgang fra tastaturet og ned til blæserne...Da der ligger en plade imellem.....

Da jeg samlede den igen.....Har jeg fundet ud af at det ikke hjalp det store....Hvis jeg er heldig måske et par grader....

Men jeg har så installeret dette program til bærbaren "Notebook Hardware control 2.0 pre-release-04" Og via nogle instillinger der har det virket lidt...Jeg har fået varmen ca 10-14 grader længere ned....Her er et link til dette program.......http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm

Da der ingen som svarede rigtig på dette spørgsmål......Lader jeg det enten stå ubesvaret åben....Eller annullere spørgsmålet senere....

Men er af den holdning at lade det stå åben til andre brugere...Så de kan se det også.....og de kan drage nytte af det...

Hvis der er andre meninger er i velkommen til at ytre dem....

Men kan sige at efter de ting som jeg har foretaget så virker min bærbar bedre nu med hensyn til varme...Den kan umiddelbart godt køre webcam nu.....Men bliver dog stadig meget varm....

Har tænkt på at skære lidt i metallet på den nogle steder hvor det er fuldt forsvarligt..Og steder hvor der ikke sidder elektronik....For at blæserne bedre kan slippe af med deres luft....

Venlig hilsen mogens

Annuller spørgsmålet
Fra : mogens6

Dato : 29-01-07 12:58

Jeg modtog ikke rigtige svar til dette spørgsmål...Andet end at sende den til reparetion...Men der er ikke mere garanti på computer...Og at rense blæser....Det var desværre ikke nok....Og der kom desværre ikke flere svar! Men dette er hvad jeg vil gøre! Cpu bliver for varm....optil 75 grader! Jeg skilder bærbaren ad. Og vil ligge et tyndt lag arctic silver 5 kølepasta på....Som jeg skal ud og købe! Give blæserne en dråbe symaskine olie...Skal være syrefri....Og rense blæser med vatpinde.....Rense gammel kølepasta af med isopropanyl alkohol og dertil evt bruge noget køkkenrulle....Der må ikke komme fedtede fingre på cpu og kobberkøler.....Og så installerer "nhc"= notebook hardware control" et program som kan styre bl.a en bærbars cpu....Som kan nedsætte varmen fra cpu.....Og nedsætte computerens cpu mhz.....Her er link til dette meget gode program som kan gøre mange ting for en bærbar.......http://www.pbus-167.com/

Venlig Hilsen mogens