/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Granitfliser på spåndpladegulv
Fra : futze
Vist : 901 gange
50 point
Dato : 21-01-07 14:12

Er der en risiko i at lægge 30x30 cm granitfliser ca 10mm tykke oven på et stabilt spåndplade
gulv i et køkken.
Hvis jeg først smøre en belægning af evt. brine, så spåndpladerne ikke suger fugt, og herefter så
en vådrumsbelægning ovenpå, for at undgå at evt. spildt vand trænger ned til spåndpladerne. Herefter lægges granitfliserne i feks. flexibel Lip,og med en ca. 1-2 mm fuge.
Herefter fuges der med en flexibel fugemasse.
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-01-07 14:19

Det skal virkeligt være stabilt, for jo større fliserne er, des nemmere har de ved at løsne sig ved nedbøjning af underlaget. Men din metode lyder da fornuftig.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 21-01-07 16:19

Synes osse, det lyder fornuftigt med et MEGET stablit gulv. Til gengæld synes jeg ikke, det er fornuftigt med så hårdt et gulv i et køkken - det sted i huset, der erfaringsmæssigt tabes mest glas og porcelæn. De fleste hjemmeulykker sker i øvrigt i køkkenet, og det er langtfra dem alle, man bare kan få familien til at spise!
mvh
pbp

Du spurgte selv om der er risiko!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-01-07 18:48

En lige så vigtig ting er, at du ikke får fugt nede fra, da granit er absolut tæt. jeg er ikke nær så bange for at få vand ned som kondens nedefra eller opstigende vandgranit er kapilarbryder.

Pas på hvilken overflade du vælger.granit bliver utroligt glatte når de er fugtige, eller fodtøjet er fugtigt, så afprøv hvor glatte de er inden du køber. stenene har godt af at blive behandlet med stenolie, da det gør det nemt at rengøre dem bagefter men er med til at sænke friktionen, og de dermed bliver mere glatte.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-01-07 22:59

Jeg har lavet et gulv på den måde du beskriver, men det er ikke ret stort. Det ligger i et par karnapper.
Jeg har ikke brugt vådrumsisolering.
Det er rigtigt som A.C. Rosman skriver at fliserne er meget glatte hvis de bliver våde.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 02-02-07 06:26

Tak for svaret pbp_et.