/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Moms ved bil export?
Fra : mercerpigen
Vist : 3505 gange
200 point
Dato : 18-01-07 21:29

Jeg er ved at starte et lille firma op, ved siden af mit normale arbejde.
Er blevet momsregistret.
Jeg vil exportere biler primært til Tyskland. Har kontakt med en tysk forhandler, som aftager mine biler.
Spørgsmål: Skal jeg lægge moms på bilerne?

Ved godt at jeg skal lave en faktura på salget. Det kommer ca til at dreje sig om 1 bil pr måned. Dvs sige 12-15 biler pr år, med en fortjeneste på 2000-3000 kr pr bil.
Så det er jo ikke millioner det drejer sig om.

Eks:

Jeg køber en bil for 10000 kr.
Jeg sælger den for 13000 kr (F.eks 3000kr for bilen og 10000 kr i tilbagebetalt afgift)

Hvad skal jeg skrive på fakturaen?

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 18-01-07 22:02

Du skal lægge moms på. Din tyske forhandler så få momsen refunderet fra DK. Jeg husker ikke proceduren.

Men andre kan sikkert svare mere precist.

Mvh
ypsi Q

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 18-01-07 23:09

Du har så vidt jeg kan se to muligheder:
- Du kan sælge uden moms efter EU-reglerne om reverse charge. Det kræver at køberen er momsregisteret i et andet EU-land.
- Du kan sælge med brugtmoms. Det kræver at du har købt de bruge genstande af private personer.

Under alle omstændigheder ville jeg nok ringe og spørge SKAT.

Kommentar
Fra : Båd1-Ell1

Dato : 23-02-07 14:59

Jeg er temmelig sikker på at der skal skrives moms på fakturaen.

Den tyske importør skal vel ha' stemplet faktura ved udførelse og skal så ha' den danske moms retur hos dig, hvorefter han så skal betale tysk moms. Således har jeg forstået proceduren vedr. import af en båd.

Men tjek på SKATs hjemmeside. Skriv en mail til dem. Jeg troede, det var løgn, men de er faktisk kvikke til et hurtigt svar.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-07 11:55

Købet:
Køber du privat for 10.000 så kan du bruge reglerne for brugtmoms (kræver tilmelding hos Skat) så det kun er din bruttoavance du lægger moms på.
Køber du momset gulplade-bil (d.v.s. får du en regning, hvor der står 8.000 + moms = 10.000) så trækker du de 2.000 fra som købsmoms på sædvanlig vis.

Salget:
Sælger du i Danmark eller til privat i Tyskland så skal der lægges moms på. Jeg vil tro (er ikke sikker) at du også ved slag i Tyskkland kan anvende brugtmoms-reglerne
Sælger du til viksomhed i Tyskland (eller EU i det hele taget) hvor du kender moms/vat/mvst-nummeret så skal du ikke skrive moms på regningen

Kommentar
Fra : Jimmy4544

Dato : 05-04-07 13:56

Svaret er simpelt, der skal ikke lægges moms på.

Det reglerne inde for EU, som gælder her.

Hvis det er salg til private i Tyskland, skal der lægges moms på.

Med venlig hilsen

Jimmy Olsen
Registreret revisor