/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ligner lidt hyacinter
Fra : eln
Vist : 1036 gange
100 point
Dato : 15-01-07 20:35

jeg har fået et billede af en blomst, bladene ligner en hyacint og løget ligger også lidt over jorden
det er hvide blomster men de sidder ikke nær så tæt som hyacinter og der er ikke nær så mange blomster,er der nogen der kender en side med forskellige løgplanter hvor jeg har en mulighed for at finde et billede

mvh.eln

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-07 20:42
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-07 20:50

Min første tanke var - Nikkende fuglemælk-http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3602

her er et link, med rigtig mangel blomster

http://www.nyborg-blomster.dk/galleri/fotogalleri.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-07 20:53
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-07 20:57

Der er også en blomst der hedder porcelænshyacint

Kommentar
Fra : eln

Dato : 15-01-07 20:59

jeg har selvfølgelig googlet ,har også kigget på adresserne i har sendt, der var den heller ikke
kunne godt tænke mig at lægge billedet ind på kandu men ved ikke om det kan lade sig gøre

mvh.eln

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-01-07 20:59

jeg tror på perlehyacinten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-07 22:16
Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-07 22:17

http://www.peecee.dk/

Men her kan du uploade et billede, så får du et link derinde og det kan du lægge her i spørgsmålet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-07 22:19

En perlehyacint er blå, har spidse blade, og blomsterne ligner mere små kugler

Dette er en porcenlænshyacint

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=1059

Kommentar
Fra : eln

Dato : 15-01-07 22:39

http://peecee.dk/?id=22613

jeg prøver, ved ikke om det virker

mvh.eln

Kommentar
Fra : eln

Dato : 15-01-07 22:44

tak for det dova

det ser ud til, at det virker,jeg lærer noget hele tiden,skønt

mvh.eln

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-07 23:02

Jeg syntes nu din plante ligner rigtig meget en hyacint, men prøv at se dette billede af en klokkeskilla,

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=1060

Nu har jeg været min havebog om løg og knoldvækster igennem, men syntes ikke jeg kan komme med flere bud

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-07 00:02

Det er hverken hyacint eller scilla/klokkescilla tror jeg, for de har ikke de lange kraftige støvdragere og så bagoverbøjede kronblade.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-07 01:21

Tror så alligevel det er en scillaart, nemlig persisk scilla Scilla mischtschenkoana

http://davesgarden.com/pf/showimage/39289/

http://www.avonbulbs.com/detail/274

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-07 07:48

Når jeg sammenligner scillabladene, syntes jeg de ser for spinkle ud i forhold til "hyacinten"

eln... hvor høj er din plante??

Kommentar
Fra : eln

Dato : 16-01-07 11:09

til nordstedI

jeg har kun billedet så jeg ved ikke hvor høj planten er

mvh.eln

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-07 11:24

Det er svært når der ikke er "mål" på, men umiddelbart tror jeg din "hyacint" er højere end scilla/skilla, også løget er større end scilla/skilla løg, og som før nævnt, ser bladene også kraftigere ud på din "hyacint".

Udfra det, tror jeg det er en hyacint variant, når man søger på google kan jeg se, der er flere forskellige arter, end den man umiddelbart ser hos gartnerne, også nogle der ligner noget i retning af en scilla/skilla, men i en kraftigere variant.

På dit billede er det også svært at dømme, om blomsterne er fuldt udspurnget fordi, de er ved at være afblomstret eller om det er sådan den ser ud lige når den er spunget ud.

Når/hvis du engang får det afklaret, håber jeg du vil skrive plantens navn her, for det er da en flot plante

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 23-01-07 10:39

Tak for svaret Nordsted1.

også stor tak til dova der lærte mig hvordan man uploader et billede finder jeg ud af blomstens rigtige navn kommer jeg tilbage

mvh.eln