/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digi-foto, størrelsen på billedet
Fra : NielsPT
Vist : 663 gange
90 point
Dato : 08-01-03 19:15

Hejsa alle..

Jeg har et 3,3 mio pixel digitalt kamera (Hp Photoshop 720).
Det tager nogle rigtig flotte billeder, men når jeg henter dem ind i Paint Shop Pro, er de jo kæmpe store!?
Nogen der kender et program der let mingelerer med størrelsen, og som måske kan forstørre billederne op og ned i de TYPISKE størrelser..?? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at printe nogle af disse billeder ud, men størrelsen skal jo gerne være ligesom et "normalt foto"..

På forhånd tak..

(det skal lige nævnes, at jeg har Adobe Photoshop, en nyere udgave...)

Mvh.

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 08-01-03 19:20

Vælg : image -> image size -> og sæt dem til den størrelse du vil arbejde med,
evt. 800*600

Så kan du sætte dem ind i et word dokument evt. og printe derfra ??
Sådan plejer jeg at gøre, og det virker fint.

/Philip

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-01-03 19:37

Jeg kender godt resize-fidusen i Paint Shop Pro, men det er jo de typiske størrelser jeg leder efter (størrelsen på et foto du fremkalder), der må da være et program der har dem indkodet!!

Desuden har jeg lidt imod at flytte rundt på billeder i forkellige programer, da kvaliteten ofte forringes, men jeg må indrømme at jeg har gjort som dig, i et stykke tid

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 08-01-03 19:50

Jeg bruger samme procedure som philip omtaler, det er Adope Photoshop 6,0,
men der står ikke 800*600, men Pixel Dimitions, hvor jeg i den øverste rude sætter
tallet ned eksempelvis fra 543 til 343, det virker altid.

mvh. tadeo

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 20:46

Du må huske een ting... gem original fotoet og f. eks. i PS kan du så lave en hel del ting (som du husker at gemme som kopier under andet navn!).
Du kan jo beskære billedet, men det giver ikke meget og noget falder jo så væk, men du kan "transfomere" billedet ved at vælge "select all" og så under edit er der transform, hvor du bør vælge "skaler" og hvis nu du holder shift nede nå du trækker nedad i øverste højre hjørne kan du jo lave det i den størrelse du vil (bevarer nu forholdet).
NB.: Nu formindskes jo også pixel massen (derfor bevar originalen)
Endelig er der jo noget der hedder DPI som relaterer sig til udskriften. Sætter du den op bliver billedet mindre (ved udskriften forståes) der er så pixelerne bevaret!
Det lyder galt med at ændre ret meget i pixel (altså ved - KUN - højde Eller bredde) som man har set nogle skriver, vil helt bestemt give grimme forvrængninger uha da da.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 20:52

PS.: Bemærk jeg tydeligt skrev - hvis man altså ikke bevarer samme forhold, for gør man det er det en helt udmærket måder at nedskrive pixlerne!
Men igen altså: Gør det på en kopi for du vil ikke kunne gå tilbage "pixlerne er væk"

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 21:02

Undskyld man sidder og kommer i tanke om mere - det er sku' ikke for at "spamme" dit spm. men du skriver jo... du vil jo gerne printe det ud.
Ja naturligvis, men vær nu opmærksom på at: Vil du have det f. eks. 13x10cm som et flot foto så er det DPI der skal sættes op til ca. 300 alt efter pixel dim nu (prøv dig frem) du ser dim. på UDSKRIFTEN i PS den bliver jo som sagt mindre. Vælger du den anden måde at formidske billedet kan du ikke mere få et ordentligt FOTO lignende billede.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 08-01-03 21:04

det er helt i orden, og manga tak for dine kommentarer, du fortsætter bare, hvis du kommer i tanke om noget mere :)

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 08-01-03 21:30

Egentligt ikke nyt men. Vil du ændre DPI i Photo Shop under (image/image size) så fjern flueben i "resample" nu bliver pixel delen (grå)nedtonet og "står fast", når du så ændrer resolutionen fra 72 til 150 ser du jo udskriften mindskes, nu kan du så bare fortsætte til du når den str. du ønsker. Pudsigt nok vil billedet stadig fylde din skærm, altså er det kun den slags man bruger ved "skal man sige fremkaldelse af digital foto" eller bare sige udskrift!
Er det bare til at sende til en ven med mail eller udskrift på alm. papir så brug endelig den med at nedskrive pixel for ellers bliver han/hun sur ved at få et billede der fylder 1,2 Mb med en mail. En PC kan slet ikke se forskel da den kun har resolution 72

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 08-01-03 21:38

Enig man bør altid tage et kopi når man ændrer i størrelsen,
en forglemmelse i min kommentar.

Kommentar
Fra : 090201

Dato : 09-01-03 00:23

http://www.xnview.com er et smart program hvis man har mange billeder i samme mappe der skal ændres... og så mange andre muligheder....

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 90 point
Dato : 09-01-03 16:51

Ja - der er mange gode prg. IrfanView er også et af dem, der kan man browse alle billeder i en mappe i den str. man ønsker fra 50x50 til 300x300 og sende dem med mail osv.
Men det med JPG holder ikke for... jpg kan jo være 2272x1704 (f.eks.) direkte fra et Camera og det er helt i skoven at sende et sådan billede med en mail - altså med mindre modtageren vil have printet det ud i FOTO kvl.!! På glosy papir m.v. ellers er det på kanten af en "fornærmelse"!
Et sådan (famillie billede) som (kun) skal vises på en skærm/hjemmeside eller bare til en ven skal skalere ned når det sendes og - igen igen, har man bibeholdt originalen kan man jo til hver en tid få et RIGTIGT fotografi.
Jeg fik en mail fra en ven, han havde (Fra et Nikon 5000) ændret DPI til 1200 så var billedet ca. 6x5cm... ved evt UDSKRIFT! Men:
1) Det fyldte hele skærmen
2) Det var på ca. 2MB - stadig som *.jpg! Idet den slags ikke ændrer ved dette
3) Det drejer sig ikke om *.jpg men om opløsningen (DPI)
4) Har du et billede i en høj opløsning så er MULIGHEDEN for at få printet et særdeles
godt billede ud! Men til web og mail m.v. så er det pixel str. der tæller, den kan
nedsættes på flere måder. Gemmes i lav/høj komprimering og/eller direkte ændres,
som er gennemgået tidligere - der er så stadig i disse versioner et valg om
komprimeringen.
800x600 er en ret alm. skærm indstilling for mange PC brugere og jeg mener ikke et billede bør været større end absolut MAX. 500x??? pixel når det sendes med mail. Mange har jo modem og telefon forbindelse, selv den str. kan give kvaler uden ADSL eller kabel forbindlese.

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT