/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
transfedt- eller - syre
Fra : gamle61
Vist : 525 gange
200 point
Dato : 10-01-07 19:33

har inde på google læst om transfedt, og -syre
der står en masse om love og regler , og om at det er skadelig , men ikke et ord om hvad det er, hvor det kommer fra og hvad det består af - kan i mon hjælpe mig - på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 210 point
Dato : 10-01-07 20:21

http://www.hjerteforeningen.dk/sw18454.asp

http://www.hjerteforeningen.dk/sw31569.asp

Transfedt
Citat
Transfedtsyrer er en særlig type mættet fedt, som dannes, når industrien forarbejder olier for at gøre dem faste ved stuetemperatur. Transfedtsyrer opfører sig mere som mættet fedt, idet det for det dårlige kolesterol til at stige. I dag er der lovgivning, så der ikke må findes mere end en lille mængde transfedtsyrer i vores fødevarer. Transfedtsyrer findes også i små mængder i fedt fra drøvtyggere, men det er en lidt anden slags.
Vælg flest madvarer fra planteriget - det umættede fedt
Vælg færrest madvarer fra dyreriget - det mættede fedt
Vælg magert

hjælper det lidt ???

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 10-01-07 23:46

Tak for svaret miritdk.lige det der duede - dejligt at kunne gå herind og få hjælp når de små grå ikke helt slår til - fortsat god vind til dig - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-01-07 09:42

velbekomme - det kan da også være en jungle at finde rundt i