/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket kamera skal jeg vælge?
Fra : Hemmingsen69
Vist : 950 gange
100 point
Dato : 09-01-07 14:40

Hejsa,

Jeg skal til at købe nyt digital kamera.

Jeg skal generelt bruge det til byture, festlige lejligheder og storby rejser.

Så skal det have et fedt design, helst i sort og skal være hurtigt og nemt at gå til..

Jeg har set på disse 2 modeller:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=204451
&
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233988

Jeg har tidligere haft en af de første modeller af Sony Cybershot's og det var godt, specielt da jeg engang imellem også redigerede diverse små optagelser i Movie Maker.

Derimod har jeg ikke kunne gøre det med det kamera jeg har nu Olympus - µ-mini DIGITAL.
- Det er et godt kamera men det åbner film i Quicktime og kan ikke bruges i fx Movie Maker.

Jeg har talt med en forhandler om Samsung NV10 og han nævte bla at det også bruger Quicktime til at åbne film med. Men at han selv har købt det og skulle være et fremragende kamera.

Jeg ved ikke hvilket et af de to jeg skal købe.

Det betyder lidt at jeg kan redigere i diverse film men samtidig skal det ikke være grunden til at vælge det andet fra..

Men er der virkelig den store forskel på de to modeller?

Mvh Anders

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 14:55

Her er lidt test at kigge på:
http://www.digit.no/wip4/
http://www.dpreview.com/

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-01-07 15:14

Du skal uden tvivl have et Canon IXUS 60.

Fra du tænder det til det er klar til at tage billeder gå der under 1 sek.
Batteriet, kan tage over 1000 fotos.

Jeg kender en del som har et sådan kamera inkl. mig selv, og hører kun godt om det.

Billigt, lang batteri levetid, lyn hurtigt, skarpe billeder.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=6&Sort=Wanted&Soegeord=ixus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-01-07 15:22

Du kan også se på http://www.steves-digicams.com
som er en virkelig god side på engelsk.

se de enkelte produkter:
Sony:
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/t30.html

Samsung:
desværre ingen test pt. men henvisning til Samsung's side
http://www.samsungcamerausa.com/

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-07 15:53

Eller også noget helt andet...

Jeg er mest til Canon, og ville ikke købe et Sony, jeg synes det er betænkeligt når nogen går efter smart design frem for funktionalitet og kvalitet

Men der har lige været en test af følgende:

Canon Powershot A40

Olympus mju 700

Fujifilm Finepix

Fra http://ekstrabladet.dk/forbrug/test/article257841.ece

Hvor Fujifilm Finepix blev testvinder, selv om Canon havde den bedste billedkvalitet.

Min datter har sådan et Olympus mju 700....tager også gode billeder (apparatet fås i flere forskellige farver).

Men det bedste og mest handy får du i Canons IXUS-serie.

Bl. a. som thulin nævner et IXUS 60, som nu koster under 2000,-

mvh dova

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-07 16:29

Hej.
Jeg er mest til Canon. De tager rigtigt gode billeder, deres kameraer.

Hvad er der galt med Quicktime?
Det er da dejligt, at ens video klip ikke bliver lagt på lageret som ukomprimeret video.
Hvis det er fordi du ikke kan redigere dine optagelser i Movie Maker, så prøv at kigge her

http://www.videohelp.com/tools?toolsearch=Quicktime&Submit=Search&s=&orderby=Type&hits=50&convert=&dvdauthorfeatures=

(hvis linket ikke virker, så kig her
http://www.videohelp.com Gå ind under "Tools" i menuen til venstre, og så efter quicktime)

Som du kan se, er der masser af brugbare alternativer, der kan arbejde med/konvertere quicktime og .mov filer.
En stor del af dem er oven i købet freeware (=gratis).
Der findes også en del gratis programmer, der giver dig mulighed for at lave dine klip om til DivX formatet (=mpeg4 = wmv - altså det du får ud af movie maker), eller til mpeg2 eller mpeg1, så de kan brændes over på DVD, SVCD eller VCD, og derefter ses på fjernsynet via en DVD afspiller
.
De fleste af disse freeware programmer giver movie maker baghjul, når det gælder funktionalitet og simpel betjening.

Jeg har selv brugt VirtualDub i flere år, og konverteret til mpeg2 formatet (=DVD, SVCD, VCD, CVCD, miniDVD mm.) med en af de tidligere udgaver af TMPGEncoder (freeware til ver. 1.4 - tror jeg nok det var).

Så, som du kan se, behøver det ikke at være på grund af video formatet i kameraet, du behøver vælge nogen modeller fra.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Hemmingsen69

Dato : 09-01-07 16:32

Okay

Jaja, det klart funktionaliteten skal være i top! Men det er også meget rart at have noget der ser fedt ud

Men det kan være jeg køber Canon IXUS 60 så..

Kan det redigeres med evt Movie Maker?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 16:35

Skal du købe Ixus 60 - så køb det ikke hos FONA - de tager fuld vejl. pris endda som tilbud.

Kommentar
Fra : Hemmingsen69

Dato : 09-01-07 16:43

Hov tror din besked kom lige før min

Jeg ved godt Movie Maker er et newbie program.. Det er nemt lige at fixe noget hurtigt sammen hehe..

Men tak for de mange gode svar!

Kommentar
Fra : Hemmingsen69

Dato : 09-01-07 16:44

Nej, køber det nok over edbpriser.dk..

Kommentar
Fra : Hemmingsen69

Dato : 09-01-07 16:54

Men er Canon IXUS 60 virkelig bedre end de to modeller jeg nævnte øverst? Når det er så meget billigere?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-07 17:32

Citat
Men er Canon IXUS 60 virkelig bedre end de to modeller jeg nævnte øverst? Når det er så meget billigere?

JA

Både billedkvalitet og holdbarhed/robusthed.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-01-07 19:01

Jeg har et ferie-canon s50 og det virker godt.
Det er en ældre model (3½år), så den er lidt langsom, og den næste bliver nok IXUS 60 som min nabo har.
Ikke fordi han har det, men jeg har prøvet hans Camera, og det virker rart at arbejde med.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 09-01-07 22:42

Canon IXUS 60, er ikke bedre end SONY Cybershot T30. Står valget mellem de to ville jeg til enhver tid vælge Sony!

Når du nu alligevel er oppe omkring de 2800kr burde du nok nærmere kigge på Canon Digital IXUS 850:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237104

Optisk billedstabilisering er en rigtig rar ting at have når man skal tage billeder i "mindre heldigt belyste områder" (læs: byture og festlige lejligheder)

Vh Claus

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 11-01-07 07:44

Jeg kan varmt anbefale Canon Ixus 65. Det har en dejlig stor skærm. Jeg ved at du næsten ikke kan få det billigere end hos Platan Foto. Jeg sparede 500.kr iforhold til billigste tilbud på nettet. Jeg ved ikke om du kan få det i sort, men det findes i alle tilfælde i sølv.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-01-07 17:47

Hej Hemmingsen69

Takker for point'sene, og ønsker held og lykke med det kamera du nu vælger.

Vh.
Finn