/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
dnserror i forb. med router.
Fra : Bsk
Vist : 602 gange
35 point
Dato : 08-01-03 11:27

Hej.

Hvad gør man i et netværk, hvor 4 pc´er er koblet via en hub til en Novell server og har netadgang via ISDN, når man skifter fra ISDN til ADSL.

Jeg har fulgt den vejledning der følger med og jeg har prøvet at bytte et straight kabel ud med et crosset, men jeg får hele tiden disse fejlmeddelelser.
dnserror - html på explorer og Destination host unreachable, når jeg pinger routeren.
Jeg kan tilføje at novell serveren og ISDN er/var i Uplink i hub'en.

Hvis der er nogle der er bekendt med problematikken hører jeg meget gerne fra Jer.
MVH BSK

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 11:46

Hej BSK;

Udfra det du skriver, går jeg udfra at din konfiguration er, hvor de 4 PCer, samt Server og router går i HUBen på hver sin port. Udfra det har bør Serveren reelt ikke have noget med selve trafikken til Internet at gøre.
Jeg går udfra, at det er en xDSL router du har sat på - og ikke en "gammel" ISDN router?

Typisk har din xDSL router en anden IP adresse på "indersiden" af netværket end din ISDN router havde.
Er dette tilfældet, er det der sker at du på dine klienter har defineret en standard gateway, som egentlig peger på den "gamle" ISDN routers IP adresse - og dermed kan du ikke få forbindelse med den nye.

Det optimale er naturligvis, hvis du har en DHCP server kørende via den xDSL router, som selv kan tildele IP adresser til dine PCer. På den måde er du altid sikker på, at PCen for en adresse der ligger indenfor routerens IP adresseområde - og dermed er der "hul" igennem.

Kontroller først din xDSL routers IP adresse, og herefter standard Gateway'n på de enkelte PCer.
Samtidig skal du sikre dig, at en evt. manuel tildelt IP adresse på PCerne også ligger i det samme adresseområde, som din xDSL router.

Eksempelvis : xDSL router IP adresse : 192.168.0.1 Undermaske : 255.255.255.0
PC IP adresse : 192.168.0.85 Undermaske : 255.255.255.0

Skriv tilbage, om du har haft success med ovenstående; eller vi skal ud i en dybere gennemgang af tingene.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 08-01-03 12:16

mer info please :

ADSL modem eller ADSL router ?
Har server 1 eller 2 netkort i sig ?

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 08-01-03 13:43

Tak til Smitty for svar, men desværre virker det ikke, så jeg er da snart helt rundt på gulvet, jeg syntes at jeg har prøvet alt efterhånden, men jeg vil stadigvæk meget gerne have feedback.
Så Smitty hvis du vil ud i en dybere gennemgang af tingene så bliver jeg meget glad.

MVH BSK

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-01-03 13:29

"Bsk" <Bsk.news@kandu.dk> crashed Echelon writing
news:21TS9.31405$Hl6.3247683@news010.worldonline.dk:

> Hvad gør man i et netværk, hvor 4 pc´er er koblet via en hub til en
> Novell server og har netadgang via ISDN, når man skifter fra ISDN til
> ADSL.
>
> Jeg har fulgt den vejledning der følger med og jeg har prøvet at bytte
> et straight kabel ud med et crosset, men jeg får hele tiden disse
> fejlmeddelelser.
> dnserror - html på explorer og Destination host unreachable, når jeg
> pinger routeren.
> Jeg kan tilføje at novell serveren og ISDN er/var i Uplink i hub'en.
>
> Hvis der er nogle der er bekendt med problematikken hører jeg meget
> gerne fra Jer.
> MVH BSK
>

Jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt men vi snakker kun om opkobling til
Internet???

Hvis ja, så er jeres gateway sat til at route trafikken for internet skal
ud igennem ISDN routeren.

Du skal altså nu fortælle gaeway'en at denne trafik skal ud igennem ADSL
routeren.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 08-01-03 13:55

Tak til Smitty for svar, men desværre virker det ikke, så jeg er da snart helt rundt på gulvet, jeg syntes at jeg har prøvet alt efterhånden, men jeg vil stadigvæk meget gerne have feedback.
Så Smitty hvis du vil ud i en dybere gennemgang af tingene så bliver jeg meget glad.

I øvrigt er vores hub, tror jeg nok, en D-link DFE 916Dx. og vores abonnement et pro@access ADSL.

MVH BSK

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 14:08

Hej BSK;

Du kan udemærket have en D-Link DFE 916Dx HUB. Det er en 16 ports stackable HUB m. 10/100 mulighed.

Vi skal lige have afklaret én ting 100% ( før den lange sø-forklaring kommer )! Hvilken router har du? eller har du 2 net-kort i din server, hvor det ene er forbundet direkte til ADSL modemet?

Altså mere præcist: Vil du sådan ganske kort skitsere, hvordan kablerne er trukket mellem de enkelte enheder.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 08-01-03 15:30

Hej Smitty.

Om vi har 2 netkort i serveren, det tror jeg ikke. da vi også har en analog modemlinie, der er koblet direkte til en anden pc'er. vi går på nettet via ISDN pt. vi har ingen DNS server, men har IP på hver enkelt mask. vi bruger faktisk kun serveren som en database, dvs. vi gemmer div. + programmer på den.

Alle mask. er koblet til en "kabelkanal" som fører kablerne videre til hub'en, som sammen med Serveren og ISDN er placeret i et andet lokale.

ADSL routeren hedder "Efficient Networks(SpeedStream 5781)" ; "Ericsson HM220dp"(vist nok accesslinien); med en XpressLink(vistnok skillefilteret).
Mit abonnement hedder Pro@access ADSL.

MVH Birgit

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 17:15

Hej Birgit;

Du har jo helt rigtigt fat i det. Din XpressLink er ganske rigtig skillefilter mellem telefon og ADSL linien.
Det passer meget godt med, at du kan have fået leveret en SpeedStream router fra TDC sammen med abonnement.

Sammen med din ADSL router har du modtaget en skrivelse fra TDC, som fortæller hvilken IP adresse du har på routeren. Dette brev skal vi bruge. Typisk vil du have fået en adresse som; f.eks; 192.168.0.1

Når du har fået denne adresse skal du fra en PC bruge kommandoen PING <Routerens IP Adresse>
F.eks : PING 192.168.0.1 Du burde nu få et svar tilbage om, at der er sendt og modtaget 4 pakker.
Det betyder, at der egentlig er hul igennem, da det er routeren der svarer tilbage.

Jeg håbr meget, at dine PCer, Server, ADSL router er forbundet til din HUB - og at routeren ikke er forbundet til en PC!

Hvis du stadig ikke får svar fra routeren, så prøver du at slukke en PC, og flytte kabelet herfra og direkte ned i routeren.
Starter PCen og gentager kommanden overfor. Fik du svar nu?

Jeg regner med, at du nu har kontakt med routeren. Hvis ikke skal vi lige prøve en anden kommando på din PC.
Udgangspunkter er, at du bruger en Windows version. Du skal ud i commando prompt. Bruger du andre udgaver end Windows 2000 eller Windows XP er kommandoen : Start / Kør / Command ellers Start / Kør / CMD
Du har nu fået en sort skærm, hvor du skriver IPCONFIG /ALL <Enter>
Du kan her se IP Adresse og Undermaske, samt Gateway, på din PC.

Disse skriver du ned og sender en mail omkring.

Hele "humler" ligger lige nu i, at vi skal have dine IP adresser og Undermasker, samt Gateway, til at passe med routerens.
Når først det er på plads; så er der "hul igennem" på routeren.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 09-01-03 09:02

Hej Smitty.

Jeg har prøvet det du har beskrevet, men jeg får "forkert kommando eller filnavn", når jeg skriver "IPCONF /ALL". Jeg tog en dir /p for at se de forskellige dir. Jeg har også været i HELP og gennemgået de forskellige filer der.
Jeg har fundet 2 bat filer der heder "pingname.bat" og "pingnum.bat" men "pingname.bat" viser Microsoft som navn?

Jeg har ikke problemer med routeren når jeg kobler min bærbare på, men kun når jeg skal koble op til hub'en.

Jeg har været inde og ændre gateway til routerens nr. 192.168.0.1, men jeg får som sagt "host unreachable".
Jeg regner ikke med at jeg skal skrive en ipadr. samt unetmask. på Pc'en, det skulle routeren jo tildele når det er sat til "hent automatisk en ipadr."?
Jeg har højreklikket på "andre comp" valgt TCP/IP - egenskaber - IP-adr.( hent automatisk en ipadr)/ Gateway (192.168.0.1) / Wins-konf(deaktiver winsopl) / DNS conf. (deaktiveret) alt dette er lavet iflg. den vedlagte vejledning fra TDC.

MVH Birgit

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-01-03 10:02

Godmorgen Birgit;

Har lige set din kommentar. Kommandoen er IPCONFIG /ALL
Vil du være rar og skrive, hvilken Windows version du bruger på dine PCer.
Under TCP/IP indtsillinger kan man angive om DHCP serverice skal være aktiveret. Er den det?

Jeg er stadig sikker på, at svaret ligger lige om hjørnet, men som skrevet tidligere så skal vi lige bruge oplysninger fra kommandoen IPCONFIG /ALL for, at få lidt mere overblik.

En skam, at man ikke kan "klippe" skærmbilleder ind her, det kunne nok hjælpe.

Glæder mig til at høre fra dig.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 09-01-03 10:38

Godmorgen Smitty.

Jeg bruger win98 + win95. og jeg skal til at bygge en ny Pc'er, der får XP-PRO på- det bliver sjovt at få den på nettet!

Under TCP/IP indstillinger i wins-konf. er "benyt DHCP til winsopløsning" gråtonet, dvs. jeg kan ikke vælge den, kun hvis jeg aktivere "hent autom. en IP-adr."! Så jeg går ud fra at servicen er aktiveret.

Hvad mener du med "Under TCP/IP indtsillinger" kan man angive om DHCP serverice skal være aktiveret. Er den det?

- Hvor aktiveres denne service i så fald?

MVH Birgit

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-01-03 10:50

Hej Birgit;

Tak for svaret. Jeg skal lige slå noget op, og vender så tilbage indenfor ca. 1 tm.

Gider du sende de oplsyninger fra IPCONFIG /ALL. På både en W95 og W98 kan du også bruge Start / Kør / WINIPCFG
Der kan du vælge PCens netkort, og få de samme oplysninger.

Hvis du vil have et rigtig - rigtig - godt råd; så vil du ikke have en XP på nettet! Du vil meget hellere have en W2K på nettet. Hvad mange ikke er helt klar over; og jeg fik først svaret for få dage siden; er at f.eks. netværks teknologien mellem W95, W98 og XP er så langt fra hinanden, at der er dømt problemer.
XP vil straks den kommer på nettet forsøge at ovetage kontroller, og det kan give utallige fejlpakker og belastning med "støjende" trafik på jeres netværk.

Hvis du ikke har et absolut behov for at kunne spille, mv. - så lad være at bruge XP. Brug hellere W2K.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 09-01-03 12:12

Hej igen Smitty.

Tak for dit svar.

Nu fik jeg fat i oplysningerne, men på den mask. som pt. er på via ISDN, adresserne er som jeg forventede, nemlig de alm. med IP nr, unmask. nr. og st. gateway 192.168.0.2.
Jeg har ikke en DHCP server eller en primær/sekundær wins server.

På min anden pc'er er der slet ikke IP-nr, st. gateway eller unmask. nr. i forb. med netkortets oplysninger.

Desværre kan jeg ikke bruge W2K, da XP-PRO skal servicere håndpc'er.(epockets). XP-PRO skal åbentbart være det bedste program til at servicere disse iflg. min lev.

Jeg venter spændt på, om du har løsningen til mig.

Imens vil jeg tjekke om kablet er korrekt.

MVH Birgit

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-01-03 12:22

Hej ( igen ) Birgit;

SÅ fik jeg starten en PC m. W98 på. Svært at huske alle skærmbilleder i hovedet

Du skrev, at du fik en bærbar PC på via routeren; men desværre ikke m. hvilken Windows version.

Her er min opsætning på W98 - og den kommer smertefrit på via switch til min ADSL router
IP Adresse = Hent Automatisk
WINS konfiguration = Benyt DHCP til WINS navnefortolkning
DNS Konfiguration = Deaktiver DNS

Såvidt jeg husker, så har din SpeedStream Router indbygget DHCP, så den automatisk uddeler TCP/IP adresser til CPer med autokonfiguration.

Prøv lige at kontrollere, at du på en PC har en tilsvarende konfiguration på din TCP/IP som jeg har angivet.
Prøv så at køre enten IPCONFIG /ALL eller WINIPCFG

Send en mail med resultatet, så vi har noget "at gå efter".

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-01-03 12:30

Hovsa! Var begyndt at skrive svar inden jeg fik dine oplysninger.

Du skriver, at den anden PC ikke viser nogle værdier for IP adresse, mv.
Prøv lige på denne, at lave opsætning som overfor m. IP adresse, WINS og DNS. Det mest vigtige er her, at du har markeret "Benyt DHCP til WINS navnefortolkning".

Hvis du ikke kan "undvære" en XP pro pga. dine ePockets har du så mulighed for, at få opgraderet dine W95/W98 maskiner til f.eks. W2K? Den passer langt bedre med en XP i netværk end de andre gør.

Hvis du er frisk på et forsøg, så kan du prøve at af-installere din TCP/IP protokol på den PC der ikke viser nogen IP adresse. Herefter Genstarter du PCen, og prøve at installere din TCP/IP protokol igen. Jeg har oplevet med et TDC ADSL abonnement, at det var det der skulle til i sidste ende før en W98 ville komme på.

Glæder mig til at høre nærmere.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 09-01-03 14:40

Hej Igen Smitty.

Desværre det virker ikke, jeg har gjort som du foreslog, men selvom der er installeret ny TCP/IP protokol, så kan jeg stadigvæk ikke pinge routeren.

Har du nogle andre forslag? - så hører jeg meget gerne fra dig.

Forresten der er stadigvæk ikke værdier når jeg tjekker WINIPCFG. der er kun mac-adr.??

Hvad med de adresser jeg har fået opgivet fra tele dk. feks. DNS-server m.v.. skal de ikke opgives nogle steder?

MVH Birgit

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 35 point
Dato : 09-01-03 17:38

Hej Birgit;

Undskyld den lange svar tid; men har du også lagt mærke til, hvordan arbejde kan tage meget af ens fritid?

Du skriver, at WINIPCFG kun giver dig MAC adresser! Du har da forhåbentlig valgt at den skal vise det netkort?
Afhængig af, hvad der er installeret kan den godt vise data for andre komponenter; men man på en drop-dowm menu vælge for hvilken enhed den skal vise data.

Vi kan forsøge, at du på den ene PC stiller værdierne som jeg skrev tidligere. Når dette er gjort går du ind om manuelt tildeler TCP/IP adressen 192.168.0.101 / Subnet 255.255.255.0

Genstarter, og så ser vi om det har nogen effekt.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 10-01-03 09:21

Hej Smitty.

Jeg har en tilståelse - øv, øv, øv, øv og øv.

Jeg har fundet ud af at mit kabel ikke var lavet korrekt.
Jeg har rettet fejlen, koblet routeren i up-link på Hub'en og NU KØR´ DET BARE DERUD AF.

Tusind tak for alle dine absolutte gode råd og perfekte vejledninger.
Jeg håber, at jeg render på dig igen, hvis jeg får problemer med andet senere hen!
Og det gør jeg nu nok, når nu jeg får XP-Pro på min nye pc.

Endnu en gang tak og på forhåbentlig "genmail"

Mange venlige hilsner
Birgit

Godkendelse af svar
Fra : Bsk

Dato : 10-01-03 09:29

Endnu en gang tak for svaret Smitty.

Du har været suveræn god til at besvare mine spørgsmål, og hvem ved, måske mailes vi ved senere hen vedr. et andet problem - måske XP-Pro?

Mange venlige hilsner
Birgit

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 10-01-03 10:57

Hej Birgit;

hvorfor tænkte jeg ikke på dit kabel noget før! ( GODT vi ikke har en smiley af en torsk )

Tilgengæld kan man kun være over at det virker hos dig.

Tak for dine pæne ord. Selvfølgelig vil jeg forsøge at hjælpe en anden gang, hvis jeg tror jeg kan.
Synes selv at det har været en ganske hyggeligt sludder. God vind med din fortsatte EDB installation.

/MVH Smitty

PS: En Novell-server sammen med XP! Er ikke helt glad for kombinationen. Har du overvejet at skifte til
Windows 2000 Server på denne? Hvad med opgradering af dine PCer til W2K?

Kommentar
Fra : Bsk

Dato : 17-01-03 10:31

Hej Smitty.

Sorry for den lange svartid, men jeg har været travlt optaget.
Vedr. opgradering af Novell srv. til Windows 2000 - så er det noget vi stadigvæk overvejer, og vedr. opgradering af PC'erne til W2K, så kan jeg sige, at vi jo har licens til win98/win95, så det bliver nok ikke realiceret før end priserne på w2k bliver nedsat!

Endnu en gang tak

MVH Birgit