/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
tilskud til pasning af egne børn
Fra : majbritt05
Vist : 588 gange
205 point
Dato : 08-01-03 09:27

Er der ikke noget med at nogle kommuner yder tilskud til pasning af egne børn?

Hvis ja, hvordan fungerer dette? Og hvor mange penge er der tale om?

Er der nogen, som gør dette?

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 08-01-03 10:10

Jeg tror de fleste kommuner yder det tilskud.

Her er et eksempel --> http://www.holstebro.dk/service/Borgerservice/tilskud_privat.html

/Philip

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-01-03 10:23

Jo det er rigtigt.

Betingelsen er blot, at man ikke modtager nogen form for overførselsindkomst f.eks. dagpenge, bistanshjælp eller S.U.
Da beløbet ligger lidt under den laveste sats for dagpenge, er det ikke rigtigt noget værd i praksis, men det lyder flot. Jeg har selv været turen igennem, så jeg har et rimeligt belæg for min påstand.
Det er dog om alle omstændigheder en god ide at henvende dig til din kommune for at høre om hvilke regler de benytter og hvorfor de er udformet som de er.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 08-01-03 10:48

Hvis du mener om der ydes tilskud til at du SELV kan gå hjemme og passe dine egne børn og få penge for det - så er svaret nej... Det nævnes helt konkret på siden ovenfor.

Årsagen er vel sagtens at man ikke kan få kontanthjælp, hvis man ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet...

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 08-01-03 10:51

Lovforslaget om tilskud til pasning af egne børn (L129) blev vedtaget i Folketinget den 14. maj 2002. Du kan læse loven og socialministeriets orienteringsskrivelse her.
http://www.kl.dk/263075/

Her http://www.kl.dk/8913/ finder du KL's vejledningsmateriale om Frit valg-ordningen samt aftaleteksten fra de økonomiske forhandlinger om privat pasning.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 08-01-03 11:07

II. Konsekvensændringer i lov om aktiv socialpolitik i forhold til tilskuddet til pasning af egne børn

Det er forudsat, at den forælder, der vælger at modtage tilskud til pasning af egne børn efter § 26 a i serviceloven, herved har valgt ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder. Den pågældende forælder fravælger således retten til kontanthjælp og aktivering. Der foretages derfor konsekvensændringer i lov om aktiv socialpolitik.

I § 26, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik sidestilles tilskud til pasning af egne børn i relation til kontanthjælp med en offentlig forsørgelsesydelse.

Hvis tilskudsmodtagerens ægtefælle modtager kontanthjælp m.v., fradrages tilskuddet til børnepasning i kontanthjælpen, hvis denne overstiger den kontanthjælp, som den anden (dvs. tilskudsmodtageren) ville have været berettiget til, hvis pågældende ikke havde fået tilskud til pasning af egne børn. Hvis tilskuddet er lavere end kontanthjælpen, suppleres tilskuddet ikke op til kontanthjælpsniveauet.

Ændringen af § 26, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik betyder, at det tilskud, som i andre situationer ydes til en kontanthjælpsmodtager, når dennes ægtefælle har valgt ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder, ikke kan ydes, når kontanthjælpsmodtagerens ægtefælle modtager tilskud til pasning af egne børn efter servicelovens § 26 a.

Ændringen af § 33, stk. 1, nr. 5, i lov om aktiv socialpolitik betyder, at tilskuddet til pasning af egne børn efter servicelovens § 26 a ikke holdes uden for beregningen af kontanthjælp under hensyn til, at tilskuddet sidestilles med en offentlig forsørgelsesydelse i relation til kontanthjælp. Det vil sige, at tilskuddet efter § 26 a i serviceloven fradrages ved eventuel beregning af kontanthjælp til tilskudsmodtagerens ægtefælle.

http://kommunefakta.netborger.dk/ kan der læses om kommunefakta for hver enkelt kommune
Under hver enkelt kommune kan du se om der er frit valg til børnepasning (Kommunens forventninger om at tilbyde forældre frit valg mellem offentlig og privat børnepasning. Til forældre, der ønsker at benytte sig af privat børnepasning frem for et offentligt tilbud, kan kommunen vælge at give et tilskud efter servicelovens § 26. )

Kommentar
Fra : 1489

Dato : 08-01-03 11:22

Pas dine unger selv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 205 point
Dato : 09-01-03 14:56

Hej majbritt05.

Svaret til dit spørgsmål er helt klart JA. Meeen, det er ikke bare lige, for der er mange spørgsmål der gør sig gældende, og det er forskelligt fra kommune til kommune. Men prøv at gå ind på dette link.: http://www.kl.dk/261841/
og læs det godt igennem, og henvend dig så til din egen kommune, for det er dem der afgør det i sidste ende.

Du spørger også om hvor mange penge det drejer sig om, det kan kun din kommune fortælle dig, men jeg tror *bestemt* ikke det er nogen *guldgruppe*

Held og lykke med det.

Venlig hilsen
Mone

PS.: og så lige en lille kommentar til 1489,*det er jo sådan set også det majbritt05 gerne vil ik'?? Har du selv nogen børn??

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 09-01-03 15:56

1000 tak Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-01-03 17:06

Det var så lidt, sku' det vær' en anden gang
Hvis altså det er noget jeg kan finde ud af

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 09-01-03 17:42

Tak for svaret Mone.