/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dækstørrelse, hvad kan bruges?
Fra : Malkekoen
Vist : 9109 gange
50 point
Dato : 02-01-07 17:27

Hej!

Jeg skal have sat nye dæk på min Mondeo, men......

Jeg vil gerne have et sæt Bridgestone Turanza Er 300 (FDM og ADAC's testvindere), men de fås ikke i den størrelse, som de dæk der sidder på bilen nu (185/65 R14).

Derfor: Hvilke andre størrelser kan man bruge i stedet? Vil gerne kunne bruge de samme fælge. Jeg vil samtidig også gerne undgå bredere dæk end 185 (da jeg så kan undgå også at skulle bruge vinterdæk).

Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 02-01-07 17:37
Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-01-07 17:39

Mange tak for det hurtige indlæg.

Og ja, ved godt at der findes mange dæk i lige præcis den størrelse. Men nu vil jeg altså ha' lige præcis Turanza dækket - så er nysgerrig om jeg kan bruge nogle af de andre tilgængelige størrelser.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-01-07 18:06

På toyotas hjemmeside er der en god omregningstabel mellem hjul-/dækstørrelser.
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-01-07 18:07

Hvis du ikke ønsker at skifte fælge kunne det godt blive svært at finde et dæk, for ikke at sige næsten umugeligt.

Så hvis du absolut vil have "Turanza" dæk, skal du nok skal ofre penge på nok nye fælge.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-01-07 18:09

Det kommer an på hvilke fælge du ønsker at montere dem på, men slå det selv op på nettet.
Nemmest er
http://www.biltorvet.dk/hjulguiden/hjulguiden.asp?regnr=AA00000
I stedet for AA00000 skriver du bilens registreringsnummer - Og nej, det er ikke fis det med at du indtaster dit registreringsnummer.
På det første billede klikker du på din fælgstørrelse. Herved flytter den tykke blå ramme og dine dæk-muligheder vises.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-01-07 18:11

Ok. Var lige inde på Toyotas side. Den gav følgende resultat ved at gå fra 185/65R14 til 185/60R14:

Gamle dæks data:

Resultat
Diameter
59.61 cm.
Omkreds
187.27 cm.
Dækkets profilhøjde
12.02 cm.
Hjulomdr. ved 100 km/t
890 RPM

Det nye dæks data

Resultat
Diameter
57.76 cm.
Omkreds
181.46 cm.
Dækkets profilhøjde
11.1 cm.
Hjulomdr. ved 100 km/t
918.5 RPM

Sammenligning af de 2 indtastninger
Omkredsen på det nye dæk er 3.1 procent mindre end det originale
Speedometer-visning
Før 50 km/t 80 km/t 100 km/t 120 km/t 150 km/t
Efter 51.6 km/t 82.6 km/t 103.2 km/t 123.8 km/t 154.8 km/t

Kan ikke lige genneskue det: Er det ok?

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 50 point
Dato : 02-01-07 19:21

Det er fint nok. Helt nøjagtig rammer man sjældent. Jeg mener det er max 5% afvigelse loven siger. Det er godt at speedometeret viser mere efter end før - så kører du ikke så nemt for stærkt
Du får et lavere (og mere smart) dæk, der også sikkert føles lidt hårdere end originalstørrelsen.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-01-07 19:25

Jamen, det er da helt perfekt!!! Super - og kan få dem superbilligt fra Tyskland leveret her i DK (372,50 /stk). Tak, myg.