/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Motorsav - ny/brugt samt str.
Fra : Mr3xS
Vist : 2107 gange
100 point
Dato : 30-12-06 21:39

Hej alle i kloge hoveder

Vi har købt hus, hvor brændeovnen er koblet til radiatorerne, og derfor er primære varmekilde. Indtil nu går det rigtig godt med at fyre, og vi bruger næsten ingen fjernvarme til at varme huset op. Med andre ord, så er der et rimeligt brændeforbrug.

Det giver et behov for billig brænde, og dermed en motorsav. Og nu mit spørgsmål: Hvad skal man købe af motorsav - skal det være ny eller brugt, hvor stor skal den være, og hvad koster det.

Jeg regner med at jeg skaffer langt det meste træ fældet. Der er altså mest brug for en sav, som man kan bruge til at skære træet op i passende stykker. Derudover er det muligt at der skal fældes lidt mindre træer, men det bliver nok ikke ret meget.

Håber i kan hjælpe. Jeg har selv set lidt på Stihl, der er nogle meget fine motorsave til ca. 3000, men syntes det er mange penge, og ved ikke om mit behov er stort nok til den investering..?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-12-06 21:45

Det er vigtigt at du kan få reservedele og der er en som kan reparere din sav.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-12-06 21:49

Der er jo altid den mulighed at leje sit udstyr i eks. et byggemarked...

Så hvis du får samlet træ nok til en dags arbejde, så lej motorsaven i stedet. Det kan du gøre mange gange for købsprisen af én. Og vis du er utilfreds med saven, så gø det ikke så meget, vel?

Og du kan også leje en brændekløver med det samme, så du ikke skal svinge øksen - selvom det jo også giver varmen...

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 30-12-06 21:58

>Ysseven

Det var da slet ikke en dårlig ide.. Jeg kan se at det koster 150-200 at leje en motorsav.. Så kan man jo overveje senere om man skal bøbe i stedet. Desuden slipper man jo for bøvlet med at holde den ved lige og slibe kæde mv...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-12-06 23:10

Hvis du står i nærheden af huset og skærer brænde op så skal du overveje at købe en elektrisk de er ganske gode billige larmer ikke og forurener ikke der hvor du står.Jeg har begge slags

Sune

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 31-12-06 00:10

Jeg vil anbefale en benzindrevet, du vilsikkert løbe ind i træ der skal afhentes før eller siden. Det er måske meget godt at leje de første par gange, men en sav skærer altså ikke en hel dag før den skal slibes og det gør man ikk bare lige.
hvis du ikke kan slibe en selv så k'b et sav f.eks. Pattner eller Echo og køb en ekstra kæde, køb ikke med for langt sværd. Køb hos en aut. forhandler der kan give dig råd og service. øber du i et byggemarked el.-lign. så g¨r der en pokkers tid hvis savet skal til rep. eller kæden skal slibes.
3000,- er en god investering set i forhold til hvad du sparer i varmeudg. Jeg ved ikke hvad du sparer i fjernvarme, men skal du købe brændet koster det mellem 400 og 700 kr. pr. rm2.
Det er svært at slibe en nedslidt kæde op selv, men hvis du sliber hver tand med 3 - 4 strøg hver time så holder den sig skarp længere. Lad aldrig kæden ramme jorden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-12-06 01:27

Giver stig54 ret.
Min første Harald Nyborg gule tingest var bestemt et dårligt køb

Så fandt jeg en Homelite (har aldrig hørt navnet før!), brugt 900kr, ved forhandler/værksted for kædesave, havetraktorer og lignende...
Og sikrede mig selvfølgelig at han kunne få dele til den

Den har fældet en del træer og skåret træ op, uden problemer. Kun skiftet kæden en gang.. Men ellers, hvis du passer den med slibning som du får beskrevet, så er benzin saven det bedste

Har da selv en el-dreven, den er da rar nok en sjælden gang til nogle småting, men vil slet ikke kunne leve op til meget brug.

Held og lykke med købet, os der fyrer med træ må jo arbejde

- Anden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-12-06 06:09

Mindste nr., 12 - 14 tommer sværd dækker formentlig dit behov, men det er da en god ting at leje sig frem først. Men har du tænkt på alt det andet: Sikkerhedsstøvler, sikkerhedsbukser, hjelm, visir og høreværn?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 31-12-06 08:07

Hej

Tak for svar til jer alle!

Med mindre der lige kommer et par tusinde kr. dumpende ind af brevsprækken en af dagene, så tror jeg jeg lejer i denne omgang, så må jeg tage det op til genovervejelse næste gang jeg får brug for en sav.

Jeg havde regnet med at det skulle være en benzindrevet.

>pbp: Det har jeg med i mine overvejelser. Hvis man ikke kan leje det også, så køber jeg nok noget selv.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-01-07 20:44

Kræver du forresten, at den skal være helt ny...?

Der er jo også den mulighed at købe en brugt model - måske fordi sælgeren har gjort et fejlkøb eller fået den som en gevinst eller dobbelt gave...!?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-01-07 23:11

Jeg har nævnt tidligere at jeg har været heldig med at købe en brugt

- Anden

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 02-01-07 14:22

Brugt er også en mulighed... Man kan være heldig at gøre en god handel, men man kan også være uheldig. Umiddelbart tror jeg jeg går efter en ny.. Men jeg lejer nok en i første omgang.

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-01-07 20:20

Tak for svaret stig54.

Og tak for hjælpen til alle jer andre!