/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hjælp til at redde data...
Fra : akaup
Vist : 1915 gange
200 point
Dato : 30-12-06 15:44

Hejsa Kandu!

Så blev det min tur til at få en defekt HD

HD 40 GB fra Seagate - Sad í Medion bærbar. Gik pludseligt død - og kunne ikke vækkes til live. Kunne ikke komme ind og reparere noget med Windows-cd. Kunne dog se de 2 partioner som "RAW" hvis jeg bad windows installere forfra. (Hvilket jeg selvfølgeligt ikke gjorde!)

Har lige købt 120 GB 2½" HD inkl. USB-case.

120 GB er installeret i den bærbare uden problemer.
Den 40 GB er installeret i USB-case.
Jeg Har ikke flyttet jumpere - hverken på den ene eller den anden HD. (Der sad slet ingen på så vidt jeg kunne se!)

Jeg vil gerne have reddet mine data så sikkert som muligt. Jeg regner med at bruge "PC Inspector File Recovery" som anbefalet i tidligere tråde.
Jeg har sat USB-casen til, og den 40 GB klikker lidt - men jeg kan ikke læse den i "Disk-håndtering" eller under "Denne Computer".
Skal jeg have jumpere i brug med USB-casen, og hvordan får jeg PC Inspector til at undersøge disken?

Håber på gode svar

På forhånd tak - Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 15:48

Uha uha ja som du selv siger så blev det din tur, og du ved sikkert ikkehvorfor det skete.

Enten så er det som du selv er inde på
http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

eller så er det File Scavenger du skal bruge. Jeg skal gerne sende dig en kopi af det med regnøgle hvis det er det du ønsker. Bare send mig noget i private indlæg så finder vi ud af det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 15:50

For at bruge begge programmer skal du vælge et sted hvor de gendannede filer skal gemmes og det må ikke være den disk der arbejdes med.
For at få din hd til at virke i USB casen skal jumperen sidde som master, så kan der læses fra den (altså hvis ikke den var gået i RAW)

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 30-12-06 15:54

Har du mulighed så brænde en ubuntu live cd.

http://www.ubuntu.com/products/GetUbuntu/download#currentrelease

Den booter du op med også starter ubuntu linux operativ system. Se om systemet kan læse fra din harddisk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-12-06 15:54
Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-12-06 15:56

>For at få din hd til at virke i USB casen skal jumperen sidde som master, så kan der læses fra den >(altså hvis ikke den var gået i RAW)

Hurtigt svar - dejligt
Men så er jeg jo lige lidt i tvivl - hvordan skal jeg sætte jumperen?
Før havde den ingen jumper da den sad i den bærbare - HD'en er stadigvæk i RAW går jeg ud fra.
Den nye HD havde heller ingen jumper selv om den var monteret i USB-casen ved købet!
Mvh. Akaup.
PS: Kan man bruge en jumper fra en alm 3½" HD monstro??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 16:00

Bare prøv uden så og se hvad der sker, ellers kan du læse på den mærkat der er påklistret om hvilken indstilling der er Master.

File Scavenger kan forøvrigt hentes her men den koster
http://www.quetek.com/prod02.htm

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-12-06 16:00

En 2.5" disk skal ikke jumpes.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 16:06

Undskyld men jeg tænkte ikke lige på at det var en 2½" den skal ikke jumpes ganske som peet49 siger

Du kan evt. downloade en demo af File Scavenger og så kan du afprøve om den virker, den vil gendanne 64kb af hver fil og hvis det så er godt msiger du bare til.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-12-06 16:21

Har lige prøvet med Scavenger, men uden held. Jeg kan stadigvæk ikke se disken i Diskhåndtering, så det er jo nok her at problemet er. Er der andre steder jeg kan se disken når den nu er koblet til USB?
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-06 16:28

fijala havde du ikke et tip der hjalp ????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 16:33

Men der var den koblet direkte til et ide kabel. Hmm. skal lige tænke

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-12-06 16:35

Hov - koblede den lige til den bærbare i stedet for den stationære, og den kom faktisk tilstede i Diskhåndtering!!
Men computeren er utroligt langsom, så jeg den har nok store problemer med at læse den
Jeg installerer lige PC Inspector på den bærbare og prøver igen...
Mvh. Akaup.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 210 point
Dato : 30-12-06 16:38

med File svavenger kunne den da slet ikke se disken, for uanset om den er koblet op med usb eller ide skal den vises i diskhåndtering du kan bare ikke læse fra den.

Jeg har selv over flere omgange reddet data fra RAW diske med File Scavenger

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 16:40

Jeg tror at du ikke kan se disken i diskhåndtering fordi den ikke er installeret endnu, Prøv at sætte noget andet i disken der fungerer og plug den så i og derefter kan du bytte hd

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-06 16:50

Hej Akaup,

når din 2,5" HD i kabinet klikker, kan det skyldes at den ikke får nok strøm via USB stikket.
Jeg har selv det samme problem med en ældre 3 GB HD. På den ene PC er der ingen problemer, men på den anden hvor jeg kobler op via en USB Hub - får den ikke nok strøm.

Så hvis du også bruger en USB HUB på den stationære, kan du evt. nøjes med at sætte den direkte i USB stikket i PC'en. Evt. har du fået en strømforsyning med til USB kabinettet eller special kabler, så du kan hente strøm via en extra USB-forbindelse eller via gammelt PS2-stik (keyboard/mus).

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-06 16:52

Du siger, at den er utrolig langsom på den bærbare - det kan evt. også skyldes, at det er en USB 1.1 forbindelse - det er meget sløvt.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-12-06 16:54

Ok - så kom jeg så langt;
Fik koblet det hele til den nyinstallerede bærbare med PC Inspector installeret.
Fik startet en scanning - omend jeg ikke var 100% sikker på hvad jeg lavede. (Valgte "Danish" - skulle nok valgt "English" for en bedre forståelse af hvad der foregår - oversættelserne er vist ikke helt gode.)
Første scanning eller hvad den nu gjorde gav en del fejlmeddelser, men til sidst kom den igennem.
Nu har jeg så trykket på "Red tabt data" eller hvad det nu hedder, og den har so far fundet 2000 filer, men begynder at komme med fejlmeddelser igen. Jeg væbner mig med tålmodighed og holder jer underrettet når jeg har delresultater

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-12-06 16:56

Kobler lige det ekstra USB-strømkabel til - måske går det bedre så...
(Det er heldigvis USB 2.0)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-06 17:11

hopper af og håber det lykkes

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-06 17:22

En hd boks kræver selvfølgelig mere støm end en fx. mp3 afspiller og det tænkte jeg godt nok, ikke lige over, men godt du er i gang. Lad os nu se om ikke det lykkedes at genskabe det meste. Det er ikke godt at genskabe programmer, men pyt så med det bare at alle sine dokumenter og billeder, adressekartotek og lignende bliver reddet

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-12-06 17:30

Har indtil dato ikke set en eneste 2.5 extern disk, der ikke fik power nok fra usb.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-12-06 18:31

Kan da lige melde, at det tilsyneladende heller ikke gør nogen forskel mht. strømmen - der kommer til stadighed en masse fejlmeddelser.
Ikke desto mindre siger den at den nu har fundet 4563 tabte filer - og scannet 770114 clusters.
Desværre har den endnu ikke lagt nogle af de fundne data over på den anden HD, så jeg får nok først muligheden for at få den til det når den er blevet færdig om en dags tid eller 2 - og 5.000 tryk på "afbryd"...
Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-12-06 03:31

akaup..

Tyder på at dine læse/skrivehoveder er dårlige..

Hvis du ikke får reddet det du mangler, så prøv at spørge her: www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 02-01-07 18:55

Ok - så blev den færdig med at søge efter "tabte filer" - jeg har nu fået den til at gemme de fundne filer (på en anden disk), men desværre hedder filerne alle sammen noget med "cluster", dvs. filnavne og detaljer på f.eks. billeder er væk

Ville File Scavenger monstro kunne gøre det bedre, eller går jeg noget forkert?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-01-07 22:18

Du har nok ikke gjort noget forkert og det med navnet er så en af ulemperne med det hele.
Der er File Scavenger bedre da det gemmer i det rigtige filnavn (så vidt jeg husker) Det er efterhånden længe siden jeg har prøvet det.
Har du prøvet om der er noget der er lykkedes eller er det noget skidt det hele.

Send mig din mail i private indlæg så skal jeg sende dig programmet File Scavenger 2.1
Jeg har også version 3.0 men den fylder lige rigeligt til at sende via mail, men 2.1 er også fin

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 09-01-07 15:41

Nu har jeg så bidt i det sure æble og købt File Scavenger 3.0 til den nette sum af 63$ - hvis ellers de finder de rigtige data er det såmænd også en ok pris!
Vender tilbage med resultatet...
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-01-07 19:10

hmm.. måske udtrykte jeg mig ikke klart nok med hensyn til dårlige sektorer..

Om du bruger det ene eller det andet program, når din harddisk ikke kan levere komplette data, er ligegyldigt.
Sectorfejlene og CRC fejlene forsvinder ikke med scavenger..

Din disk er syg, jo mere du bruger den desto mere beskadiger du (måske) dataene på disken.
Helt afhængigt af hvad den egentlige fejl er - er det f.eks. kontaminering i drevet, bliver det bare værre for hver gang du anvender den.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 10-01-07 15:59

Tak for svaret Fijala + alle jer andre!!

Som sagt, så endte jeg med at betale for File Scavenger 3.0, og de knap 400 kr. var vist givet godt ud, da stort set alle mine data blev reddet!

Back-up, back-up og back-up - husk det nu!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-01-07 16:44

Godt at det lykkedes og jeg er ked af at vi ikke fik mit crackprogram til at virke men hvad, de 63 $ var nu godt givet ud.

Held og lykke fremover

Fijala