/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
halogen spots
Fra : babee
Vist : 1778 gange
50 point
Dato : 28-12-06 01:57

hejsa har købt et sæt med 5 halogen spots i bilka. nu vil jeg kun sætte de tre til. kan man det selv om der er stik til 5 stk. ??

der står på pakken 12v-230 v
5*20 w mini indbygnings- og påbygningsspots

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-12-06 02:19

Ja, det skulle der ikke ske noget ved, anderledes havde det været hvis du ville sætte flere til.
Der sker jo heller ikke noget hvis du har 5 sat til og de to pærer springer.
Omformeren kan trække op til 5 stykker

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-12-06 02:26

det har du ret i. den vej med at der ikke sker noget når pæren springer havde jeg ikke tænkt

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-12-06 02:32

men er lidt i tvivel om de bliver for varme. vi har et gipsloft hvor vi vil sætte listelotf op ovenpå. vi tænkte på at købe nogle ler potter og sætte rundt om for at det ikke bliver for varmt men er så i tvivl om dampspærrerene dem bliver man jo nød til at bryde det. men er det godt?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-12-06 02:41

De bliver ikke mere varme fordi du kun sætter tre til.
Nu er det 12 v/20 w pærer, så det er vel begrænset hvor varme de bliver.
Det er vel aldrig helt godt at bryde dampspærren, omvendt havde jeg været mest tryg ved at have lerpotter over dem. Det må du gøre op med dig selv.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-12-06 07:20

hvis du bruger dem som indbygningsspot , så SKAL su have en lerpotte (ø 20 cm ) over dem , eller du køber en af de kasser der er beregnet til det
det er vigtigt at dette bliver overholdt , der er flere brande der er opstået pga manglende luft omkring spot

en anden ting er at ved indbygning , så må du ikke selv lave det , der skal en autoriseret eliktrikker til
montere du dem som påbygning , så må du godt

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-12-06 08:01

Der findes elektroniske transformere, hvor der er et minimum antal watt den skal belastes med !!!!!!!
Ved du om det er en elektronisk eller en jernkerne transformer ???????
Hvis den næsten ingenting vejer, er den elektronisk.
Hvis den vejer ca. 1 kg, er det en jernkerne.
Det er vigtigt, ikke at underbelaste visse typer elektroniske transformere.
Indbygning af spots, placering af transformer, osv. er en videnskab for sig selv. Du bliver nok nødt til at få en aut. installatør, til at se på sagen.

PS: jeg kan godt lide denne her:

"vi har et gipsloft hvor vi vil sætte listelotf op ovenpå."

Jeg troede at det skulle sidde nedenunder !!!!!!

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-06 09:14

du må i dag ikke brude dampspærren der er lavet special lamper til netop dette ellers skal den repereres og dampspærren skal skal side på den varme side det vil så side at der skal en special kasse oven på lampen herefter skal dampspæren ud over denne skal der min 2/3 dele isolering oven på

købesæt er kun beregnet til Nedsænket lofter uden isolering o.m.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-12-06 09:16

det vil så side = det vil så sige

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-12-06 09:46

Hej babee
Hvis du ser på transformeren står der sikkert f.eks.: 11,8V/35-110Va de to tal efter skråstregen er henholdsvis minimum og maxium forbrug, og så længe du holder dig mellem de to tal sker der ikke noget, hvis du kommer under minimumforbruget vil ingen af lamperne lyse og hvis du kommer over maximumforbruget kan transformeren brænde af, og husk så at der skal være luft omkring lamperne hvis der er isoleret over hængeloftet kan man få lamper der er specielt lavet til dette (det er IKKE lovligt med urtepotter), men jeg ville spørge din lokale El-installatør til råds om du kan bruge dine lamper de fleste plejer at være flinke til at rådgive om hvad du må og ikke må.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-12-06 09:55

Hvis omformeren har tilslutning til en 220 v. stikkontakt,(eller evt. loftsdaåse med stik) så må man vel godt rode med 12 v selv. Ellers er der da mange færdigkøbte toiletskabs moduler der er opsat ulovligt.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-06 10:21

Hej alle,

Nu skal jeg ikke lave en skræmmekampagne, men som elinstallatør er jeg nødt til lige at kommentere nogle af de ovenstående indlæg.
Kort om el-brande
Elektricitetsrådets statistikker viser, at der hvert år opstår ca. 3500 brande forårsaget af el i Danmark. De to hyppigste årsager til el-brande er forkert brug af husholdningsapparater og fejl i de elektriske installationer. Hver dag opstår to brande på grund af dårlige el-installationer. Den helt store synder her er isolationsfejl, men løse forbindelser er også årsag til et stort antal brande i private boliger

1. Du må på ingen måde ændre ved et færdigkøbt sæt af spots, det være sig ledningslængder, antal af spots, pæretyper eller noget som helst.
2. Det er kun tillladt for en ikke autoriseret at montere færdigkøbte sæt med halogenspots og montere disse jf. vejledningen. Man skal lige være opmærksom på, at det er ejeren af huset der har det fulde ansvar også i tilfælde af brand og at forsikringsselskabet kan nægte at udbetale hel eller delvis erstatning, hvis installationerne ikke er lovlige.
Det er altid en rigtig god ide at checke www.sik.dk, da det her er beskrevet helt nøjagtig, hvad man må og ikke må.
Herunder er dette beskrevet af Sikkerhedsstyrelsen, hvis der er noget man ikke forstår er det som regel fordi man ikke skal pille ved det
Lovligt elarbejde
Når strømmen er afbrudt må du selv:

Udskifte eller montere stikpropper og ledningsafbrydere, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.).
Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.
Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.
Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.
Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen.
Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.
Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer

MVH Michael

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 28-12-06 16:47

Få den lokale elektriker til at lave det for dig....
( Brandfolk har også ret til ferie...)

Kommentar
Fra : babee

Dato : 28-12-06 23:45

ja i har ret jeg tror vi lader en kigge på det

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 28-12-06 23:46

Tak for svaret michaelholm. og tak til alle andre