/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Fra lav til høj opløsning
Fra : Clausvell
Vist : 889 gange
20 point
Dato : 25-12-06 12:57

hej

Jeg døjer lidt med et problem ang. visse af mine billeder der taget med en lav opløsning.
jeg ville gerne kunne forvandle dem til en højere opløsning, i visse tilfælde at dobble op på opløsningen.

Kan man være så heldig at der findes et program der kan dette....

please hjælp

vh Claus

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-12-06 13:10

går ud fra at du har Photoshop til rådighed, da du har oprettet spørgsmålet i denne kategori.

åbn billeder -> Image -> Image Size og Resolution

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-06 13:49

Det bliver vist for simpelt "hcma"

Du kan ikke lave et billede bedre end originalen.....

Dvs. det kan du godt - men det ændrer ikke på kvaliteten - og det er vel det du er interesseret i

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-12-06 14:06

refi >> jeg gav bare svaret på hvordan man ændrer opløsningen (som er det der spørges om)
men er helt enig med dig.
kvaliteten kan aldrig følge med. originalen er altid den bedste.
men, men... man kan forsøge sig frem.
og det er noget med trinvis at forøge opløsningen (altså ikke det hele på een gang) og evt. slutte af med lidt gaussian blur/blur.
hvis printsize også skal forøges/bibeholdes er det straks værre, da opløsningen så skal ændres måske 4-8 gange printsize-forøgelsen og så bliver det altså tricky

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-12-06 14:17

Det er altså det nogle camera gør (interpoleret hedder det vist) nemlig dobling af de ægte pixel.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-06 14:30

Ja- der er der flere tricks der kan bruges.....

Det ville ellers være rart man bare kunne ændre opløsningen efterfølgende....

Sikke en masse man kunne spare på sine memorykort

Men desværre - originalen ER den bedste (med lidt pynteri)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-06 16:36

Jeg ved ikke om det findes, men hvis det gør, så kunne man omsætte billedet til BMP eller WMF og gør det vektor basseret, så det kan tåle at det forstørres.
For der findes jo vektor basseret BMP og WMF billeder, så det må da kunne laves på en eller anden måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-06 16:45

Nej - Severino......

Som sagt var der jo ingen grund til at ofre formuer på højopløselige kameraer hvis man bare kunne ændre det bagefter.....

Selvfølgelig kan der "pyntes" på et billede i lav opløsning, men det er også alt....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-06 17:20

Nej det er jeg klar over, men jeg REFIrerede bare til nogle muligheder som måske kunne bruges!
Vektor basserede billeder fremstiller en kunstig linieføring ved forstørrelse!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-12-06 17:23

og hvordan fåt man så et vektorbasseret foto - har aldig hørt om det.
vektor-stregtegninger er en helt anden sag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-06 17:30

Der er basis for "ole opfinder" og millioner at tjene

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-12-06 18:54

Svar på dit spørgsmål: DET KAN IKKE LADE SIG GØRE OG SÅDAN ET PROGRAM FINDES IKKE.

Glem alt om BMP m.m. det er meget ringere end EPS format.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-12-06 20:31

Så vidt jeg ved lægger photoshop bare flere pixels til der er magen til, når man sætter opløsningen op, så det kan man sådan set godt, men det bliver ikke skarpt.
Jeg gør det tit selv, men så gør jeg et stort arbejde efterfølgende med hjælp af filtre - det går fint til mit brug, men det kræver et ret stort kreativt talent at få noget brugbart ud af fx familiebilederne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-12-06 20:38

Tror spørgeren er gået i HØJ opløsning

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-12-06 21:29

Nemlig jomfruane.
Det er det nogle camera gør, men de tilsætter efter en indviklet beregning.
Det er det du gør manuelt/filtrering................det er vist et stort arbejde.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 25-12-06 22:54

Hey alle sammen

tak for jeres kommentarer...jeg finder nok osse ud af at klare mig med det jeg har....

en lille sidste ting er.... hvordan får jeg spørgeren ned fra denne høje opløsning, som jeg har ført den i.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-06 23:32

Du skal bare lade ham gå i opløsning!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-12-06 23:34

du kan fx skrue lidt ned for charmen og lidt ned for kont(r)as/kten
Brug file - save ass - close

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-06 08:46

Tag nogle billeder i HØJ opløsning - så kan du bagefter ærgre dig over at du ikke gjorde det fra start

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 04-01-07 11:39

Hej

Jeg ved godt at det er par dage siden spørgsmålet er blevet stillet, men der er faktisk et program, der kan forbedre billeder. Det hedder Genuine Fractals, en demo kan downloades fra nettet på http://www.ononesoftware.com.

Hilsen U_J