/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
El forbrug af Genvex anlæg
Fra : futze
Vist : 3133 gange
40 point
Dato : 24-12-06 08:43

Hej
Er der en sammenligning hvor mange Kwh et Genvex Combi anlæg bruger henh. dagligt her om vinteren og hele året.
Hvilke indblæsnings temp. anbefales inde det føles koldt.
Hvis man vil supplerer friskluft temp. med lidt varmere luft hvilke anbefalinger kan bruges.

Accepteret svar
Fra : Soenne

Modtaget 20 point
Dato : 24-12-06 16:38

Hej futze

Det kan være meget svært at svare på, men generelt siger man at en varmepumpe nogenlunde bruger ca. 1/3 del, sammenlignet med el-varme, du betaler ca. 0,50kr pr Kw varme, du kan se en produktbrochure på hjemmesiden www.genvex.dk

Normalt siger man at en indblæsningstemperatur på ca. 3 grader under rumtemperatur er passende, koldere luft vil føles som træk.

Hvis du vil supplere med ekstra varme, kan du enten sætte en vandbåren eftervarmeflade på eller en elektrisk på 670W.

....du skal endelig ikke tro, at jeg arbejder hos genvex

Kommentar
Fra : futze

Dato : 25-12-06 07:59

Genvexen er jeg fuld tilfreds med, så der måtte du godt arbejde.
Men er der ikke en gennemsnitsværdi om hvor meget el en sådan svend vil bruge
til at ventilerer og lave vamt vabd, samt varme indblæsningsluften op til ca. 21 grader, som jeg har valgt til rum temp.

Kommentar
Fra : future

Dato : 01-01-07 13:29

Hej Futze

For at kunne svare på dine spørgsmål, må man kende dit hus, med hensyn til isoleringstilstand, tæthed, og samtidig kende dit vandforbrug (antal beboere/teenagere(stort vv forbrug), samt husstørelse mm.
Er huset 100 eller 300 m2, vil opvarmingsforbruget jo være meget forskellig.
Som Soenne skriver koster det ca. 1/3 i forhold til elvarme, men vær lige opmærksom på tab i indblæsningsrørene. Jeg har gennem mange år set store varmetab på den konto. En del menesker tror at en isolerngstykkelse på f.eks 50 mm på et rørsystem er nok. Det er det ikke!!!
Har du brug for yderligere bregningen mm. kan du evt skrive til
Energikonsulenten@mail.dk.
Jeg arbejder ikke længere med energirådgivning, men har gjort det i mange år.

Med Venlig hilsen

Torben

Kommentar
Fra : futze

Dato : 01-01-07 14:50

Forstår svaret og selvfølgelig er det bestemt af de faktorerdu beskriver.

Huset er et plan fra 1990 og på 140 m2. Jeg laver mest varmt vand med Genvexen, resten af varmen klarer brændeovnen, men når den ikke er i drift, skal Genvexen klarer varmen, samtidig med at den skifter luften ud et hvis antal gange i døgnet. Og det er her den instillede rumtemp. afgør effektforbruget på Genvexen.
Hvis indblæsningstemp. er meget under 23 grader synetes jeg det føles som træk.
Og at varme luft op der hele tiden udskiftes kan jo blive ret dyr.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 25-01-07 16:14

Tak for svaret Soenne.