/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
B&O TV 50 eller 100 Hz
Fra : futze
Vist : 1095 gange
50 point
Dato : 23-12-06 17:30

ER interesseret i viden om forskellen imellem B&O beovision 3 50 HZ eller 100Hz billedrør.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 60 point
Dato : 23-12-06 17:55

Det er en fordel at vælge et 100 Hz, da det giver et langt roligere billed, som ikke står og flimre på samme måde som de ældre systemer med 50 Hz.
Det du reelt ser, hvis dine øjne var hurtige nok til at registrere det, er at billedet kun består af en lysende prik, som løber ned over skærmen, linie for linie. Dette sker 50 gange i sekundet med en interlace på 2, hvilket vil sige, at billedet dannes ved 2 scanderinger, da første scandering tager fx. linie 1, 3, 5, o.s.v. og anden scandering tager linie 2, 4, 6 o.s.v. for at kompensere for skævvridning af billeder i hurtig bevægelse.
Dette opfattes som flimmer, især hvis man ser skærmen ud af øjenkrogen, og især hvis man ser flere skærme på sammen tid, især i udstillinger.
Når scanderingen er sat til 100 Hz, så vil det sige at hvert billed bliver dannet to gange på sammen tid hvor det andet kun dannede et billed.
Ældre fjernsyn havde det med at danne komethaler, når et objekt bevægede sig hen over skærmen, hvilket skyldes skærmens reflekterende lag, holdte længe på den lysinformation den modtog fra elektron kanonen i billedrøret. De nyere belægninger i billedrørene, har ikke den samme træghed, og derfor opstår der dette flimmer, som man kompensere for med øgelse af scanderingshastigheden på 100 Hx.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-12-06 18:07

For at suplere den fine beskrivelse fra severino så skal man lige vide at hvis man i forvejen har et dårligt antenne signal vil det blive værre med 100HZ da det første billeder jo er dårligt og det nr 2 der jo er kopioeret så bliver endnu dårligere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-06 18:21

Efter min opfattelse er(var) 100Hz et reklameflip.
Noge fabrikker herunder B&O kunne sagtens lave gode flimmerfri fjernsyn uden 100 Hz teknikken.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-12-06 18:30

Flimmer opstår på grund af den nyere belægning i billedfladen på røret, da den har en kortere efterglødstid.
De gamle rør var basseret på en blanding af forfor, som man også kender fra andre ting som lyser længe efter i et mørkt rum, efter at have været belyst.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 23-12-06 19:14

Ved at tegne det samme billede to gange (ved 100Hz) får man to fordele, mindre flimmer og hurtigere opdatering, da billedrøret ikke behøver at "huske" så lang tid. Det sidste er en fordel ved hurtige bevægelser med høj kontrast.

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 24-12-06 08:34

Tak for svaret severino.
Jeg prøver at finde et B&O 28" 50Hz 16x9

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-12-06 08:37

futze

hvorfor dog et 50Hz

Kommentar
Fra : futze

Dato : 25-12-06 09:04

Et egenlig svar om det er 50 eller 100 Hz der er bedst er jeg stadig i tvivl om

Kommentar
Fra : futze

Dato : 25-12-06 09:11

Jeg har hørt følgende :
Angående 100HZ fjernsyn er det rigtig nok at det står mere stille, i hvert fald på testbillede (stillestående), men ved bevægelser er det dårligere i de horitzontale retning,
samtidig er det mere uskarpt. Billedet hopper, så det går ud over helhedsindtrykket, når du ser TV.
!00HZ CTV skal have et perfekt signal for bare at være rimeligt godt.

Er der noget at sige til at os læfolk er i tvivl
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-06 11:57

Jeg forstår ikke hvorfor et 100Hz fjernsyn skulle kræve bedre signal for at være godt.
Jeg kan ikke se at et 100Hz fjernsyn skulle have nogen ulemper, udover prisen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-12-06 12:07

Næh, for modtageren er også det samme. Det er blot elektronikken bag billedrøret der køre lidt hurtigere med opdateringen af billedsiden.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 25-12-06 12:08

Næ men der må værer nogle fakts vedr. de to typer, og jeg snakker om
B&O beovision 28" 50 Hz og 32" 100 Hz
Jeg står foran at købe et sådan brugt men hvilke?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-12-06 20:31

Jeg kender ikke alverden til B&O, men jeg kan ikke rigtigt se at der er nogen grund til ikke at vælge 32" 100Hz, hvis ellers prisen, alder osv. er nogenlunde de samme.