/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sovs til anden
Fra : lexusmerlot
Vist : 751 gange
40 point
Dato : 23-12-06 06:41

Hej med jer alle eksperter.

Man læser så tit at når anden eller stegen er stegt, hældes skyen fra, og fedtet skummes fra,
Hvordan skummes fedtet fra? Hvad menes der med "skummes"? Jeg har aldrig kunnet få fedtet fra den rygende varme sky; ikke førend dagen efter hvor fedtet er stivnet.

Forklar mig lige fremgangsmåden.

Glædelig jul, allesammen.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 23-12-06 07:20

Når du har hældt skyen fra og det har fået lov til at stå lidt, så vil fedtet lægge øverst som noget tyndt lidt gennemsigtigt noget, det bliver bare tydeligere når det er blevet stift.

Men du behøver jo sådan set ikke at skumme fedtet fra.

Når anden er brunet og du hælder vand i bradepanden, så lægger du også hals, vinger, indmad og afpuds i bunden af bradepanden og lader det stege med, skyen hældes så gennem en sigte over i en gryde, og her drysser du så hvedemel ud over og lader det suge fedtet, så pisker du sovsen godt igennem og smager til som du plejer.

mvh
Per

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 40 point
Dato : 23-12-06 08:18

Hæld den varme sky op i en gennemsigtig kande, lad det stå lidt, tag en ske og hold bladet (laffet hvis det skal være fint) i toppen af skyen, hvor fedtet ligger. tryk en anelse ned så fedtet løber ind i skeen, og hæld fedtet ud (eller i en skål, andefedt er dejligt til smørrebrød, fx. pølse, men skal helst blandes med svinefedt for ikke at være for flydende) og bliv ved til der næsten ikke er fedt tilbage.

Din sovs bliver ikke så fed som hvis du har fedtet med.

Og jeg plejer at hælde en anelse fløde i skyen, så bliver skyen lidt mælket, og det er nemmere at se forskel på fedt og sky.

Det lyder indviklet, når man skriver det, men er pærelet

God jul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-12-06 08:28

og den nemme - hæld det hele i en skål og stil i fryseren - så det går hurtigt med at se forskel på sky og fedt og fedtet kan fjernes uhyre nemt

Godkendelse af svar
Fra : lexusmerlot

Dato : 23-12-06 09:16

Tak for svaret vagnr.
Det var et godt svar. De andre forøvrigt også.

Glædelig jul.