/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Må man oversætte....
Fra : golivegolive
Vist : 624 gange
100 point
Dato : 21-12-06 12:18

..... en bog og lægge den ud på sin hjemmeside?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-12-06 12:22

Tror roligt, der kan siges NEJ til, medmindre du har skriftlig tilladelse af
forfatter og forlag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-12-06 12:37

Du bruger en andens værk uanset om du oversætter eller ej, så du må spørge om lov evt. betale.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 13:33

spørgsmålet er jo faktisk besvaret - ydermere - hvis du skal have tilladelse til at oversætte skal du også gøre opmærksom på at du vil lægge ud på nettet - og der tror jeg ikke - ved jeg - du kan komme i store vanskeligheder hvis det er noget du gør sådan bare.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-06 13:38

I følge loven om ophavsret, er det forfatteren der har alle rettigheder til at bestemme hvad der skal ske med hans værk.

Medmindre altså forfatten har solgt rettighederne til det.

Og hvis du kigger på en af de første sider i enhver bog, står der som regel, at gengivelse af enten hele bogen eller dele af den er forbudt ifølge loven om ophavsret...og det gælder også oversættelse og offentliggørelse på en hjemmeside.

mvh dova

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-12-06 13:45

Citat
du vil lægge ud på nettet - og der tror jeg ikke - ved jeg

Gid loven var skrevet lige sådan.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 13:46

Kommentar
Fra : golivegolive

Dato : 22-12-06 09:39

I tror og I mener, men hvor står der at man må/ikke må? og hvem har ophavsretten til ens oversættelse?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 09:49

du kan da oversætte så tosset du vil til privat brug - men du må ikke offentliggøre det uden tilladelse . Ophavsretten og alt muligt andet skal overholdes til fulde !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 09:50

i og med du vil oversætte - er bogen jo på udenlandsk og så kommer copyrighten dig i vejen tilmed - og lidt til

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 09:54
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-12-06 10:57

Her står det særdeles tydeligt
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060076329

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-06 10:59

Citat
Beskyttelsens indhold

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at værket overføres på indretninger, som kan gengive det.

Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når

1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på anden måde spredes til almenheden,

2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller

3) værket fremføres offentligt.

Stk. 4. Som offentlig fremførelse efter stk. 3, nr. 3, anses også

1) trådbunden eller trådløs overføring af værker til almenheden, herunder udsendelse i radio eller fjernsyn og tilrådighedsstillelse af værker på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, og

2) fremførelse i en erhvervsvirksomhed, der finder sted for en større kreds, som ellers måtte anses som ikke-offentlig.

§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde, medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

Bearbejdelser

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur- eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-12-06 17:37

Citat
men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk
... nemlig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-12-06 17:41

Nu er det vist skåret ud i cyberpap.

Godkendelse af svar
Fra : golivegolive

Dato : 23-12-06 11:35

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-12-06 21:13

Citat
Tror roligt, der kan siges NEJ til, medmindre du har skriftlig tilladelse af
forfatter og forlag.

Citat
Nu er det vist skåret ud i cyberpap.

Er du NU HELT sikker......

NÆSTE GANG,,,,,,,SPØRG EFTER LOVEN.........

TRO på andre...eller spørg dem______ BOGEN tilhører.

Hvad var ??? målet, er besvaret...

Kom bare forbi / en eller flere Biér til sommer ALTSÅ--IKK

Og så er der 4461 ONLINE _ den tæller trænger til ET SYN.

Og en fra katten........

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-12-06 21:22

Citat
men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk

... nemlig

Hvem F___n_? sidder og siger OPHAVRET -??!! fra MS og siger det ikke er min XP/
UPS- kun en vittighed, de vil have deres, men at skal registrere den hveranden dag,
fordi den ikke kan holde LUS ude___kommer ikke nig ved.

oG DEN nye vista ER IKKE en disse bedre/ værre,
da der står noget med 12/28 NYE opdateringer - og venter -vil du hente dem NU ???

GO
HJUL

Gad vide hvem der opfandt det. HJULET alstå - ikke butikkerne,
og næste Års RESTGÆLD.....